Με τα νέα Ψηφιακά ΚΕΠΑ, που τέθηκαν σε λειτουργία πριν από λίγες ημέρες, η διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας ψηφιοποιείται και απλοποιείται πλήρως. Μέχρι πρότινος για τη λήψη πιστοποίησης αναπηρίας απαιτούνταν 3 με 4 επισκέψεις στα ΚΕΠΑ. Πλέον, οι πολίτες θα επισκέπτονται μόνο μία φορά τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας, την ημέρα της εξέτασής τους, και η υπόλοιπη διαδικασία θα γίνεται ηλεκτρονικά, με ελάχιστα κλικ, μέσω της πλατφόρμας του gov.gr (https://ekepa.epan.gov.gr/kepa/web. Ηδη, πάνω από 15.000 πολίτες μέσα σε μόλις 10 ημέρες έκαναν χρήση της υπηρεσίας αποφεύγοντας την ταλαιπωρία και τις αντίστοιχες μετακινήσεις από και προς τα ΚΕΠΑ.
Συγκεκριμένα, οι πολίτες, μέσω της νέας Εθνικής Πύλης Αναπηρίας, θα υποβάλλουν, ψηφιακά, σε 8 πολύ απλά βήματα το αίτημά τους για αξιολόγηση και πιστοποίηση αναπηρίας, κάνοντας login με τους κωδικούς του TAXIS και αναγράφοντας τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ τους. Στη συνέχεια, ο ιατρός θα συντάσσει και θα οριστικοποιεί ψηφιακά τον Εισηγητικό Φάκελο, ενώ θα υπάρχει άμεση ενημέρωση μέσω μηνύματος για την οριστικοποίηση της αίτησης και του φακέλου του πολίτη, ώστε να οριστεί το ραντεβού αξιολόγησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη μέσα λίγες ημέρες λειτουργίας του νέου συστήματος έχουν υποβληθεί πάνω από 6.500 ηλεκτρονικές αιτήσεις για ΚΕΠΑ.
» Τι άλλο αλλάζει;
Στο στόχαστρο εικονικές εταιρίες οδικών μεταφορών μετά από ελέγχους της Επιθεώρησης Eργασίας
- Δημιουργείται η ενιαία ιατρική γνωμάτευση και αποσυνδέεται η διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας των ΚΕΠΑ από τη διαδικασία λήψης των παροχών που δίνονται από την Πολιτεία. Ως παροχές θεωρούνται τα επιδόματα αναπηρίας, η σύνταξη αναπηρίας, το εξωιδρυματικό επίδομα, η απαλλαγή από τέλη ταξινόμησης κ.λπ. Μέχρι τώρα, για κάθε παροχή της Πολιτείας προβλέπονταν ξεχωριστές αιτήσεις που οδηγούσαν σε ξεχωριστές εξετάσεις και γνωματεύσεις. Με τη νέα διαδικασία, μία μόνο εξέταση και μία μόνο γνωμάτευση γιατρών αρκούν προκειμένου να εκδοθεί η ενιαία ιατρική γνωμάτευση για κάθε πιθανή παροχή που μπορεί να λάβει το άτομο με αναπηρία και είναι δεσμευτική για όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου.
- Καταργείται πλήρως η υποχρέωση καταβολής παραβόλου (46,14 ευρώ) για όλες τις κατηγορίες αιτούντων που πιστοποιούνται στα ΚΕΠΑ. Είναι ενδεικτικό πως την τελευταία 5ετία το εν λόγω παράβολο κατέβαλαν πάνω από 250.000 πολίτες.
- Διασφαλίζεται η βέλτιστη προστασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, δεδομένου ότι όλα τα ιατρικά δεδομένα και τα έγγραφα που απαιτούνται για την απόδειξη της αναπηρίας διακινούνται μόνο ηλεκτρονικά.
Στο επόμενο στάδιο, τα συναρμόδια υπουργεία Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης πρόκειται να υλοποιήσουν πρόσθετες μεταρρυθμίσεις που θα βελτιώσουν ακόμη περισσότερο τη λειτουργία των ΚΕΠΑ. Ειδικότερα:
- Θεσπίζεται η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας, μέσω της οποίας τα άτομα με αναπηρία μπορούν να πιστοποιούν την ιδιότητά τους, προκειμένου να ασκούν τα αντίστοιχα δικαιώματά τους, καθώς και να πληροφορούνται για τις διαθέσιμες συνταξιοδοτικές, επιδοματικές, κοινωνικές και οικονομικές παροχές ή κοινωνικές υπηρεσίες και τα κριτήρια επιλεξιμότητας για τις παροχές αυτές. Η σταδιακή έναρξη λειτουργίας της ορίζεται η 1η Νοεμβρίου 2022.
- Αναμορφώνεται το Ειδικό Σώμα Ιατρών (ΕΣΙ) των ΚΕΠΑ, στο Μητρώο του οποίου θα εγγράφονται οι ιατροί που στελεχώνουν τις υγειονομικές επιτροπές. Στο ΕΣΙ θα μπορούν να εγγραφούν ιατροί όχι μόνο από το Δημόσιο (όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα) αλλά και από τον ιδιωτικό τομέα, περνώντας ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης.
Στην προσπάθεια που γίνεται για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και ειδικά των ευπαθών ομάδων η γραμμή εξυπηρέτησης 1555 είναι προετοιμασμένη ώστε να δίνει πληροφορίες και διευκρινίσεις σχετικά με τη διαδικασία υποβολής της ηλεκτρονικής αίτησης αλλά και να δίνει λύσεις σε προβλήματα που μπορούν να ανακύψουν (είτε τεχνικά είτε διαδικαστικά) και αφορούν στα ΚΕΠΑ και τη γνωστοποίηση της αναπηρίας. Ηδη πάνω από 2,5 εκατομμύρια κλήσεις πολιτών έχουν πραγματοποιηθεί τον τελευταίο 1,5 χρόνο, με 8 στους 10 να δηλώνουν ικανοποιημένοι από τον τρόπο λειτουργίας του 1555 και την εξυπηρέτηση που έλαβαν.