Αρμόδιες πηγές του υπουργείου τόνιζαν -όπως έχει αναφέρει επανειλημμένα και ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωστής Χατζηδάκης– ότι ο στόχος θα είναι να «μεταμορφωθούν» όλες οι επιχειρήσεις που βρίσκονται κάτω από την «ομπρέλα» του Υπερταμείου σε «μικρές ΔΕΗ», όπως αυτό μπορεί να διαμορφωθεί με τα ειδικά χαρακτηριστικά της κάθε μιας.
Το Υπερταμείο, όπως συνηθίζει να αποκαλείται, που ξεκίνησε την πορεία του το 2016 ως Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) και συνεχίζει την πορεία του ως Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο, είναι ένας οργανισμός που ιδρύθηκε με αφόρητη πίεση των δανειστών για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Σήμερα, κατά δήλωση της εταιρίας, διαχειρίζεται περιουσία ύψους 5,5 δισ. ευρώ στη διαχείριση ακίνητης περιουσίας, στις τηλεπικοινωνίες, στην ενέργεια, στις μεγάλες υποδομές, στις συγκοινωνίες, στα είδη διατροφής και στην υψηλή τεχνολογία.
Μετά την πρόσφατη επιστροφή στο Δημόσιο του 51% της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΔΑΠ, κάτω από την «ομπρέλα» του Υπερταμείου είναι οι τρεις φορείς αξιοποίησης δημόσιας και ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου: ● Το ΤΑΙΠΕΔ που διαχειρίζεται ποσοστά σε σειρά δημοσίων επιχειρήσεων και δικαιωμάτων του Δημοσίου.
- Η ΕΤΑΔ που διαχειρίζεται όλα τα ακίνητα του Δημοσίου συμπεριλαμβανομένων και των Ολυμπιακών.
- Το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) που κατέχει και διαχειρίζεται ακόμη τις συμμετοχές του Δημοσίου στις εμπορικές τράπεζες οι οποίες σταδιακά «αποκρατικοποιούνται».
«Ανεξάρτητες θυγατρικές»
Επίσης ως «ανεξάρτητες θυγατρικές» του περιέχονται στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου:
- Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που αποκρατικοποιήθηκε περαιτέρω με την εισαγωγή του στο χρηματιστήριο.
- Ο όμιλος ΟΑΣΑ των συγκοινωνιών Αθηνών και οι θυγατρικές για τις οδικές συγκοινωνίες (ΟΣΥ) και τις σταθερές συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ).
- Τα ΕΛΤΑ.
- Η εταιρία διαχείρισης των ακινήτων του ΟΣΕ (ΓΑΙΑΟΣΕ).
- Η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, δηλαδή η θυγατρική της ΕΤΒΑ που διαχειρίζεται βιομηχανικά πάρκα.
- Η HELLEXPO ΔΕΘ.
- Ποσοστό 34,12% της ΔΕΗ.
- Ο Οργανισμός Κεντρικής Αγοράς Αθηνών-ΟΚΑΑ στον Ρέντη.
- Ο Οργανισμός Κεντρικής Αγοράς Θεσσαλονίκης (ΚΑΘ).
- Οι Ελληνικές Αλυκές.
- Τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια: Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Καστελλόριζου, Λήμνου, Σητείας, Αράξου, Καλαμάτας, Καστοριάς, Μήλου, Σκύρου, Αστυπάλαιας, Καλύμνου, Κοζάνης, Νάξου, Σύρου, Χίου, Καρπάθου, Κυθήρων, Νέα Αγχιάλου, Ικαρίας, Κάσου, Λέρου και Πάρου.
- Η Διώρυγα Κορίνθου.
- Το Ειδικό Ταμείο Φαιστός 5G Ventures που συστάθηκε με τα έσοδα του Δημοσίου από την παραχώρηση των αδειών 5ης γενιάς με στόχο να χρηματοδοτήσει επενδύσεις έρευνας και καινοτομίας.
