Στη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Καταναλωτή και Αγοράς (ΕΣΚΑ), στις 19 Δεκεμβρίου 2016, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή (ΓΓΕ & Π.Κ.) ανακοίνωσε στις Ενώσεις Καταναλωτών την πρόθεση να αυστηροποιηθεί το παραπάνω πλαίσιο, ώστε να θωρακιστεί ο καταναλωτής από τις αθέμιτες πρακτικές των εισπρακτικών εταιριών.
Πηγές από τη ΓΓΕ & Π.Κ. υποστηρίζουν πως γι’ αυτόν το σκοπό αυτό που εκκρεμεί, ουσιαστικά, είναι η συνάντηση με το Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, στον οποίο -όπως επισήμαναν στον «Ε.Τ.» της Κυριακής- έχουν γίνει κρούσεις επανειλημμένως. Οι ίδιες πηγές πρόσθεσαν πως η αναδιαμόρφωση του πλαισίου θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το πότε θα ανταποκριθεί, τελικά, ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών στη σχετική διαβούλευση με την ΓΓΕ & Π.Κ. και πως έχει ζητηθεί ακόμη και η παρέμβαση του υπουργείου Δικαιοσύνης για να οριστεί η συνάντηση των δύο πλευρών.
Οι αλλαγές που προωθούνται από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης στη νομοθεσία για τις εισπρακτικές εταιρίες, με σκοπό τη βελτίωσή της, «πατούν» στους εξής τέσσερις πυλώνες:
1. Πλαίσιο λειτουργίας των δικηγορικών εταιριών. Βάσει του υφιστάμενου καθεστώτος (ν. 3758/2009) η ΓΓΕ & Π.Κ. μπορεί να επιβάλει κυρώσεις για παραβιάσεις που προέρχονται από εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών, όχι όμως και από δικηγόρους-δικηγορικές εταιρίες. Αυτό το σκέλος εμπίπτει στον Κώδικα Δεοντολογίας των δικηγόρων και στα πειθαρχικά τους. «Γι’ αυτό και το σημαντικό είναι να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο από κοινού με τους δικηγόρους για να αντιμετωπιστεί συγκροτημένα και ολοκληρωμένα αυτό το θέμα», σύμφωνα με τον ΓΓΕ & Π.Κ., Αντώνη Παπαδεράκη.
Για τη διετία 2015-2016 η ΓΓΕ & Π.Κ. επέβαλε πρόστιμα, ύψους 500.000 ευρώ, για παραβάσεις εισπρακτικών εταιριών. Σημειώνεται πως οι πολίτες μπορούν να καλούν στην τηλεφωνική της γραμμή (1520) για τις καταγγελίες τους. Από εκεί και πέρα, από την 1η.1.2015 έως και σήμερα έχουν υποβληθεί 422 επιπλέον καταγγελίες καταναλωτών στη ΓΓΕ & Π.Κ. που αφορούν σε δικηγορικές εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών για τις οποίες -βάσει νόμου- δεν μπορεί να κάνει κάτι. Για τέτοιες περιπτώσεις η διέξοδος που έχουν οι καταναλωτές είναι να υποβάλουν τις καταγγελίες τους στο Δικηγορικό Σύλλογο, πληρώνοντας ένα παράβολο.
Σήμερα λειτουργούν 14 εισπρακτικές εταιρίες (από 29 πέρυσι). Από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης υποψιάζονται πως σε υποκατάσταση αυτών υπάρχουν δικηγορικές εταιρίες-δικηγόροι που κάνουν αυτή τη δουλειά. Μάλιστα, σύμφωνα με στέλεχός του, συχνά παρατηρείται να μην καλούν οι ίδιοι οι δικηγόροι παρά να έχουν στήσει εταιρίες γι’ αυτόν το σκοπό.
ΟΠΕΚΑ: «Κλείδωσε» η ημερομηνία για την πληρωμή έκτακτων επιδομάτων - Πότε βλέπουν τα χρήματα οι δικαιούχοι
2. Ταυτοποίηση αυτού που καλεί στο τηλέφωνο, αλλά και του οφειλέτη. Θα πρέπει η εταιρία που καλεί τον οφειλέτη να αναφέρει τα στοιχεία της και παράλληλα να γίνεται ταυτοποίηση του προσώπου με το οποίο συνομιλεί. Κι αυτό, διότι πολλές φορές στην τηλεφωνική συνομιλία δεν συμμετέχει ο οφειλέτης, αλλά κάποιο συγγενικό πρόσωπο ή τρίτος και παρέχονται στοιχεία που οδηγούν σε παραβίαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
3. Συχνότητα επικοινωνίας. Σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς, κάθε δεύτερη ημέρα επιτρέπεται στις εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών να ενοχλούν τους οφειλέτες για ληξιπρόθεσμες οφειλές. Κάτι που, παρ’ όλα αυτά, παραβιάζεται συστηματικά. Σύμφωνα με στέλεχος του υπουργείου, υπάρχει πρόθεση για διεύρυνση αυτού του χρονικού πλαισίου. Ωστόσο, δεν επιβεβαίωσε τη φημολογία περί αύξησής του σε μία εβδομάδα, εξηγώντας πως οι διαβουλεύσεις μεταξύ υπουργείου-αρμόδιων φορέων βρίσκονται σε εξέλιξη.
4. Προσδιορισμός τρόπου διαβίβασης των στοιχείων των οφειλετών στις εταιρίες.
«Δεν έχουν γίνει ιδιαίτερες διαβουλεύσεις»
«Το υπουργείο δεν μας έχει καλέσει σε διαβούλευση για το θέμα των εισπρακτικών εταιριών και αποφασίζει μόνο του», δήλωσε ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ/Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος, Γιώργος Λεχουρίτης.
«Δεν έχουν γίνει ιδιαίτερες διαβουλεύσεις» για το ζήτημα των εισπρακτικών εταιριών υποστήριξε, από την πλευρά της, η διευθύντρια της ΕΚΠΟΙΖΩ, Παναγιώτα Καλαποθαράκου. Κατά τα λεγόμενά της, η Ενωση Καταναλωτών που εκπροσωπεί έχει, επανειλημμένως, αναδείξει το πρόβλημα των εταιριών ενημέρωσης και των δικηγορικών γραφείων που λειτουργούν ως εταιρίες ενημέρωσης, αλλά εκφεύγουν του νόμου και έχει ζητήσει την αυστηροποίηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου με την ένταξη σε αυτό των δικηγορικών εταιριών, αλλά και την τροποποίησή του μεταξύ άλλων με όχληση 1 φορά το μήνα. «Τους τελευταίους μήνες δεχόμαστε πάρα πολλές καταγγελίες από καταναλωτές οι οποίοι διαμαρτύρονται για την απαράδεκτα πιεστική και προσβλητική συμπεριφορά ιδίως των δικηγορικών γραφείων», ανέφερε η ίδια.
Μάλιστα, έχουν καταγγελθεί περιπτώσεις, όπου για το ίδιο μη εξυπηρετούμενο δάνειο πραγματοποιήθηκαν οχλήσεις μέσα σε διάστημα λίγων ωρών από διαφορετικές εισπρακτικές εταιρίες ή δικηγορικά γραφεία. Επιπροσθέτως, όπως κοινοποιήθηκε και στο αρμόδιο υπουργείο, ασκείται στους οφειλέτες -και όχι μόνο (αλλά και σε συγγενικά τους πρόσωπα, ανήλικα τέκνα ή υπέργηρους γονείς)- αφόρητη ψυχολογική πίεση με προσβλητικές και υποτιμητικές εκφράσεις, με αποτέλεσμα να επιδεινώνεται επικίνδυνα η ήδη δυσχερής θέση του οφειλέτη.
Από την ΕΚΠΟΙΖΩ τονίζεται: «Το γεγονός, μάλιστα, ότι δικηγορικά γραφεία έχουν μπει στη διαδικασία να ενεργούν ως εισπρακτικές εταιρίες καταλύοντας τη φύση του δικηγορικού λειτουργήματος είναι ιδιαιτέρως ανησυχητικό και αναμένουμε πιο δυναμικές πρωτοβουλίες από την πλευρά του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών». Και ο τελευταίος, όμως, από την πλευρά του, αποδοκιμάζει και καταδικάζει τις πρακτικές δικηγόρων και δικηγορικών εταιριών που στο πλαίσιο της δικηγορικής τους εντολής μετέρχονται συμπεριφορές εισπρακτικών εταιριών, προβαίνοντας σε αλλεπάλληλες αντιδεοντολογικές τηλεφωνικές οχλήσεις προς τους οφειλέτες.
ΙΩΑΝΝΑ ΦΕΝΤΟΥΡΗ
[email protected]
Από το ένθετο «Οικονομία» της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής