Τα καταστήματα, σε όλη τη χώρα, μπορούν να ανοίξουν, προαιρετικά, την Κυριακή (17/7), από 11 π.μ. έως 8 μ.μ. Ο εμπορικός κόσμος, από την πλευρά του, καλεί τους καταναλωτές να κάνουν έρευνα αγοράς και να επωφεληθούν από τις προνομιακές τιμές της θερινής εκπτωτικής περιόδου, για να πάρουν μία… ανάσα από τις κρίσεις -πληθωριστική και ενεργειακή- που προκαλούν αυξήσεις σε τρόφιμα, καύσιμα και λογαριασμούς.
To Eleftherostypos.gr συγκέντρωσε και παρουσιάζει όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές για την εκπτωτική περίοδο:
1 Στα καταστήματα πρέπει να υπάρχουν αναρτημένες αναγγελίες ότι πραγματοποιούνται εκπτώσεις.
2 Εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπονται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η αναγραφή παλαιάς και νέας τιμής είναι επιβεβλημένη, ενώ συμπληρωματικά δίνεται η δυνατότητα αναγραφής ποσοστού έκπτωσης.
3 Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται. Οπότε, πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία.
4 Εάν υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …% έως …%»). Σε κάθε άλλη περίπτωση πρέπει να αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
5 Δεν πρέπει να δημιουργείται σύγχυση μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σεζόν, ενώ οι προσφορές, όπου η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αφορούν, συνήθως, είδη παρωχημένης εποχής.
6 Στην περίπτωση προσφορών, θα πρέπει να υπάρχει αναρτημένη πινακίδα που να αναφέρει ότι γίνονται προσφορές. Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης).
7 Στις προσφορές, συχνά, αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, δηλαδή, αν μετανιώσει ο καταναλωτής για την αγορά του, δεν θα έχει δυνατότητα αλλαγής.
Όλγα Κεφαλογιάννη: Νέα χρονιά ρεκόρ το 2024 για τον ελληνικό τουρισμό
8 Κάποια καταστήματα διαφημίζουν μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων σε ένα ή ελάχιστα είδη τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι και τα υπόλοιπα είδη τους είναι φθηνότερα, σε σχέση με αντίστοιχα είδη άλλων καταστημάτων.
9 Είναι σημαντική η ενημέρωση για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής, όταν ο καταναλωτής αγοράζει προϊόντα με δόσεις.
10 Ο πωλητής οφείλει να παρέχει στον καταναλωτή κάθε πληροφορία σχετική με το προϊόν (σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 2251/94) πριν ο τελευταίος προβεί σε αγορά.
11 Οι έμποροι είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα που φέρουν ελάττωμα και αγοράστηκαν κατά την περίοδο των εκπτώσεων, εκτός εάν το προϊόν είναι σε προσφορά λόγω συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερωθεί για αυτό ο καταναλωτής σχετικά, πριν από την αγορά με ανάλογη πινακίδα.
12 Μόνο με απόδειξη αποδεικνύεται η αγορά σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος.
13 Καλό είναι οι καταναλωτές να ζητούν τις οδηγίες χρήσης του προϊόντος και τους όρους της εγγύησής του στην ελληνική γλώσσα.
14 Σύμφωνα με το άρθρο 21 ν. 4177/2013, σε όσους παραβαίνουν τις διατάξεις περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και, πάντως, όχι κατώτερο από 5.000 ευρώ.
15 Στην επιβαρυντική περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση του καταναλωτή, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και, πάντως, όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ.
Προς κατάργηση οι ενδιάμεσες εκπτώσεις
Εντός του μήνα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή η διάταξη για την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων, όπως επισήμανε στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.
Τον περασμένο Μάιο, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνις Γεωργιάδης, είχε κάνει λόγο για κατάργηση του θεσμού, που αποτελεί και πάγιο αίτημα αρκετών φορέων του κλάδου, καθώς υποστηρίζουν ότι αποδυναμώνει τις τακτικές εκπτώσεις (θερινές και χειμερινές).
Σημειώνεται πως οι ενδιάμεσες εκπτωτικές περίοδοι -βάσει νόμου- διεξάγονται το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου, αντίστοιχα. Ωστόσο, μπορούν να μεταβάλλονται σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα, με απόφαση του οικείου αντιπεριφερειάρχη.
