Oπως προκύπτει από έρευνα της Circana, στο ενδεκάμηνο του προηγούμενου έτους, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας άγγιξε το 26,3% από 25,8% το αντίστοιχο διάστημα του 2022, με το ρυθμό ανάπτυξης να είναι 11,6%, όταν την ίδια ώρα στα επώνυμα είναι μόλις 8,8%. Ειδικά, δε, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς, το μερίδιο των private label προϊόντων έφτασε το 20,9% και των ειδών νοικοκυριού το 25,6%. Τα ποσοστά αυτά αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω, αν μετά την εφαρμογή των νέων μέτρων για την ακρίβεια από την 1η Μαρτίου οι προμηθευτές περιορίσουν τις προωθητικές ενέργειες.
Πάντως, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου του 2023, η ένταση των προσφορών ήταν αυξημένη, κυρίως στις κατηγορίες των τροφίμων και των προϊόντων φροντίδας σπιτιού.
Eρευνα που διενήργησε ο «Ε.Τ.», λαμβάνοντας τιμές βασικών επώνυμων ειδών από το παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, e-katanalotis, και από μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ με private label, προκύπτει ότι ένα καλάθι με 15 προϊόντα γνωστής μάρκας είναι κατά 112,3% ακριβότερο σε σχέση με ένα καλάθι που περιλαμβάνει είδη ιδιωτικής ετικέτας. Οι καταναλωτές δηλαδή καλούνται να πληρώσουν 75,43 ευρώ για 15 επώνυμα προϊόντα και μόλις 35,53 ευρώ για τα ίδια ακριβώς «μη επώνυμα» είδη. Μάλιστα, σε ορισμένα προϊόντα η διαφορά της τιμής μεταξύ των δύο κατηγοριών αγγίζει το 340%.
Πιο συμφέρουσες όμως είναι οι τιμές και στα προϊόντα που πωλούνται υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας, με την «ψαλίδα» να διαμορφώνεται έως και 120% σε σχέση με την ιδιωτική ετικέτα, ενώ σε ορισμένα είδη οι τιμές είναι σχεδόν ίδιες.
Συγκρίνοντας τις τιμές επώνυμων και PL προϊόντων, η μεγαλύτερη διαφορά τιμής (+338%) καταγράφεται στα αφρόλουτρα, με τα μεν επώνυμα να πωλούνται έναντι 9,20 ευρώ και τα no name μόλις 2,10 ευρώ (τα 1.000 ml). Ακολουθούν η χλωρίνη με 217%, το ρύζι για πιλάφι με την ψαλίδα να ανοίγει στο 184,9% και την τιμή της συσκευασίας των 500 γραμμαρίων να διαμορφώνεται στα 2,45 και 0,86 ευρώ αντίστοιχα και το ηλιέλαιο με 176%, καθώς γνωστή μάρκα διατίθεται στην τιμή των 4,83 ευρώ και η ιδιωτική ετικέτα στα 1,75 ευρώ.
Eπονται τα απορρυπαντικά πλυντηρίου (45 μεζούρες) με τη διαφορά να αγγίζει το 158,3% και οι τιμές να είναι στα 14,08 και 5,45 ευρώ αντίστοιχα, ενώ τα επώνυμα φασόλια είναι κατά 152% ακριβότερα από αυτά που φέρουν την επωνυμία της αλυσίδας.
Μόνο σε πέντε από τα 15 προϊόντα που περιλαμβάνει το καλάθι του «Ε.Τ.» η διαφορά των τιμών είναι διψήφια, αλλά εξίσου επιβαρυντική για την τσέπη των καταναλωτών, καθώς κινείται από 32% έως 88%. Πρόκειται για το φρέσκο γάλα, το αγελαδινό γιαούρτι, τον ελληνικό καφέ, το ελαιόλαδο και τα ζυμαρικά.
Μεγάλη εξοικονόμηση χρημάτων μπορούν να επιτύχουν τα νοικοκυριά επιλέγοντας και τις προσφορές, οι οποίες σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων αγγίζουν ακόμα και το 50%, ωστόσο θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς σε κάποιες περιπτώσεις -συνήθως στα 2+1 δώρο ή στις πολυσυσκευασίες- κρύβονται παγίδες και η τιμή του μεμονωμένου προϊόντος είναι μικρότερη από αυτή που διαφημίζεται ως προωθητική ενέργεια.
