Μετά όμως από τις ευρωεκλογές του Μαΐου και με δεδομένη τη σημαντική επιβράδυνση στην Ευρωζώνη ( Ο ΟΟΣΑ στην πρόσφατη έκθεση του προβλέπει για φέτος ύφεση για Ιταλία και σημαντική επιβράδυνση για Γερμανία και Γαλλία ) αλλά και τον προεκλογικό κύκλο στην Ελλάδα θα αλλάξουν τα πράγματα και μάλιστα γρηγορότερα από ότι αναμενόταν. Τούτο διότι η Ελλάδα δεν πέτυχε ούτε και το 2018 τον στόχο για ανάπτυξη 2,1% ενώ και το 2019 η ανάπτυξη αναμένεται κατώτερη του αναμενομένου.
Κλειδί για την αξιολόγηση της χώρας είναι οι δημοσιονομικοί στόχοι. Προς το παρόν , η Ελλάδα επιτυγχάνει τους δύσκολους δημοσιονομικούς στόχους στους οποίος έχει δεσμευτεί . Στην πρόσφατη έκθεση της ΕΕ για την δεύτερη αξιολόγηση σε καθεστώς μνημονίου η Επιτροπή παραδέχεται ότι η Ελλάδα θα πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ Το μεταρρυθμιστικό πακέτο που υλοποιεί είναι ουσιαστικά «υπόλοιπα» του τρίτου μνημονίου . Όλες οι μεταρρυθμίσεις προχωρούν με αργούς ρυθμούς αφού το βάρος έχει πέσει σε «προεκλογικά» μέτρα όπως οι διορισμοί υπαλλήλων ορισμένου χρόνου αλλά και μονίμων και επιδομάτων.
Η επιτροπή κρατά σε χαμηλούς τόνους ενστάσεις που έχει και για το πλεόνασμα των προσλήψεων στο δημόσιο , για την αύξηση του κατώτατου μισθού και την ανησυχία για τις πιθανές υποχρεώσεις που θα προκύψουν από τις δικαστικές αποφάσεις για αναδρομικά σε μισθούς και συντάξεις ή ακόμη και για την ανατροπή του νόμου Κατρούγκαλου . Το οικονομικό επιτελείο εφησυχάζει θεωρώντας ότι οι προσλήψεις θα «συγχωρούνται» όσο τα πλεονάσματα «βγαίνουν» με την υπερφορολόγηση της ιδιωτικής οικονομίας.
Σε ότι αφορά τις δικαστικές αποφάσεις με το υπουργείο οικονομικών να υποβαθμίζει και το υπουργείο εργασίας να μεγιστοποιεί το κόστος μιλώντας ακόμη και για 67,4 δις . Σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα από το ταμειακό αποτέλεσμα που θα έχει για τα δημόσια οικονομία ακόμη και αν το ετήσιο κόστος φτάσει στο 1,3% του ΑΕΠ που υπολογίζει η επιτροπή ( περίπου 2,3-2,4 δις ευρώ ) θεωρείται ότι θα υπολογιστεί η έκτακτη επιβάρυνση που δεν επηρεάσει ούτε και τους στόχους της μεταμνημονιακής παρακολούθησης .
Σε επίπεδο αγοράς πράγματα επίσης πάνε καλά . Ο ΟΔΔΗΧ ολοκλήρωσε την περασμένη Τρίτη την πρώτη απόπειρα έκδοσης 10ετούς ομολόγου επιτυγχάνοντας μάλιστα επιτόκιο 3,9% . Ένα επιτόκιο που είχε το ελληνικό δεκαετές το 2006 όταν η ελληνική οικονομία βαθμολογούνταν από τους οίκους αξιολόγησης με ΑΑ και το χρέος της ήταν στο όριο του 100% του ΑΕΠ .
Προηγουμένως η Moody’s αναβάθμισε μεν την οικονομία κατά δύο βαθμίδες αλλά έθεσε και τους όρους της για να προχωρήσει σε νέα αναβάθμιση .Στην αξιολόγηση τονίζει ότι θα παρακολουθεί από κοντά μεταρρυθμίσεις που θα έχουν να κάνουν με την αγορά και προσέλκυση επενδύσεων τις προσλήψεις αλλά και την διαδικασία εκκαθάρισης των κόκκινων δανείων .