Τεχνογνωσία
Η πρώτη σκέψη θα είναι η μεγαλύτερη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα τόσο στη διοίκηση όσο και στη διαχείριση των εταιριών λαμβάνοντας σε κάθε περίπτωση υπόψη τα ειδικά χαρακτηριστικά της κάθε επιχείρησης. Με το νέο νομοσχέδιο θα λύνονται τα χέρια της διοίκησης ώστε να μπορεί εκτός από προσωπικό να επιστρατεύει και τεχνογνωσία από πετυχημένες εταιρίες του ιδιωτικού τομέα. Επίσης, θα γίνουν πιο αυστηρές και για το ίδιο το Υπερταμείο αλλά και για τις εταιρίες που διαχειρίζεται οι απαιτήσεις παροχής στοιχείων σχετικά με την καθαρή θέση των εταιριών αλλά και την πορεία βελτίωσης των αποτελεσμάτων.
Η αναζήτηση στελεχών της διοίκησης από την αγορά θα είναι το πρώτο βήμα αλλά όχι το τελευταίο. Θα πρέπει να συμπληρωθούν τα κενά που υπάρχουν σε προσωπικό με βάση καινούργια οργανογράμματα τα οποία με τη σειρά τους θα βασίζονται σε νέα επιχειρηματικά σχέδια.
Πιο χαρακτηριστική επίπτωση έλλειψης προσωπικού αποτελούν τα ΕΛΤΑ. Παρότι η επιχείρηση ανακοίνωσε ζημιές 28 εκατ. ευρώ και σωρευμένες ζημιές 191 εκατ. ευρώ πλήρωσε 35 εκατ. ευρώ για την εξασφάλιση εποχικού προσωπικού. Εδώ η λύση που προκρίνεται είναι μια στρατηγική συμμαχία με τον ιδιωτικό τομέα ώστε και οι δύο συνεταίροι να συμπληρώσουν το προσωπικό και το δίκτυο. Η προοπτική είναι τα ΕΛΤΑ, ύστερα από πολλά χρόνια ζημιών, να περάσουν σε κερδοφορία από το 2025. Ο φιλόδοξος αυτός στόχος απαιτεί ριζικές αλλαγές μέσα στο 2024 για να επιτευχθεί.
ΣΕΛΠΕ: Ο στρατηγικός σχεδιασμός για το 2024-2027 και η νέα διοίκηση του συνδέσμου
Η ιδέα του νέου νόμου για το Υπερταμείο είναι ότι λόγω της «ποικιλίας» δραστηριοτήτων που έχουν επιχειρήσεις που έχει υπό τη διαχείρισή του, θα πρέπει η κάθε μια από αυτές να έχει μια πιο εξειδικευμένη διοίκηση ώστε να μεγιστοποιείται το όφελος. Τούτο με δεδομένο ότι από το ΥΠΕΘΟ δεν κρύβουν ότι υπάρχει δυσαρέσκεια για αποφάσεις της διοίκησης για τις Ελληνικές Αλυκές ή την αγορά του Ρέντη όπου τα μισθώματα με τα οποία διατίθενται οι χώροι είναι πολύ χαμηλά.
Από το ΥΠΕΘΟ τονίζουν ότι σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση της όλης προσπάθειας το Δημόσιο είναι διατεθειμένο να παρέχει τις ανάλογες εγγυήσεις αλλά θα πρέπει αυτές να φέρουν αποτέλεσμα.
Καλύτερες συγκοινωνίες χωρίς ανατιμήσεις στα εισιτήρια
Ειδικό κεφάλαιο θα αποτελέσουν οι εταιρίες συγκοινωνιών της Αθήνας οι οποίες πάσχουν από έλλειψη προσωπικού και μέσων. Ο ΟΑΣΑ εκτός από διοίκηση του ιδιωτικού τομέα θα πρέπει να αναδιατάξει και να κοστολογήσει όλες τις δραστηριότητές του. Με άξονα τον γνώμονα κόστους-οφέλους, αν κριθεί απαραίτητο, κάποιες δραστηριότητες να ανατεθούν σε εταιρίες εκτός οργανισμού (π.χ. ο έλεγχος των εισιτηρίων) ώστε να αυξηθούν τα έσοδα μετά το σοκ που υπέστη ο οργανισμός στα lockdown.
Αρμόδιες πηγές του ΥΠΕΘΟ ξεκαθάριζαν ότι δεν τίθεται θέμα αλλαγής της τιμολογιακής πολιτικής στην κατεύθυνση της αύξησης των εισιτηρίων. Εξετάζεται με μια νέα διοίκηση να εκδοθούν νέας γενιάς εισιτήρια πολλαπλών διαδρομών τα οποία θα προσελκύσουν περισσότερους επιβάτες. Ωστόσο, δεν είναι παράλογο να αναζητά κάποιος μια μεγαλύτερη ενοποίηση στις προμήθειες υλικού, ανταλλακτικών, καυσίμων και τροχαίου υλικού ώστε να μειωθεί το κόστος λειτουργίας.
Οι ίδιες πηγές τόνιζαν ότι οι συγκοινωνίες είναι ελλειμματικές όπως και σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα και για τον λόγο αυτό τα εισιτήρια θα συνεχίσουν να επιδοτούνται. Μάλιστα, στην αποστολή της νέας διοίκησης εκτός από την αποκατάσταση του στόλου και τη συμπλήρωση του προσωπικού θα περιλαμβάνεται και μια καμπάνια με την οποία θα προωθούνται οι αστικές μεταφορές οι οποίες φιλοδοξούν να έχουν χαμηλότερο ενεργειακό αποτύπωμα. Ο στόχος θα είναι η αύξηση της μεταφορικής κίνησης.
Σε ό,τι αφορά τη Διώρυγα Κορίνθου εξετάζεται η σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα στην κατεύθυνση της βελτίωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων.
Μεγαλύτερη απόδοση της δημόσιας περιουσίας
Στο εκτεταμένο χαρτοφυλάκιο ακίνητης περιουσίας που βρίσκεται υπό τη διαχείριση του Υπερταμείου (ΕΤΑΔ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΕΤΒΑ, ΒΙΠΕ) το σχέδιο είναι η μεγαλύτερη απόδοση της δημόσιας περιουσίας γι’ αυτό και εξετάζεται μια πιο στενή συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα. Η πρώτη σκέψη είναι να γίνει μια νέα επικαιροποιημένη αποτίμηση της περιουσίας του Ταμείου με βάση τα σημερινά δεδομένα. Τούτο, διότι η θεωρητικά επίσημη αποτίμηση είναι κατά ένα μέρος ανεπίκαιρη και κατά ένα δεύτερο μέρος ανεπίσημη. Μέσα από την αποτίμηση θα προκύψει για κάθε εταιρία μια κρίσιμη μάζα ακινήτων χωρίς νομικές εμπλοκές που θα μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα.
Η σκέψη που υπάρχει είναι να υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας κοινών επιμέρους εταιριών διαχείρισης ακινήτων με τον ιδιωτικό τομέα ώστε να μεγιστοποιηθεί η απόδοση της ακίνητης περιουσίας η οποία είναι ακόμη πολύ χαμηλή, ειδικά μετά την άνοδο των τιμών των ακινήτων τα τελευταία χρόνια.
Επίσης, τα στελέχη από τον ιδιωτικό τομέα θα μπορούν να εγγυηθούν ότι δεν θα επαναληφθούν ολιγωρίες και καθυστερήσεις που καταγράφονται στην αξιοποίηση κοινοτικών κονδυλίων όπως η πρόσφατη περίπτωση της ΓΑΙΑΟΣΕ η οποία έχασε τη ευκαιρία να ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας εξασφαλίζοντας χρηματοδότηση 130 εκατ. ευρώ για την απόκτηση σύγχρονου υλικού μεταφορών χαμηλού ενεργειακού αποτυπώματος.
Στο προσκήνιο το ξεχασμένο ταμείο «ΦΑΙΣΤΟΣ»
Μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης έχει και το ξεχασμένο Ταμείο Επιχειρηματικών Συμμετοχών «ΦΑΙΣΤΟΣ 5G Ventures» το οποίο δημιουργήθηκε το 2021 με τα έσοδα που είχε το Δημόσιο από την παραχώρηση των αδειών κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς. Μια νέα διοίκηση με ειδικές γνώσεις θα μπορούσε να έχει πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα για τα χρήματα του Δημοσίου εντός και εκτός Ελλάδας χρηματοδοτώντας νέες καινοτόμες επιχειρήσεις μαζί με τα υπόλοιπα κονδύλια που διατίθενται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και τα υπόλοιπα χρηματοδοτικά εργαλεία από το ΕΣΠΑ και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων.
Ειδήσεις σήμερα
Κασσελάκης vs Μπέος: Χυδαία ανάρτηση από τον δήμαρχο Βόλου για το «χ@@μενο τον έχω»