Σύμφωνα με στοιχεία της Circana, που παρουσιάστηκαν στο 14ο Συνέδριο του Ινστιτούτου Ερευνας Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι αυξήσεις των τιμών στα ράφια για τα ταχυκίνητα προϊόντα (FMCGs) θα κινηθούν στο 4,5% το νέο έτος από 7,3% που ήταν το 2023. Αναλυτικά, στα τρόφιμα, που αντιπροσωπεύουν το 75% του καλαθιού, οι ανατιμήσεις εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στο 4,6% από 7,3% το 2023 και στα είδη προσωπικής υγιεινής και φροντίδας στο 4% από 7,2% την τρέχουσα χρονιά. Τα είδη νοικοκυριού, όπως καθαριστικά, απορρυπαντικά κ.λπ., προβλέπεται ότι θα πωλούνται έως και 5,7% ακριβότερα έναντι 9,2% το 2023.
Ανοδικά
«Θα είναι πληθωριστική και η επόμενη χρονιά, αλλά όχι με αυτήν τη δύναμη», ανέφερε χαρακτηριστικά η διευθύντρια πωλήσεων της Circana, Δέσποινα Κατσίπη, σημειώνοντας ωστόσο ότι, παρά τις ανατιμήσεις, αναμένεται και οριακή αύξηση του όγκου πωλήσεων στα τρόφιμα, καθώς λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, οι περισσότεροι καταναλωτές «θα μείνουν σπίτι, θα μαγειρέψουν σπίτι, θα καταναλώσουν στο σπίτι» μειώνοντας τις εξόδους τους στα καταστήματα εστίασης.
Στο πλαίσιο αυτό, υπολογίζεται ότι ο τζίρος των σούπερ μάρκετ όσον αφορά στα ταχυκίνητα προϊόντα θα αυξηθεί κατά 4,8%, με τις πωλήσεις των τροφίμων σε αξία να τρέχουν με ρυθμό άνω του 5,1%, των ειδών νοικοκυριού με 4,5% και των προϊόντων προσωπικής υγιεινής και φροντίδας με 3,2%.
Επένδυση στην οικονομική παιδεία
Την άποψη ότι οι τιμές στο ράφι θα παραμείνουν υψηλές και το 2024 εξέφρασε και ο managing director Ελλάδος και Βουλγαρίας της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας. «Ο πληθωρισμός σε ένα βαθμό θα μείνει. Από το 2024 η αποκλιμάκωση θα αρχίσει να εντείνεται, από εκεί και πέρα όμως οι υψηλές τιμές θα παραμείνουν. Δεν νομίζω ότι κανείς περιμένει πως θα γυρίσουμε εύκολα στις τιμές του 2020», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Αισχροκέρδεια
Πάντως, οι καταναλωτές σε ποσοστό 92% αποδίδουν την ξέφρενη κούρσα των τιμών στην αισχροκέρδεια έναντι 78% που ήταν πέρυσι, ενώ το 48% θεωρεί ότι οφείλεται στο κόστος της ενέργειας και το 37% στον υψηλό ΦΠΑ.
Επιπλέον, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, 7 στους 10 πολίτες θεωρούν ότι το βασικό πρόβλημα στην Ελλάδα είναι τα χαμηλά εισοδήματα και δευτερευόντως οι υψηλές τιμές των προϊόντων.
Στην ερώτηση ποιες από τις κατηγορίες αγαθών είναι πιο επιβαρυντική για την τσέπη, το 58% των συμμετεχόντων στην έρευνα απάντησε τα προϊόντα τροφίμων, ακολούθησε το κόστος της ενέργειας με ποσοστό 30% και το κόστος καυσίμων-μεταφορών με 10%.
Αξιολογώντας τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, οι καταναλωτές τα κρίνουν ανεπαρκή και σε ποσοστό 81% ζητούν τη μείωση του ΦΠΑ σε βασικά τρόφιμα, ενώ μόλις το 10% τάσσεται υπέρ του μέτρου της μόνιμης μείωσης τιμής στο ράφι κατά τουλάχιστον 5%.