Το πρώτο δείγμα για ανάπτυξη υψηλότερη από 3,1%, που είναι η επίσημη πρόβλεψη του ΥΠΟΙΚ, ήρθε με την ανακοίνωση της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για ανάπτυξη 7% στο πρώτο τρίμηνο του χρόνου, ενώ το ΥΠΟΙΚ περίμενε ανάπτυξη όχι πάνω από 3,5%. Η δεύτερη ένδειξη είναι τα πρώτα στοιχεία για τον τουρισμό, ο οποίος από τον Απρίλιο δείχνει ανοδική πορεία του τζίρου που μπορεί να προσεγγίσει ή ακόμη και να ξεπεράσει στο τέλος του χρόνου τα 18,5 δισ. ευρώ. Αν, μάλιστα, πιστέψουμε τους επαγγελματίες του κλάδου, οι οποίοι με βάση τις κρατήσεις πιστεύουν ότι η περίοδος για φέτος θα φτάσει -όπως πέρσι- μέχρι και τον Νοέμβριο, έχουμε πλήρη ανάκαμψη του τουρισμού από την πτώση τζίρου κατά 73% που είχε το 2020.
Επιπλέον έσοδα
Αν ο τζίρος του τουρισμού φτάσει ή ξεπεράσει τα 18 δισ. ευρώ, που είχε φτάσει το 2019, έναντι των 15 δισ. ευρώ που υπολογίζει το ΥΠΟΙΚ, ο τουρισμός θα δώσει άνετα επιπλέον 1,5% στο ΑΕΠ, ανεξάρτητα από την περαιτέρω αύξηση που θα προκύψει από την υπόλοιπη οικονομική δραστηριότητα. Με δεδομένο ότι μία μονάδα επιπλέον ΑΕΠ μπορεί να αυξήσει τα έσοδα κατά περίπου 500 εκατ. ευρώ, κοντά στον Σεπτέμβριο το οικονομικό επιτελείο θα μπορεί να προβλέψει με ασφάλεια πρόσθετα, επιπλέον έσοδα περίπου 750 εκατ. ευρώ για το σύνολο του έτους.
Τo Fuel Pass 2 και η πρόωρη επιστροφή του ΕΦΚ των αγροτών με κόστος 376 εκατ. ευρώ χρηματοδοτούνται από την υπεραπόδοση της οικονομίας το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου, χωρίς να υπολογιστεί η εφάπαξ πληρωμή περίπου 600 εκατ. ευρώ από τον ΕΝΦΙΑ. Αν ο τουρισμός αποδώσει όσο αναμένεται, θα μπορούν να προβλεφθούν τα εξτρά 700-750 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, στα δημόσια έσοδα θα προστεθούν μέχρι και το τέλος του μήνα ή στις αρχές του επομένου τα 650 εκατ. ευρώ από τα κέρδη των ομολόγων που εγκρίθηκαν στο τελευταίο Eurogroup, μαζί με την έξοδο της Ελλάδας από την ενισχυμένη εποπτεία.
Ακίνητα: Πόσο πάει το τετραγωνικό σε όλη την Ελλάδα [αναλυτικοί πίνακες]
Τα χρήματα αυτά δεν υπολογίζονται εκ των προτέρων στα τακτικά έσοδα και υποτίθεται ότι θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για τη μείωση του χρέους. Στην παρούσα χρονική φάση, όμως, μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να μην αυξηθεί. Να καλύψουν, δηλαδή, πραγματικές ανάγκες, οι οποίες διαφορετικά θα καλύπτονταν από δανεισμό.
Τότε, θα δούμε και μία δεύτερη επιταγή ακρίβειας, μεγαλύτερη των 200 ευρώ, για τους οικονομικά ευάλωτους, αλλά και μία τρίτη επιδότηση καυσίμων για το τελευταίο τρίμηνο του χρόνου.
Επίσης, διατήρηση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3%. Τα δύο μέτρα έχουν δημοσιονομικό κόστος 2,1 δισ. Ο δημοσιονομικός χώρος για να εφαρμοστούν θα προκύψει από την αυξημένη ανάπτυξη κατά 4,8% τον επόμενο χρόνο, αλλά και τη μη επανάληψη κάποιων μέτρων στήριξης του 2022.
Επιβεβαίωση
Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας χθες στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, επιβεβαίωσε και τη μελλοντική τρίτη επιδότηση για τα καύσιμα για το διάστημα Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου. Επίσης, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξει πρόσθετη ενίσχυση στο πακέτο των 3,2 δισ. που θα έχει εφαρμοστεί πλήρως από την 1η Ιουλίου στα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος. Τούτο διότι -όπως είπε- η άσκηση για την παρέμβαση έγινε με βάση τις σημερινές τιμές, οι οποίες θα αυξηθούν. Σε ό,τι αφορά στην επανάληψη του μέτρου της επιταγής ακρίβειας όμως, διατήρησε τις επιφυλάξεις του λέγοντας ότι η εφαρμογή του μπορεί να αναστείλει κάποιο άλλο μέτρο στήριξης.
Ωστόσο, άλλες πηγές του ΥΠΟΙΚ τόνιζαν ότι λόγω κόστους το συγκεκριμένο μέτρο θα τύχει μεγαλύτερης επεξεργασίας ως προς το ύψος και τους δικαιούχους και θα ανακοινωθεί μαζί με άλλα μέτρα στήριξης το φθινόπωρο, όταν είναι βέβαιο ότι υπάρχει ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος.