Το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης αποκτά σημασία που ξεπερνά την εκταμίευση της δόσης των 970 εκατ. ευρώ, αφού συνδέεται με την προώθηση της ρύθμισης των 120 δόσεων σε ταμεία και εφορία αλλά και τη νέα έξοδο στις αγορές. Η ενδιάμεση «αξιολόγηση» που θα έχουμε μέσα στην εβδομάδα θα εξελιχθεί μάλλον σε τεχνικό επίπεδο, αφού από την Αθήνα διαψεύδεται η έλευση του κουαρτέτου των δανειστών, καθώς μετά από απαίτηση της ελληνικής πλευράς, οι επικεφαλής των ομάδων των δανειστών θα έρθουν στην Αθήνα στις 6 Μαΐου.
Τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών θα είναι παρόντα από την αρχή της εβδομάδας, ενώ ερωτηματικό παραμένει ακόμη αν και ποιοι από τους επικεφαλής των ομάδων των δανειστών θα είναι παρόντες σε αυτή τη φάση.
Από τις Βρυξέλλες έγινε σαφές ότι η αξιολόγηση δεν κλείνει μόνο με την ψήφιση του νέου πλαισίου για την προστασία της πρώτης κατοικίας. Στο Eurogroup του Φεβρουαρίου η αναβολή της δόσης των 970 εκατ. ευρώ συνοδεύτηκε και από απαιτήσεις για ολοκλήρωση όλων των δεσμεύσεων της Ελλάδας. Οπως είναι φυσικό, πιο πιεστικοί ήταν οι υπουργοί Οικονομικών της Γερμανίας και της Ολλανδίας, που θα πρέπει να περάσουν την απόφαση για την εκταμίευση των χρημάτων από τα εθνικά τους Κοινοβούλια. Συνεπώς αυτή η… ενδιάμεση αξιολόγηση θα έχει δύο σκέλη.
Το πρώτο θα είναι η οριστικοποίηση των δεσμεύσεων που θα πρέπει να κλείσουν ως το τέλος της εβδομάδας ώστε η Ελλάδα να πάρει το πράσινο φως για τη δόση. Σε αυτό το θέμα, αυτή την εβδομάδα θα πρέπει να ξεκαθαριστούν:
-Πότε θα βγουν οι υπουργικές αποφάσεις που θα συμπληρώνουν τον νέο νόμο Κατσέλη.
-Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί ο νέος διαγωνισμός για τη διάθεση των τεσσάρων μονάδων της ΔΕΗ σε ιδιώτες. Μετά την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού θα πρέπει να υπάρχει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του θέματος που αποτελεί ουρά από το τρίτο Μνημόνιο.
-Πότε και πώς θα καταφέρει το υπουργείο Οικονομικών να μηδενίσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές σε ιδιώτες που
παραμένουν ακόμη κοντά στο 1 δισ. ευρώ, με άλλο 1 δισ. ευρώ να είναι σε εκκρεμότητα. Τούτο διότι αφορούν αμφισβητούμενες οφειλές από φαρμακευτικές εταιρίες και διαγνωστικά κέντρα. Βεβαίως, η εκκρεμότητα αυτή προβάλλεται ως δικαιολογία για περισσότερο από ένα χρόνο και θα πρέπει να διευθετηθεί άμεσα.
Μία ακόμη εκκρεμότητα είναι το θέμα της παραχώρησης της διαχείρισης της Εγνατίας Οδού που επίσης εκκρεμεί από το τρίτο Μνημόνιο.
Για τις 120 δόσεις
Το δεύτερο σκέλος θα αφορά νέα ζητήματα που θέλει να προωθήσει το οικονομικό επιτελείο, με πρώτο τη ρύθμιση των 120 δόσεων σε ταμεία και εφορία.
Αν τα πράγματα προχωρήσουν ομαλά στις εκκρεμότητες της δεύτερης αξιολόγησης, το οικονομικό επιτελείο θέλει να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία για να προωθήσει τα επιχειρήματά του για τη ρύθμιση των 120 δόσεων σε ταμεία και εφορία. Η ρύθμιση με τα ταμεία είναι σαφώς πιο «ώριμη». Παρά τις αρχικές φήμες για ενεργοποίησή της χωρίς την έγκριση των δανειστών, πλέον έχουν επικρατήσει οι πιο ψύχραιμες φωνές που θέλουν αυτό να γίνει με την έγκριση των δανειστών.
Η δεύτερη ρύθμιση, αυτή των οφειλών προς την εφορία, θα πρέπει να συζητηθεί περισσότερο. Σίγουρα θα πρέπει αρχικά να τεθεί ως αίτημα από την ελληνική πλευρά, με τα ανάλογα επιχειρήματα, με στόχο να συζητηθεί επαρκώς μέχρι και το τέλος Μαΐου, οπότε αναμένεται να εγκριθεί, στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης, για να ενεργοποιηθεί μετά τα μέσα του χρόνου.
Η βασική αντίρρηση των δανειστών, ότι οι συνεχείς μακροχρόνιες ρυθμίσεις επιδεινώνουν την κουλτούρα πληρωμών, θα αντιμετωπιστεί με το επιχείρημα του μεγάλου ποσοστού του ιδιωτικού χρέους, που φτάνει σε ταμεία και εφορία συνολικά κοντά στα 140 δισ. ευρώ (104 δισ. στην εφορία και 34,7 δισ. ευρώ στα ασφαλιστικά ταμεία), αλλά και με τη θέσπιση αυστηρών εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων για όσους θα ενταχθούν σε αυτές.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής