Καθυστερήσεις στην εφαρμογή του συστήματος EISPRAXIS μέσω του οποίου όλες οι διαδικασίες επιβολής αναγκαστικών μέτρων είσπραξης (κατασχέσεων κ.λπ.) θα γίνονταν ψηφιακά διαπιστώνονται από τους εργαζομένους στις φοροελεγκτικές και φοροεισπρακτικές υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται σε ανακοίνωση που εξέδωσε στις 29 Ιουνίου 2023 η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (ΠΟΕ-ΔΟΥ), η πλήρης λειτουργία του νέου πληροφοριακού συστήματος EISPRAXIS, το οποίο, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της ΑΑΔΕ επρόκειτο να λειτουργήσει πλήρως στο δεύτερο εξάμηνο του 2022 και θα συνέβαλε στην ψηφιοποίηση και αυτοματοποίηση των διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος των ασυνεπών οφειλετών του Δημοσίου, βρίσκεται ακόμη σε εκκρεμότητα.
Την ίδια ώρα, όπως επισημαίνουν οι εργαζόμενοι, στα υποθηκοφυλακεία και τα κτηματολογικά γραφεία της χώρας, υπάρχουν εγγεγραμμένα χιλιάδες παλαιά βάρη κατά ακινήτων, τα οποία αφορούν περιόδους πριν την ύπαρξη των πληροφοριακών συστημάτων ΤΑΧIS και ΤΑΧΙSnet και τα οποία δεν έχουν αποτυπωθεί ηλεκτρονικά. Μάλιστα, η πλειοψηφία αυτών έχει επιβληθεί για ύψος χρέους που, ενώ ήταν ενδεχομένως σημαντικό τις δεκαετίες του ’60 και του ’70, πλέον θεωρείται αμελητέο. Για παράδειγμα, μια οφειλή του 1964 ύψους 10.000 δρχ., που σήμερα με τη μετατροπή φθάνει σε περίπου 30€ και τις προσαυξήσεις (περίπου 60€), καταλήγει στα 90€ περίπου, υπάρχει ακόμη δεσμευμένο ακίνητο!
Για την επίλυση του ζητήματος αυτού, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στις ΔΟΥ επισημαίνουν ότι απαιτείται νομοθέτηση οριζόντιας άρσης αυτών των βαρών.
Εφόσον τελικά επιλυθεί το ζήτημα αυτό και τεθεί σε πλήρη λειτουργία το πληροφοριακό σύστημα EISPRAXIS εκτιμάται ότι θα βελτιωθούν σημαντικά και θα επιταχυνθούν οι ρυθμοί είσπραξης των απλήρωτων φόρων, μέσω της αυτοματοποίησης των διαδικασιών διενέργειας κατασχέσεων σε καταθέσεις, εισοδήματα και περιουσίες οφειλετών της Φορολογικής Διοίκησης που δεν πληρώνουν εμπρόθεσμα ή δεν ρυθμίζουν σε μηνιαίες δόσεις την αποπληρωμή των χρεών τους.
Το σύστημα EISPRAXIS, όποτε τελικά τεθεί σε πλήρη λειτουργία, θα παρακολουθεί τα οικονομικά και φορολογικά προφίλ περίπου 4 εκατομμυρίων οφειλετών της Φορολογικής Διοίκησης. Δηλαδή θα λαμβάνει και θα επεξεργάζεται πληροφορίες όχι μόνο για τα χρέη των φορολογουμένων αλλά και για την εισοδηματική και περιουσιακή τους κατάσταση. Τα στοιχεία που χρειάζεται θα τα αντλεί από όλα τα υπόλοιπα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ δηλαδή το Taxis, το Icis, το Elenxis καθώς και από τρίτους (Κτηματολόγιο, πιστωτικά ιδρύματα, συμβολαιογράφοι, Χρηματιστήριο, «Εργάνη», ΓΕΜΗ κ.ά.). Επιπλέον, θα ανταλλάσσει στοιχεία και πληροφορίες με κράτη-μέλη της Ε.Ε.
Επίδομα θέρμανσης σε πολυκατοικίες: Τα SOS στις αιτήσεις - Τι πρέπει να ξέρουν διαχειριστές και ένοικοι
Οι χειριστές του συστήματος δεν θα ελέγχουν μόνο τα στοιχεία των οφειλετών, αλλά θα παρακολουθούν και όλους όσοι εμπλέκονται σε κάθε υπόθεση οφειλής, όπως είναι οι συνυπόχρεοι, οι εγγυητές, οι νόμιμοι εκπρόσωποι (με αποτύπωση της περιόδου εκπροσώπησης), οι συσχετιζόμενες επιχειρήσεις (όμιλοι, απορροφήσεις, συγχωνεύσεις).
Με βάση τα παραπάνω θα αξιολογείται η οικονομική δυνατότητα του κάθε οφειλέτη για την αποπληρωμή του χρέους του και θα αποστέλλονται ηλεκτρονικά μηνύματα με ειδοποιήσεις για την τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων, καθώς και προειδοποιήσεις για τη λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης (κατασχέσεων σε καταθέσεις, εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία), κυρίως προς τους ασυνεπείς οφειλέτες που είναι δικαιούχοι υψηλών εισοδημάτων και κάτοχοι μεγάλων περιουσιών. Στις περιπτώσεις επιστροφών φόρου το σύστημα θα διενεργεί αυτόματους συμψηφισμούς με χρέη των δικαιούχων των επιστροφών. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των οφειλετών το σύστημα θα προχωράει αυτόματα σε κατασχέσεις υπολοίπων τραπεζικών λογαριασμών, εισοδημάτων, κινητών και ακίνητων περιουσιακών στοιχείων και σε δεύτερη φάση σε πλειστηριασμούς περιουσιακών στοιχείων.
Ειδικότερα, με το νέο πληροφοριακό σύστημα EISPRAXIS θα πραγματοποιούνται, μεταξύ άλλων:
- Επιλογές υποθέσεων ληξιπρόθεσμων οφειλών μέσω της εφαρμογής κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου, με σκοπό την προτεραιοποίηση των πλέον εισπράξιμων ληξιπρόθεσμων οφειλών της φορολογικής διοίκησης.
- Εφαρμογή αυτοματοποιημένης διαδικασίας επιστροφών και συμψηφισμών από διάφορες πηγές (φορολογικά χρέη, ασφαλιστικά χρέη, τελωνεία, παρακράτηση μέσω φορολογικής ενημερότητας και βεβαίωσης οφειλής) και σύνδεση όλων των τρόπων εξόφλησης στον ίδιο τίτλο πληρωμής.
- Αυτόματη ενημέρωση των φορολογουμένων για τις βεβαιωμένες οφειλές τους, την τήρηση ή μη των ρυθμίσεών τους, καθώς και για τις ηλεκτρονικές επιδόσεις και κοινοποιήσεις μέτρων αναγκαστικής είσπραξης.
- Εφαρμογή κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου και λήψη μέτρων αναγκαστικής είσπραξης με βάση τη συμπεριφορά του οφειλέτη και τις ειδοποιήσεις και υπενθυμίσεις για τα προτεινόμενα μέτρα.
Ειδήσεις σήμερα