Κατ’ αρχάς, όσον αφορά στο «γιορτινό καλάθι», στελέχη του ΥΠΑΝ και εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ διερευνούν από κοινού ποιες κατηγορίες προϊόντων μπορούν να συμπεριληφθούν σ’ αυτό που συνδέονται με τα ψώνια για το χριστουγεννιάτικο και το πρωτοχρονιάτικο τραπέζι.
Με βάση τις τελευταίες πληροφορίες, φαίνεται να υπάρχει συμφωνία για προϊόντα όπως μοσχάρι, τσουρέκι και βασιλόπιτα. Είναι πολύ πιθανό -αν και δεν έχει συμφωνηθεί ακόμη- να συμπεριληφθεί στο «καλάθι» και η γαλοπούλα. Αλλωστε, όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, θεωρείται εμβληματικό τρόφιμο για τα Χριστούγεννα.
Γλυκά
Δύο κατηγορίες αγαθών, για τις οποίες, επίσης, δεν έχει «κλειδώσει» η συμμετοχή στο «καλάθι», είναι τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες. Οπως εξήγησαν στον «Ε.Τ.» αρμόδια στελέχη, δεν είναι σίγουρο ακόμη αν μπορούν να τα συμπεριλάβουν στο «καλάθι» όλες οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία. Κι αυτό, διότι δεν τα πωλούν όλα τα σούπερ μάρκετ, καθώς είναι προϊόντα με εποχική ζήτηση. Συνεπώς, «κάποιες αλυσίδες δεν μπαίνουν στη βάσανο να τα φέρουν», όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά στελέχη με γνώση του αντικειμένου. Με άλλα λόγια, βασική προϋπόθεση για την ένταξή τους στο «καλάθι» είναι οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ να κάνουν συμφωνίες με τους προμηθευτές τους γι’ αυτά τα δύο είδη, και μάλιστα για προσιτές τιμές.
Σημειώνεται πως το μέτρο χαρακτηρίζεται από υποχρεωτικότητα. Που σημαίνει πως πρέπει να υπάρχουν στο «καλάθι» προϊόντα από όλες τις κατηγορίες που ορίζει το ΥΠΑΝ.
Όλγα Κεφαλογιάννη: Νέα χρονιά ρεκόρ το 2024 για τον ελληνικό τουρισμό
Σε κάθε περίπτωση, μέσα στην εβδομάδα θα αποφασιστούν και εν συνεχεία θα ανακοινωθούν ποια αγαθά θα συμπεριληφθούν στο «καλάθι». Η επίσημη ένταξή τους θα γίνει στις 14/12, δηλαδή κατά την έναρξη της έβδομης εβδομάδας εφαρμογής του μέτρου.
Καλάθι νοικοκυριού: Συγκράτηση τιμών
Υπενθυμίζεται πως στόχος της πρωτοβουλίας «καλάθι του νοικοκυριού» είναι η συγκράτηση των τιμών, δεδομένων των πληθωριστικών πιέσεων. Κάτι που δεν μεταφράζεται απαραίτητα σε πτώση τιμών.
Για παράδειγμα, την τρέχουσα εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου (30/11-6/12, 5η εβδομάδα) από το σύνολο 816 προϊόντων στο «καλάθι», που είναι απολύτως συγκρίσιμα, σε 581 (71,2%) η τιμή παρέμεινε σταθερή, σε 192 (23,5%) μειώθηκε, με τη μεσοσταθμική μείωση ανά προϊόν να διαμορφώνεται στο -25,8%, και μόλις σε 43 (5,2%) αυξήθηκε, οριακά στις περισσότερες περιπτώσεις.
Σε σχέση με την άλλη πρωτοβουλία που συζητείται, δηλαδή για ένα μικρό «καλάθι» με παιχνίδια, αρμόδια στελέχη του ΥΠΑΝ σημείωσαν στον «Ε.Τ.»: «Είναι υπό συζήτηση και υπό σχεδιασμό, όμως υπάρχει πιθανότητα να τα καταφέρουμε».
Οι διαβουλεύσεις αφορούν μεν σε παιχνίδια αποκλειστικά, αλλά δεν γίνονται με καταστήματα που πωλούν αμιγώς παιχνίδια. Στις συζητήσεις συμμετέχουν -μεταξύ άλλων- αλυσίδες ειδών τεχνολογίας και γενικά ισχυροί παίκτες σε επίπεδο μεριδίου αγοράς.
«Αν τελικά ανακοινωθεί αυτή η πρωτοβουλία, αυτό θα γίνει μέσα στην εβδομάδα, για να έχει και νόημα», τόνισαν οι ίδιες πηγές, προσθέτοντας πως διεξάγονται συζητήσεις και με την Επιτροπή Ανταγωνισμού για το συγκεκριμένο εγχείρημα, για το πώς ακριβώς, δηλαδή, θα μπορούσε να υλοποιηθεί.