Στις 26 Απριλίου περιμένουμε και νέα αναβάθμιση από την Standard and Poors από την βαθμίδα Β+ στην βαθμίδα ΒΒ- και πολύ πιθανό αμέσως μετά η Ελλάδα να ξαναβγεί στις αγορές για να αντλήσει και τα τελευταία 2 δις ευρώ κλείνοντας το ετήσιο δανεικό πρόγραμμα των 7 δις ευρώ που έχει υλοποιηθεί ως τώρα με την έκδοση του 5ετούς και του 10ετούς ομολόγου συγκεντρώνοντας συνολικά 5 δις ευρώ .
Τι αλλάζει το δεύτερο εξάμηνο
Μετά την Τρίτη αξιολόγηση το Μάιο τα πράγματα αλλάζουν . Οι ευρωεκλογές θα αλλάξουν εκτός από το Ευρωκοινοβούλιο και τα πρόσωπα σε Ευρωπαϊκή Επιτροπή ΕΚΤ και ESM . Aν και τα πρόσωπα θα αλλάξουν τον Οκτώβριο το κλίμα θα αλλάξει άμεσα καθώς δεν θα υπάρχει πλέον η προεκλογική νηνεμία .
Η σκλήρυνση της στάσης των δανειστών θα φέρει κακές εκθέσεις και δηλώσεις που θα αλλάξουν το κλίμα.
Η επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου για φέτος θα είναι οριακή και υπό την προϋπόθεση ότι η Ελλάδα θα πετύχει ρυθμό ανάπτυξης τουλάχιστον 2,3% του ΑΕΠ . ΟΙ διεθνείς οργανισμοί που παρακολουθούν την οικονομία ( ΕΕ ΔΝΤ ΟΟΣΑ ) κρούουν ήδη τον κώδωνα του κινδύνου για τις εξαγωγές λόγω συνολικότερης επιβράδυνσης και ζητούν επιτάχυνση επενδύσεων.
Την ίδια ώρα μεγάλες επενδύσεις όπως το Ελληνικό βρίσκονται ακόμη καθ οδόν η αξιοποίηση της συμμετοχής του δημοσίου στην εταιρίας διαχείρισης ΔΑΕ Ελευθέριος Βενιζέλος Καθυστερεί και οι τράπεζες μέχρι και το τέλος του χρόνου θα συνεχίζουν την προσπάθεια για την μείωση των κόκκινων δανείων με το φόβο της ανάγκης νέας ανακεφαλαιαοποίησης μετά το καλοκαίρι παρά το σχέδιο για APS που βρίσκεται ακόμη στην DG Com .
Η ανακοίνωση των ρυθμίσεων για τις 120 δόσεις σε ασφαλιστικά ταμεία και εφορίες συντηρείται για προεκλογικούς λόγους αλλά δεν γίνεται πράξη Το γεγονός αυτό έχει ήδη αρχίσει να δίνει δείγματα αθέτησης πληρωμών ( κατ αρχήν προς τα ασφαλιστικά ταμεία ) αφού όλοι περιμένουν την γενναιόδωρη ρύθμιση που θα λύσει οριστικά το θέμα Ανάλογα δείγματα αναμένονται και στις πληρωμές φόρων αφού τα εκκαθαριστικά αναμένεται να έρθουν φέτος ένα μήνα νωρίτερα και η φοροδοτική ικανότητα τωμ νοικοκυριών δείχνει να έχει εξαντληθεί με φορολογική συμμόρφωση να έχει υποχωρήσει στο 64% για το φόρο εισοδήματος και στο 74% για τον ΕΝΦΙΑ .
Οι δικαστικές αποφάσεις που αναμένονται μέσα στην άνοιξη είναι πολύ πιθανό να ανοίξουν άλλη μια τρύπα στα δημόσια οικονομικά που θα είναι δύσκολο να κλείσει .
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής