Σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ για το πρώτο δίμηνο του 2022, οι πωλήσεις γιαουρτιού υποχώρησαν κατά 7,2% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Συνολικά, την προηγούμενη χρονιά, με βάση τα στοιχεία της IRI, η ελληνική αγορά γιαουρτιού διαμορφώθηκε στους 54.700 τόνους σε όγκο και 214 εκατ. ευρώ σε αξία, εξαιρουμένου του παραδοσιακού γιαουρτιού (με την πέτσα).
Πάντως, πέρα από τις περικοπές των εξόδων εκ μέρους των νοικοκυριών, ρόλο στις πωλήσεις έπαιξε και το γεγονός ότι η κοινωνία δεν ήταν σε αυστηρό lockdown λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και οι καταναλωτές δεν προχωρούσαν σε αγορές πανικού. Ενδεικτικά, το 2020, τη χρονιά που έκανε την εμφάνισή της η Covid-19, οι ποσότητες γιαουρτιού που πουλήθηκαν ήταν 56.175 τόνοι, ενώ το 2019 ήταν 55.005 τόνοι. Αντίστοιχα, σε αξία οι πωλήσεις γιαουρτιού άγγιξαν το 2020 τα 222 εκατ. ευρώ και το 2019 τα 219 εκατ. ευρώ.
Σε επίπεδο εταιριών, οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς, όπως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις του 2021 που δημοσίευσαν πρόσφατα, πέτυχαν αύξηση πωλήσεων, αλλά μείωση των κερδών λόγω του αυξημένου κόστους παραγωγής, αλλά και των εκτεταμένων προσφορών που πραγματοποιούσαν στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ προκειμένου να διατηρήσουν ή και να αυξήσουν τα μερίδια αγοράς τους.
» ΦΑΓΕ
Αναλυτικά, ο κύκλος εργασιών της ΦΑΓΕ, που είναι ο leader του κλάδου με μερίδιο 24,3% σε όγκο, το 2021 ενισχύθηκε κατά 2,7% συγκριτικά με το 2020 αγγίζοντας τα 535,6 εκατ. δολάρια. Σύμφωνα με την οικονομική της έκθεση, αν και ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 3,4%, η μέση καθαρή τιμή πώλησης των προϊόντων παρουσίασε μείωση της τάξεως του 2,4%. Τα μεγέθη της, δε, ευνοήθηκαν από την εξασθένηση του δολαρίου και της στερλίνας έναντι του ευρώ.
Τα μικτά κέρδη της ΦΑΓΕ υποχώρησαν κατά 10% και διαμορφώθηκαν σε 191,2 εκατ. δολάρια, γεγονός που αποδίδεται στην αύξηση της τιμής του γάλακτος. Ειδικότερα, η τιμή της πρώτης ύλης που χρησιμοποιείται στην Ελλάδα και τις ΗΠΑ εκτοξεύτηκε το 2021 κατά 19,3% και 11,5% αντίστοιχα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. «Επιδιώξαμε να διαχειριστούμε το κόστος μισθοδοσίας και στο μέλλον θα συνεχίσουμε να ψάχνουμε να προμηθευόμαστε πρώτες ύλες σε συμφέρουσες τιμές προκειμένου η εταιρία να παραμείνει κερδοφόρα», επισημαίνεται στην οικονομική έκθεση. Παράλληλα, τα λειτουργικά κέρδη υποχώρησαν κατά 37,1% στα 44,5 εκατ. δολάρια, τα κέρδη προ φόρων έκαναν «βουτιά» στα 16,3 εκατ. δολάρια έναντι 55,5 εκατ. δολαρίων το 2020, ενώ τα καθαρά κέρδη περιορίστηκαν σε 15,8 εκατ. δολάρια από 43,3 εκατ. δολάρια σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Ειδικά για την ελληνική αγορά, οι πωλήσεις της ΦΑΓΕ αυξήθηκαν το 2021 κατά 0,8% σε αξία και κατά 2,2% σε όγκο.
» ΚΡΙ ΚΡΙ
Αντίστοιχα, και ο δεύτερος μεγάλος παίκτης της αγοράς, η Κρι Κρι, με μερίδιο 15,1%, το 2021 πέτυχε αύξηση του τζίρου, αλλά τα κέρδη μειώθηκαν. Αναλυτικά, ο κύκλος εργασιών της διαμορφώθηκε σε 134,6 εκατ. ευρώ, ενισχυμένος κατά 6,8% σε σύγκριση με το 2020. Οι πωλήσεις γαλακτοκομικών προϊόντων, κυρίως γιαούρτι, ανήλθαν σε 104,24 εκατ. ευρώ έναντι 99,77 εκατ. ευρώ το 2020, αύξηση που προήλθε από τις πωλήσεις εκτός Ελλάδος. Αντίθετα, στην εγχώρια αγορά οι πωλήσεις γιαουρτιού υποχώρησαν κατά 0,8%, εξέλιξη που η εταιρία αποδίδει στη συρρίκνωση της αγοράς και στις εμπορικές κινήσεις του ανταγωνισμού.
Τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν κατά 10,1% στα 16,53 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους υποχώρησαν κατά 16,6% σε σχέση με το 2020 στα 15,84 εκατ. ευρώ.
Για το 2022, η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία εκτιμά ότι μπορεί να επιτύχει υψηλό μονοψήφιο ποσοστό ανάπτυξης, ενώ προβλέπει περαιτέρω υποχώρηση στα περιθώρια λειτουργικού κέρδους λόγω των εκτεταμένων ανατιμήσεων σε ενέργεια και πρώτες ύλες και, κυρίως, στο γάλα, λόγω της αύξησης των τιμών των ζωοτροφών. Μάλιστα, υπογραμμίζει ότι η αύξηση των πωλήσεων γιαουρτιού δεν θα είναι εύκολη υπόθεση.
Ιδιαίτερη αναφορά κάνει η Κρι Κρι στην αύξηση του ενεργειακού κόστους, αλλά και στις μελλοντικές επιπτώσεις από τις ανατιμήσεις. «Το σημαντικότερο είναι ότι επιδρά καταλυτικά στη διαμόρφωση και τη συντήρηση έντονα πληθωριστικού περιβάλλοντος. Στην περίπτωσή μας παρατηρείται σημαντική αύξηση του κόστους παραγωγής του νωπού γάλακτος και επακόλουθα και της τιμής του. Αυτό εξηγείται από την αύξηση της τιμής των λιπασμάτων, που επηρέασε το κόστος αγροτικής παραγωγής ζωοτροφών. Επίσης, οι τιμές του πλαστικού, το οποίο αποτελεί βασικό υλικό συσκευασίας, έχουν αυξηθεί σημαντικά. Τέλος, ο πληθωρισμός αναμένεται να περιορίσει το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, επιδρώντας στις καταναλωτικές τους συνήθειες», επισημαίνει η εταιρία τονίζοντας ότι ήδη τους πρώτους μήνες του 2022 η αγορά γιαουρτιού βρίσκεται σε πτωτική τροχιά.