Σύμφωνα με την έρευνα που διενήργησε ο «Ε.Τ.», η ψαλίδα των τιμών μεταξύ προσφορών και ιδιωτικής ετικέτας είναι πολύ χαμηλότερη από αυτή με τα επώνυμα. Σε σύνολο 13 προϊόντων, η διαφορά κυμαίνεται από 3,9% έως 119%. Η μεγαλύτερη «ψαλίδα» παρατηρείται στα αφρόλουτρα, καθώς, παρά το γεγονός ότι η προσφορά αγγίζει το 50%, η τιμή ανέρχεται στα 4,60 ευρώ έναντι 2,10 ευρώ που κοστίζει το ίδιο προϊόν ιδιωτικής ετικέτας. Ακολουθεί το ρύζι για πιλάφι με 115,1%, με την τιμή του επώνυμου μετά την έκπτωση να διαμορφώνεται στα 1,85 ευρώ, όταν το PL στοιχίζει μόνο 0,86 ευρώ.
Τι βγάζει η σύγκριση
ΠΡΟΪΟΝΤΑ | ΕΠΩΝΥΜΑ | ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΕΤΙΚΕΤΑΣ | ΠΡΟΣΦΟΡΑ | ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΙΜΗΣ ΕΠΩΝΥΜΩΝ-ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΕΤΙΚΕΤΑΣ | ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΙΜΗΣ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ- ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΕΤΙΚΕΤΑΣ |
ΑΛΕΥΡΙ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΧΡΗΣΕΙΣ (1 ΚΙΛΟ) | 2 | 0,80 | 1,37 (2+1 δώρο) | +150% | +71,3% |
ΓΑΛΑ ΦΡΕΣΚΟ ΥΨΗΛΗΣ ΠΑΣΤΕΡΙΩΣΗΣ (1 ΛΙΤΡΟ) | 2,06 | 1,20 | 1,44 | +71,6% | +20% |
ΑΓΕΛΑΔΙΝΟ ΓΙΑΟΥΡΤΙ (1 ΚΙΛΟ) | 4,70 | 2,50 | 3,35 | +88% | +34% |
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΑΦΕΣ 194 ΓΡΑΜ. | 3,82 | 2,10 | 2,74 | +81,9% | +30,5% |
ΦΑΚΕΣ ΨΙΛΕΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ 500 ΓΡΑΜ. | 2,18 | 0,94 | 1,58 | +131,9% | +68% |
ΦΑΣΟΛΙΑ ΜΕΤΡΙΑ 500 ΓΡΑΜ. | 2,52 | 1 | 1,82 | +152% | +82% |
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚO ΠΑΡΘΕΝΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ (1 ΛΙΤΡΟ) | 15,38 | 11,65 | – | +32% | – |
ΗΛΙΕΛΑΙΟ (1 ΛΙΤΡΟ) | 4,83 | 1,75 | 2,83 | +176% | +61,7% |
ΣΠΑΓΓΕΤΙ Νο6 500 ΓΡΑΜ. | 1,07 | 0,62 | 0,78 | +72,6% | +25,8% |
ΡΥΖΙ ΓΙΑ ΠΙΛΑΦΙ 500 ΓΡΑΜ. | 2,45 | 0,86 | 1,85 | +184,9% | +115,1% |
ΧΛΩΡΙΝΗ (1.250ML) | 2,98 | 0,94 | – | +217% | – |
ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΟ ΠΛΥΝΤΗΡΙΟΥ ΣΕ ΣΚΟΝΗ (45 ΠΛΥΣΕΙΣ) | 14,08 | 5,45 | 9,98 | +158,3% | +83,1% |
ΑΦΡΟΛΟΥΤΡΟ (1 ΛΙΤΡΟ) | 9,20 | 2,10 | 4,60 (-50%) | +338% | +119% |
ΧΑΡΤΙΑ ΥΓΕΙΑΣ (8 ΡΟΛΑ) | 8,16 | 3,62 | 3,76 | +125,4% | +3,9% |
ΣΥΝΟΛΟ | 75,43 | 35,53 | – | +112,3% |