Προαναγγέλλοντας πως θα φέρει τροπολογία για την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων, ο κ. Γεωργιάδης είχε κοινοποιήσει πως ταυτόχρονα θα αρθεί και το όριο του 50% -που είναι το ανώτατο επιτρεπόμενο εκ του νόμου- για να κάνουν προσφορές στα εμπορεύματά τους οι έμποροι. Πρακτικά, δηλαδή, θα μπορούν να κάνουν όσες προσφορές θέλουν για όσα προϊόντα επιθυμούν, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Μάλιστα, στελέχη του ΥΠΑΝ υπογράμμισαν, μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, πως η πρωτοβουλία της κατάργησης των ενδιάμεσων εκπτώσεων τυγχάνει ευρείας αποδοχής από τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
ΦΟΡΕΙΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΣΤΟΝ «Ε.Τ.» ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ*: «Συγκράτησαν τις τιμές λιανικής οι επιχειρήσεις»
«Σε μεγάλους εμπορικούς κλάδους, όπως η ένδυση και η υπόδηση, οι επιχειρήσεις κατέβαλαν από την έναρξη της χρονιάς μεγάλη προσπάθεια και κατάφεραν να συγκρατήσουν τις τιμές λιανικής, παρά τις συνεχείς ανατιμήσεις στο κόστος προμηθειών και στα λειτουργικά έξοδα των καταστημάτων. Γι’ αυτό και οι θερινές εκπτώσεις αποτελούν σημαντική ευκαιρία για το μέσο ελληνικό νοικοκυριό, που, κόντρα στην ενεργειακή και την πληθωριστική κρίση, θα βρει μεγάλη ποικιλία προϊόντων σε πραγματικές και ελκυστικές προσφορές. Η πολύ καλή, από πλευράς αφίξεων, τουριστική σεζόν δεν σημαίνει ότι λύνονται αυτόματα τα προβλήματα ρευστότητας του εμπορικού κόσμου, καθώς οι αλλοδαποί επισκέπτες στη χώρα μας είναι πολύ “φειδωλοί” στις αγορές τους σε σχέση με άλλες χρονιές. Ελπίζουμε πως ο Ιούλιος και ο Αύγουστος, λόγω και των εκπτώσεων, θα είναι καλύτεροι, εμπορικά, μήνες, μιας και τον Ιούνιο η αγοραστική κίνηση… έκοψε απότομα στις περισσότερες περιοχές».
* Πρόεδρος Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ)
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΦΟΥΝΗΣ*: «Ελπίζουμε να ανατραπεί το αρνητικό κλίμα…»
«Η έναρξη της φετινής θερινής εκπτωτικής περιόδου βρίσκει σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Το διαθέσιμο εισόδημα “ροκανίζεται” καθημερινά από τη συνεχιζόμενη παγκόσμια αύξηση του κόστους ενέργειας και τις έντονες πληθωριστικές τάσεις που μαστίζουν όλη την Ευρώπη και κατ’ επέκταση την οικονομία μας. Η παρούσα κατάσταση και οι αυξητικές τάσεις, κυρίως, σε τρόφιμα, κόστος ενέργειας και μεταφορών, έχουν επηρεάσει αναπόφευκτα όλους τους εμπορικούς κλάδους, οι οποίοι με τιτάνιες προσπάθειες προσπαθούν να απορροφήσουν το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων. Η έντονη δυσπραγία, ο ανταγωνισμός και η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά δείχνουν ότι το λιανεμπόριο, ενάντια στο κύμα των αυξήσεων, θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί στο έπακρο αυτήν την εκπτωτική περίοδο. Τα καταστήματα στο κέντρο και στις συνοικιακές αγορές της Αθήνας είναι έτοιμα να υποδεχθούν τους καταναλωτές, προσφέροντας όλων των ειδών τα προϊόντα σε πολύ ελκυστικές τιμές, και καλούν το καταναλωτικό κοινό να συνδυάσει τις αγορές του με κάθε είδους διασκέδαση. Ελπίζουμε αυτή η εκπτωτική περίοδος να ανατρέψει το αρνητικό κλίμα που επικρατεί στην αγορά το τελευταίο χρονικό διάστημα και να επιστρέψει η αισιοδοξία στον εμπορικό κόσμο της χώρας, που ετοιμάζεται να υποδεχθεί έναν δύσκολο χειμώνα».
* Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ)
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΡΚΙΔΗΣ*: «Και οι τουρίστες στο άθροισμα του τζίρου»
«Οι φετινές θερινές εκπτώσεις έρχονται σε μία περίοδο που λόγω ακρίβειας νοικοκυριά και επιχειρήσεις τις χρειάζονται περισσότερο από ποτέ για να ξεπεράσουν το πληθωριστικό σοκ. Η διατήρηση των τιμών ρεύματος, τροφίμων και καυσίμων σε υψηλά επίπεδα έχει αναγκάσει τη μέση ελληνική οικογένεια να περιορίσει τις αγορές της και να αλλάξει δραστικά καταναλωτικές συνήθειες. Ευελπιστούμε, λοιπόν, οι εκπτωτικές τιμές να προσεγγίσουν και να προσελκύσουν τους καταναλωτές, ώστε να λειτουργήσουν συνδυαστικά, υπέρ εισοδημάτων και τζίρου. Ο διπλός στόχος του λιανικού εμπορίου για το φετινό καλοκαίρι θα επιτευχθεί, αφενός, εάν ο τζίρος του διμήνου Ιουλίου-Αυγούστου κινηθεί πάνω από τον πήχη των 6 δισ. ευρώ και, αφετέρου, εάν η περίοδος των εκπτώσεων καταφέρει να περιορίσει τον… εθνικό πληθωρισμό τουλάχιστον κατά 1%. Ο εμπορικός κόσμος της Αττικής διατηρεί την αισιοδοξία του και έχει εναποθέσει τις ελπίδες του για μεγαλύτερη κατανάλωση από πέρυσι στις αυξημένες τουριστικές ροές, κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, όπου και οι τουρίστες θα μπουν στο άθροισμα του τζίρου με την εισαγόμενη κατανάλωση».
* Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ) και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής (ΠΕΣΑ)
Ειδήσεις σήμερα
Κυριάκος Μητσοτάκης: Το σχέδιο στήριξης της κοινωνίας μετά το τέλος των πρόωρων εκλογών
Power Pass: Τα 6 SOS για τα αναδρομικά στο ρεύμα
Μεγάλη απάτη σε βάρος του ΕΟΠΥΥ: Πώς δρούσαν οι… εκβιαστές του