Από την εξαγγελία για κατάργηση των Λατινικών στην Γ’ Λυκείου πριν από δύο μέρες, χθες ο υπουργός Παιδείας σε τηλεοπτική του συνέντευξη (Ε) έκανε λόγο για προσθήκη των Λατινικών στην Α’ και τη Β’ Λυκείου. Μία τέτοια παράμετρος δεν είχε αναφερθεί σε προηγούμενες δηλώσεις του υπουργού, ο οποίος είχε αιτιολογήσει την απόφασή του υπογραμμίζοντας ότι η μικρή εξεταστέα ύλη και ο τρόπος που εξετάζεται το μάθημα στρεβλώνουν το αποτέλεσμα των επιδόσεων των υποψηφίων στις Πανελλαδικές λόγω των υψηλών βαθμών στο εν λόγω μάθημα.
Εκπαιδευτικοί αλλά και πανεπιστημιακοί εκφράζουν σφοδρές αντιδράσεις υπενθυμίζοντας ότι ήταν στο χέρι της κυβέρνησης να αλλάξει τις διαδικασίες διδασκαλίας και εξέτασης των Λατινικών. Πάνω από 4.000 υπογραφές έχουν συλλεχθεί στο Διαδίκτυο που ζητούν όχι μόνο την επαναφορά των Λατινικών, αλλά και την αναβάθμιση της διδασκαλίας τους στο Λύκειο.
Το τμήμα Φιλολογίας του ΕΚΠΑ σε ανακοίνωσή του, αφού πρώτα ξεκαθαρίζει ότι δεν έχει γίνει κανένας διάλογος της πολιτικής ηγεσίας με τις Φιλοσοφικές Σχολές και την ακαδημαϊκή κοινότητα για μία τέτοια απόφαση, σημείωσε: «Εκθέτει την κυβέρνηση της χώρας μας, αλλά και την ίδια την Ελληνική Δημοκρατία διεθνώς, καθώς προβάλλει την εικόνα μιας αδαούς Πολιτείας, η οποία αγνοεί το διεθνώς γνωστό, ότι δηλαδή η Αρχαία Ελληνική Λογοτεχνία και ο Ελληνικός Πολιτισμός διαδόθηκαν στη Δύση μέσω της λατινικής γλώσσας και γραμματείας, πράγμα που συνετέλεσε στην επιβίωσή τους έως τις μέρες μας».
Για ολομέτωπη επίθεση κατά των φιλολογικών μαθημάτων κάνει λόγο και η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων σε ανακοίνωσή της. «Η ΠΕΦ θεωρεί απαράδεκτη την κατάργηση της διδασκαλίας του μαθήματος των Λατινικών, μέτρο που αποκόπτει το ελληνικό σχολείο από τις ρίζες του ευρωπαϊκού πολιτισμού και που επιχειρείται στο όνομα μιας καινοφανούς, έξω από κάθε επιστημονική τεκμηρίωση, άποψης ότι στο μάθημα αυτό αρίστευαν σχεδόν όλοι οι υποψήφιοι(!)», αναφέρει σε ανακοίνωσή της.
Χαριστική βολή χαρακτηρίζει και η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων την απόφαση για κατάργηση των Λατινικών.
Και για τα Αρχαία
Οι φιλόλογοι δεν θίγουν μόνο την κατάργηση των Λατινικών, αλλά και τις πρόσφατες αλλαγές στην πανελλαδική εξέταση των Αρχαίων, όπως είχε αποκαλύψει σε δήμοσίευμά του ο «Ε.Τ.» στις 24 Αυγούστου. Από φέτος, η μετάφραση του διδαγμένου κειμένου καταργείται ως ερώτημα, οι ερμηνευτικές ερωτήσεις ενισχύονται, ενώ δίνονται και λιγότερες μονάδες στη μετάφραση του αδίδακτου κειμένου.
«Η ενοχοποίηση της μετάφρασης του αρχαιοελληνικού κειμένου, με το έωλο επιχείρημα ότι οι μαθητές την αποστηθίζουν μηχανικά, στρέφεται εναντίον μιας κορυφαίας πνευματικής άσκησης, η οποία οξύνει την κρίση των μαθητών και αναδεικνύει τις ικανότητές τους τόσο στον αρχαιοελληνικό όσο και στο νεοελληνικό λόγο», σχολίασε η ΠΕΘ, σημειώνοντας ότι αυτές οι αποφάσεις πλήττουν βαρύτατα την ουσία της ανθρωπιστικής παιδείας.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]