«Για κανέναν κλάδο δεν μπορούμε να πούμε ότι είμαστε ευχαριστημένοι», σημείωσε στέλεχος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών μιλώντας στον «Ε.Τ.». Οπως εξήγησε, ειδικά η ένδυση-υπόδηση αποτελεί, παραδοσιακά, τον σκληρό πυρήνα του λιανεμπορίου. Αρκετά χρόνια, δηλαδή, προτιμώνται προϊόντα από τον συγκεκριμένο κλάδο.
Πτώση τζίρου
Παρ’ όλα αυτά, τόσο αυτός όσο και εκείνος των καλλυντικών, που πρωταγωνίστησαν και φέτος, είχαν πτώση στους τζίρους, σε σύγκριση με την θερινή εκπτωτική περίοδο άλλων ετών.
«Κινητοποιούνται περισσότερο κατά τις εκπτώσεις και είναι οι κλάδοι οι οποίοι δοκιμάζονται περισσότερο αυτή την περίοδο, διότι έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση. Οταν, όμως, κάποιος δεν έχει χρήματα, δεν θα αγοράσει παπούτσια. Θα το κάνει μόνο αν τα έχει απόλυτη ανάγκη», επεσήμανε στέλεχος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά στον «Ε.Τ.».
Μιλώντας για τα προβλήματα στην κατανάλωση, είπε χαρακτηριστικά: «Η “μεγάλη εικόνα” είναι ότι δοκιμάζεται η κατανάλωση. Ο Ελληνας δεν μπορεί να καταναλώσει με ευκολία. Δεν μπορεί να κάνει παρορμητικές αγορές. Επίσης, φέτος, ο ξένος τουρίστας -στις αγορές όπου υπάρχει διασύνδεση με τον τουρισμό- κατανάλωσε μεν, αλλά πιο συγκρατημένα από άλλες χρονιές».
Ερευνα
Από έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) για τις θερινές εκπτώσεις προκύπτουν τα εξής βασικά συμπεράσματα:
ΑΑΔΕ: Στην Αθήνα οι επικεφαλής των φορολογικών διοικήσεων των χωρών – μελών του ΟΟΣΑ
* Περισσότερες από τις μισές εμπορικές επιχειρήσεις (57%) που συμμετείχαν στις εκπτώσεις κατέγραψαν χαμηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με πέρυσι. Για το 37% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2023, ενώ μόλις το 6% των επιχειρήσεων σημείωσε αύξηση του κύκλου εργασιών.
* Οι νησιωτικές περιοχές και η Αττική είχαν σχετικά καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα, εξαιτίας και της ευνοϊκής φέτος τουριστικής κίνησης (ΤτΕ: +12,2% οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το πρώτο εξάμηνο του 2024).
* Σχεδόν οι μισοί επιχειρηματίες (45%) δεν έμειναν καθόλου ή έμειναν λίγο ικανοποιημένοι από τις πωλήσεις τους κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων. Μόνο ποσοστό 6% εμφανίζεται ως πολύ ικανοποιημένο.
* Περισσότερα από τα μισά καταστήματα (55%) καταγράφουν υποχώρηση της επισκεψιμότητας. Ταυτόχρονα, το 36% των επιχειρήσεων θεωρεί ότι η επισκεψιμότητα διαμορφώθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
* Ακόμα και στις περιπτώσεις όπου ο κύκλος εργασιών ενισχύθηκε κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων, η αύξηση αυτή δεν υπερέβη το 10% για περισσότερες από τις μισές (56%) επιχειρήσεις.
* Για τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (44%) η καλύτερη περίοδος των εκπτώσεων, από άποψη αγοραστικής κίνησης, ήταν ο Ιούλιος, εικόνα που έχει καταστεί κανονικότητα τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου εμφανίζει αξιοσημείωτη κίνηση.
* Συντριπτικό είναι το ποσοστό των επιχειρήσεων (85%) που θεωρεί πως φέτος οι καταναλωτές ήταν περισσότερο συγκρατημένοι στις αγορές τους συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια.
Πτώση τιμών για εύρεση ρευστότητας
Από έρευνα της ΕΣΕΕ για τις θερινές εκπτώσεις προκύπτει ότι δεν παρουσιάστηκαν μεταβολές σχετικά με το ύψος του ποσοστού έκπτωσης, καθώς το 39% των επιχειρήσεων προχώρησε σε εκπτώσεις μεταξύ 21% και 30%. Ωστόσο, μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων (32%) υιοθέτησε εκπτώσεις άνω του 40%, χαρακτηριστική ένδειξη των πιέσεων στον κλάδο και της ανάγκης για εύρεση ρευστότητας. Τέλος, μόνο 4 στις 10 επιχειρήσεις (42%) μπορούν να πραγματοποιούν πωλήσεις και εκτός φυσικού καταστήματος.