Σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας IRI, ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αυξήθηκε κατά 2,8% στο επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου, φτάνοντας τα 4,79 δισ. ευρώ, λόγω των ανατιμήσεων. Ωστόσο, ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1%, κάτι που σημαίνει ότι οι καταναλωτές βάζουν λιγότερα πράγματα στο καλάθι τους λόγω της ακρίβειας.
Τι… κόψαμε
Ειδικότερα, τη μεγαλύτερη μείωση του όγκου πωλήσεων, σε ποσοστό 7,8%, παρουσίασαν τα αλκοολούχα ποτά, ακολούθησαν τα είδη νοικοκυριού και τα απορρυπαντικά-καθαριστικά με πτώση 6,5%, ενώ απώλειες 5,2% εμφάνισαν τόσο τα κατεψυγμένα τρόφιμα όσο και τα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς. Στις υπόλοιπες κατηγορίες, πτωτικά κινήθηκαν οι πωλήσεις κατά 4,9% στα γαλακτοκομικά, κατά 4,7% στα είδη ατομικής υγιεινής και κατά 1,5% στα υλικά μαγειρικής.
Από την άλλη, η αύξηση των τιμών σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων -τρόφιμα, είδη ατομικής υγιεινής και απορρυπαντικά- είναι ακόμη υψηλότερη από ό,τι στο πρώτο εξάμηνο του έτους.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της εταιρίας ερευνών αγοράς IRI, το 23,8% του τζίρου των σούπερ μάρκετ προέρχεται από τις πωλήσεις των προϊόντων χύμα, οι πωλήσεις των οποίων βελτιώθηκαν σε αξία κατά 4,6% στο επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2022 συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό επτάμηνο. Το ίδιο διάστημα, πολύ μικρότερη (2,2%) ήταν η αύξηση της αξίας πωλήσεων των λεγόμενων ταχυκίνητων αγαθών (FMCG), ενώ ο όγκος πωλήσεών τους περιορίστηκε κατά 1,7%.
Λιγότερες προσφορές
Παράλληλα, μειωμένες είναι και οι προσφορές, καθώς λόγω της αύξησης του κόστους παραγωγής και λειτουργίας τόσο οι προμηθευτές όσο και οι λιανέμποροι προσπαθούν να «συγκρατήσουν» την κερδοφορία τους. Αναλυτικά, στο επτάμηνο, οι προωθητικές ενέργειες αφορούσαν μόλις στο 24,5% του συνόλου των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, ενώ ειδικά στα τρόφιμα το αντίστοιχο ποσοστό υποχώρησε στο 23,8% από 24,8% πέρυσι.
Επιπλέον, οι καταναλωτές στην προσπάθειά τους να μην ξεφύγουν από το ποσό που έχουν προϋπολογίσει να ξοδέψουν, αγοράζουν λιγότερα και φθηνότερα προϊόντα, ενώ αποφεύγουν και τις επισκέψεις στα μεγάλα καταστήματα, είτε γιατί μπορεί να είναι μακριά και η επιβάρυνση του κόστους καυσίμων να είναι μεγάλη είτε για να μην κάνουν αγορές εκτός λίστας.
Τέλος, σημαντική άνοδο πωλήσεων της τάξης του 10,2% καταγράφουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αυξάνοντας το μερίδιο αγοράς τους στο 15,9% από 14,8% το 2021.
Ειδήσεις σήμερα
Ελληνοτουρκικά: Ξεκάθαρο μήνυμα στην Τουρκία – «Από τον Έβρο δεν περνάει κανείς» [βίντεο]