Στην ερώτηση «σε πόσες επισκέψεις στα σούπερ μάρκετ από την έναρξη του μέτρου κάνατε αγορές προϊόντων από το καλάθι;», το 61% του δείγματος απάντησε καμία, το 15% μία επίσκεψη, το 11% δύο, το 7% τρεις και το υπόλοιπο 6% τέσσερις ή/και περισσότερες.
«Τα στοιχεία δείχνουν ότι αν και η πλειοψηφία του κοινού δεν έχει αγοράσει κάποιο προϊόν από το «καλάθι», ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό έχει προσεγγίσει τουλάχιστον δοκιμαστικά την πρωτοβουλία τις πρώτες 7-10 ημέρες που υλοποιείται. Αρα, αναμένεται αυτά τα ποσοστά να αυξηθούν στο μέλλον», σημειώνει το ΙΕΛΚΑ.
Οι απόψεις, δε, για τη χρησιμότητα του «καλαθιού» είναι μικτές. Μόνο το 22% αναφέρει ότι είναι μια θετική πρωτοβουλία (το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 30% όσων έχουν αγοράσει από το «καλάθι»), ωστόσο το 56% υπογραμμίζει την ανάγκη να ενταχθούν κι άλλοι κλάδοι, όπως αρτοποιεία, κρεοπωλεία κ.λπ.
Επιπλέον, 5 στους 10 ερωτηθέντες τονίζουν ότι απαιτείται πολύς χρόνος προκειμένου να να εντοπίσει τα προϊόντα που είναι στο «καλάθι», ωστόσο είναι μια πραγματικότητα που ήδη καταγραφόταν στο παρελθόν για τους καταναλωτές που κυνηγούν τις προσφορές.
Λογαριασμός…
Σε κάθε περίπτωση, το κόστος του «καλαθιού» είναι χαμηλότερο, δεδομένου ότι το κοινό που επέλεξε να ψωνίσει κάποιο από τα προϊόντα που περιλαμβάνονται σε αυτό πλήρωσε 12% λιγότερα χρήματα, και συγκεκριμένα 81,65 ευρώ, έναντι 93,35 ευρώ προ της υλοποίησης του μέτρου. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο, αυτό αποδίδεται στο γεγονός ότι το «καλάθι» επιλέγεται κυρίως από καταναλωτές με μεγαλύτερη εισοδηματική ανάγκη, οι οποίοι έχουν χαμηλότερες δαπάνες στο σούπερ μάρκετ.
Σε γεωγραφικό επίπεδο, παρότι οι διαφορές είναι μικρές, τα νοικοκυριά που επιλέγουν είδη από το «καλάθι» ζουν κυρίως στην Αττική σε ποσοστό 42%, έναντι 38% στη Θεσσαλονίκη και 37% στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Αγοραστικές τάσεις
Οσον αφορά στις αγοραστικές τάσεις, λιγότεροι από 2 στους 10 καταναλωτές (18%) επισκέφθηκαν κάποιο κατάστημα σούπερ μάρκετ διαφορετικό από το συνηθισμένο προκειμένου να βρουν προϊόντα από το «καλάθι του νοικοκυριού». «Το στοιχείο αυτό είναι υγιές για τον ανταγωνισμό στον κλάδο, δείχνει ότι υπάρχουν επιπλέον κίνητρα για τον ανταγωνισμό στην αγορά και ότι η κινητικότητα του καταναλωτικού κοινού το επόμενο διάστημα αναμένεται να ενταθεί», αναφέρει στην ανακοίνωσή του το ΙΕΛΚΑ.