Ισχυρό πλήγμα δέχονται τα κατεξοχήν ελληνικά προϊόντα με τις εμπορικές συμφωνίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα στην εκάστοτε χώρα να τα «εκμεταλλεύεται» και να τα «βαφτίζει» ως δικά της.
Τρανό παράδειγμα η «ναυαρχίδα» των ελληνικών ΠΟΠ, η φέτα, με εξαγωγές που ξεπερνούν τα 380 εκατ. ευρώ ετησίως, οι ελιές Καλαμάτας και φυσικά το τσέχικο… «greek yogurt».
Παρά τις αντιδράσεις που υπήρξαν τον τελευταίο καιρό για την επίμαχη συμφωνία με τη Νότια Αφρική, επικυρώθηκε τελικά η συμφωνία μεταξύ της Ε.Ε. και των έξι χωρών-μελών της ομάδας SADC (Μποτσουάνα, Λεσότο, Μοζαμβίκη, Ναμίμπια, Νότια Αφρική και Σουαζιλάνδη), που προβλέπει ότι η φέτα και οι ελιές Καλαμάτας μένουν εκτός λίστας της «προστασίας» ευρωπαϊκών προϊόντων προέλευσης.
Αν και στη συμφωνία περιλαμβάνονται περισσότερα από 200 ευρωπαϊκά ΠΟΠ, στην περίπτωση της φέτας και της ελιάς Καλαμών τονίζεται ότι για διάστημα 5 ετών οι παραγωγοί της Ν. Αφρικής έχουν τη δυνατότητα παραγωγής και εμπορίας φέτας με την επωνυμία «South Africa Feta» ή «Feta Style» ή «Feta-type» με την υποχρέωση να αναγράφουν τον τρόπο παραγωγής τους.
Υπενθυμίζεται ότι η ελληνική φέτα έχει καθιερωθεί ως ΠΟΠ και παράγεται αποκλειστικά από γάλα πρόβειο ή μίγμα πρόβειου γάλακτος με γίδινο από συγκεκριμένες φυλές αιγοπροβάτων.
Η ελληνική κυβέρνηση με ανακοίνωση του υπουργού Ανάπτυξης, Βαγγέλη Αποστόλου, παραδέχτηκε ότι η φέτα μένει ουσιαστικά απροστάτευτη ρίχνοντας το μπαλάκι των ευθυνών στην προηγούμενη κυβέρνηση.
Το μόνο που κατάφερε να κερδίσει η χώρα μας ήταν η… υπόσχεση του επιτρόπου Γεωργίας, Φιλ Χόγκαν, ότι «κατά τη μεταβατική περίοδο των 5 ετών από την ημερομηνία έναρξης της συμφωνίας Ε.Ε.-SADC θα αρχίσει η διαδικασία αναθεώρησης, με σκοπό να επιτύχει για όλες τις Γεωγραφικές Ενδείξεις, συμπεριλαμβανομένης της φέτας, το ίδιο επίπεδο προστασίας».
Εκτός όμως από τη φέτα και τις ελιές Καλαμών, η Ελλάδα «έχασε» ένα ακόμα ισχυρό brand name, το γιαούρτι, οι εξαγωγές του οποίου ξεπερνούν τα 140 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, η Κομισιόν έδωσε το πράσινο στην Τσεχία να χρησιμοποιεί τον όρο «ελληνικό γιαούρτι» στα γαλακτοκομικά της προϊόντα. Η απάντηση που έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι ότι «ο όρος ελληνικό γιαούρτι αναφέρεται σε μια ιδιαίτερη μέθοδο παραγωγής.
Η ονομασία δεν προστατεύεται και μπορεί να χρησιμοποιηθεί εκτός Ελλάδας, υπό την προϋπόθεση ότι οι καταναλωτές δεν παραπλανώνται σχετικά με τον τόπο καταγωγής». Η μόνη υποχρέωση που έθεσαν στους Τσέχους είναι να επισημαίνουν την καταγωγή του προϊόντος.
Πάντως, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης πριν από λίγες ημέρες από το βήμα της Βουλής ανέφερε ότι θα προσφύγει στη δικαστήρια κατά της Τσεχίας. «Είναι ένα ζήτημα που θα το δούμε και νομικά. Δεν υπάρχει πουθενά ως προϊόν το ελληνικό γιαούρτι, άρα η αναφορά ελληνικό υποδηλώνει προέλευση και αυτό αποτελεί παραπλάνηση του καταναλωτή», σημείωσε ο κ. Αποστόλου.
Μάλιστα, υπενθύμισε ότι το ίδιο είχε γίνει και στη Βρετανία και η Ελλάδα κέρδισε τη δίκη, φωτογραφίζοντας την περίπτωση της ΦΑΓΕ. Τότε η ΦΑΓΕ είχε προσφύγει στην αγγλική Δικαιοσύνη εναντίον της τουρκικής Agrofarma που παράγει το ελληνικού τύπου γιαούρτι Chobani, γιατί η τελευταία ανέγραφε στις συσκευασίες της την ένδειξη «ελληνικό γιαούρτι».
Το βρετανικό δικαστήριο χαρακτήρισε ως παραπλανητική την επισήμανση αυτή σημειώνοντας ότι προκαλεί σύγχυση στους καταναλωτές και θα πρέπει να αναγράφεται στη συσκευασία τους η επισήμανση «ελληνικού τύπου» και όχι «ελληνικό γιαούρτι».
ΓΩΓΩ ΚΑΤΣΕΛΗ