Οπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, απαιτούνται άμεσα αντανακλαστικά και παρεμβάσεις που θα θωρακίσουν το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων από τις απώλειες που έχει αρχίσει να μετρά. Σύμφωνα με τη διεθνή έρευνα Shopper Trends 2022 της Nielsen ΙQ, το πρώτο τρίμηνο του 2022 οι πωλήσεις των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCGs) υποχώρησαν κατά 1,4%, ενώ με αρνητικό πρόσημο αναμένεται να κλείσει το 2022, ωστόσο το μέγεθος των απωλειών θα εξαρτηθεί από τις πληθωριστικές πιέσεις.
Με βάση, πάντως, τα δύο σενάρια της Nielsen ΙQ για το σύνολο του 2022, η πτώση στους ταχυκίνητους κωδικούς, αυτούς δηλαδή που αγοράζουν πιο πολύ οι καταναλωτές, αναμένεται να κυμανθεί από 0,3% έως 2,6%. Στο «καλό» σενάριο της μείωσης του 0,3%, ο πληθωρισμός στο καλάθι εκτιμάται σε μόλις 1,5-1,6%. Ανά κατηγορία προϊόντων, η μόνη που θα εμφανίσει οριακή αύξηση της τάξεως του 0,3% είναι τα τρόφιμα, ενώ τα προϊόντα φροντίδας και νοικοκυριού θα παρουσιάσουν τη μεγαλύτερη αρνητική τάση 1,8% και 3,1% αντίστοιχα.
Στο «κακό» σενάριο (πτώση κατά 2,6%), ο πληθωρισμός προβλέπεται στο 3%, με όλες τις κατηγορίες να εμφανίζουν αρνητικό πρόσημο, ενώ οι μεγαλύτερες πιέσεις θα ασκηθούν στα οικιακά είδη (-5,3%), στα είδη υγιεινής (-4%) και στα τρόφιμα (-2%).
Πάντως, ήδη οι καταναλωτές, οι οποίοι βλέπουν το εισόδημά τους να εξανεμίζεται λόγω της κατακόρυφης αύξησης των εξόδων τους (ηλεκτρικό ρεύμα, καύσιμα κ.λπ.), δηλώνουν ότι αγοράζουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα, ενώ το 43% αυτών επιλέγει το σούπερ μάρκετ που θα πραγματοποιήσει τις αγορές του με βάση τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες.
» Σκλαβενίτης
Από την πλευρά τους, οι αλυσίδες απαντούν με επενδύσεις που θα τις κάνουν πιο ισχυρές. Στο πλαίσιο αυτό, ο leader του κλάδου, η αλυσίδα Σκλαβενίτης, βρίσκεται πολύ κοντά στην υπογραφή συμφωνίας με την τοπική αλυσίδα SEP Markets Παπαδόπουλος, που δραστηριοποιείται στα Ιωάννινα, για την επέκταση του δικτύου της στη συγκεκριμένη περιοχή, στην οποία διαθέτει περιορισμένη παρουσία με δύο μόλις καταστήματα. Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής γνωστά, η συμφωνία θα αφορά αποκλειστικά στην ένταξη εννέα σημείων στο δίκτυο καταστημάτων της Σκλαβενίτης στην ηπειρωτική πόλη, με τη SEP Παπαδόπουλος να διατηρεί 2 καταστήματα από τα 11 που διαθέτει συνολικά.
Την ίδια ώρα, παρά τις απώλειες που μετρούν οι ανταγωνιστές λόγω της ακρίβειας, η Σκλαβενίτης συνεχίζει απρόσκοπτα το σχέδιο ανακαινίσεών της που περιλαμβάνει 40 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, αλλά και την ισχυροποίηση του διαδικτυακού της καταστήματος, Sklavenitis.gr, το οποίο επεκτείνει συνεχώς την παρουσία του σε διάφορες πόλεις της χώρας.
» METRO
Αντίστοιχα, η METRO, κάτω από την «ομπρέλα» της οποίας βρίσκονται τα σούπερ μάρκετ My Market και τα καταστήματα χονδρικής Metro Cash&Carry, τρέχει επενδυτικό πλάνο ύψους 18 εκατ. ευρώ που αφορά στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες των καταστημάτων της με στόχο τη μείωση του υψηλού ενεργειακού κόστους και την περαιτέρω αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην κατεύθυνση της ενεργειακής αυτονομίας.
» Μασούτης
Η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Μασούτης, μετά τις υπογραφές με τη συνεταιριστική αλυσίδα ΣΥΝΚΑ, επεκτείνει την παρουσία της στην περιφέρεια και, κυρίως, σε Κρήτη, Αιγαίο και Κέρκυρα. Η συμφωνία αναμένεται να οδηγήσει στη δημιουργία ενός νέου εταιρικού σχήματος με την επωνυμία ΣΥΝΚΑ Κρήτης Υπεραγορές Α.Ε., στην οποία η Μασούτης θα συμμετέχει με το 50% των μετοχών και ο συνεταιρισμός με το υπόλοιπο 50%, με περισσότερα από 400 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και ετήσιο τζίρο που θα ξεπερνά το 1,1 δισ. ευρώ.