Μετά την απελευθέρωση της διάρκειας ζωής του γάλακτος το 2014 και τη διψήφια πτώση των πωλήσεων, η μέχρι πρότινος ηγέτις του κλάδου, ΦΑΓΕ, αποφάσισε να αποχωρήσει από την εν λόγω αγορά χαρακτηρίζοντάς την ασύμφορη και να επικεντρωθεί στις εκτός συνόρων δραστηριότητές της.
Ενα χρόνο μετά η οικογένεια Φιλίππου φαίνεται να «δικαιώνεται», με τις πωλήσεις της εκτός Ελλάδος να αγγίζουν πλέον το 85% του συνολικού της κύκλου εργασιών. Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες, το 2016 οι πωλήσεις της διαμορφώθηκαν στα 653,4 εκατ. δολάρια καταγράφοντας οριακή αύξηση 0,8% σε σύγκριση με το 2015. Οι πωλήσεις σε αξία στις ΗΠΑ αυξήθηκαν σε ετήσια βάση κατά 2,4%, στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά 2,1%, στην Ιταλία κατά 13,3%, σε αντίθεση με την Ελλάδα που υποχώρησαν κατά 12,7%. Η εν λόγω υποχώρηση αποδίδεται από την εταιρία στην παρατεταμένη οικονομική κρίση, στη μείωση των πωλήσεων προς ασυνεπείς πελάτες και φυσικά στη διακοπή των πωλήσεων γάλακτος από τις 31/5/2016.
Ωστόσο, η ΦΑΓΕ εξακολουθεί να διατηρεί τα ηνία στην αγορά γιαουρτιού. Οπως αναφέρει στην οικονομική της έκθεση, επικαλούμενη στοιχεία της Nielsen, το μερίδιό της σε αξία ανήλθε σε 20,5% το 2016. Σε ό,τι αφορά την αμερικανική αγορά, στην οποία «σύστησε» το greek yogurt, κατέχει την τέταρτη θέση συνολικά με μερίδιο 5,7%, αλλά την πρώτη στην κατηγορία λευκού γιαουρτιού με μερίδιο 30%. Στο πλαίσιο αυτό, ο όμιλος θα συνεχίσει κανονικά το 2017 τις επενδύσεις σε παραγωγικές μονάδες και δίκτυα διανομής στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.
Σε απόσυρση συγκεκριμένου κωδικού γάλακτος με διάρκεια ζωής 10 ημέρες, του «Νουνού Εκλεκτό» προχώρησε, μετά τη ΦΑΓΕ, και η ολλανδική πολυεθνική FrieslandCampina Ηellas. Ωστόσο, συνεχίζει κανονικά τη δραστηριοποίησή της στην κατηγορία της υψηλής παστερίωσης κατέχοντας την ηγετική θέση με το «Νουνού Family» και στην κατηγορία του εβαπορέ. Μάλιστα, ιδιαίτερη βαρύτητα δίνει το τελευταίο διάστημα και στα τυριά.
Πέρα από τις «αποχωρήσεις», έδαφος στην αγορά κέρδισε και ο όμιλος ΤΥΡΑΣ, ο οποίος μετά την εξαγορά της Ολυμπος έφτασε να ελέγχει μερίδιο 20% στην αγορά γάλακτος καταλαμβάνοντας τη 2η θέση του κλάδο. Μάλιστα, το 2015 βελτίωσε κατά 3% τον τζίρο του στα 303 εκατ. ευρώ.
Επίδομα επικινδυνότητας: Αυτές είναι οι αυξήσεις για τους ένστολους [πίνακες]
Leader, πάντως, στην κατηγορία του λευκού γάλακτος παραμένει η ΔΕΛΤΑ με μερίδιο αγοράς της τάξεως του 25%, παρά την πτώση των πωλήσεών της κατά 5,2% το 2015. Αν και ακόμα δεν έχουν ανακοινωθεί τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2016, ο κύκλος εργασιών της το 2015 διαμορφώθηκε στα 304 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι το περασμένο καλοκαίρι έγινε γνωστό ότι η ΔΕΛΤΑ από κοινού με την κ. Μαίρη Χατζάκου και με ποσοστό περίπου 44% αναλαμβάνει και τη ΜΕΒΓΑΛ συμμετέχοντας στην Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου με το ποσό των 3 εκατ. ευρώ. Σχετικά με τα οικονομικά μεγέθη της ΜΕΒΓΑΛ, ο κύκλος εργασιών της το 2015 μειώθηκε κατά 12,2% στα 110,3 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, οι εξαγωγές της κινήθηκαν σε υψηλά επίπεδα αποτελώντας το 32,9% των συνολικών πωλήσεων, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 29,6% του 2014.
Σημαντικές αξιώσεις έχει και η Κρι Κρι, η οποία πριν από λίγους μήνες έκανε τη μεγάλη ανατροπή και κατέλαβε τη δεύτερη θέση στην αγορά γιαουρτιού με μερίδιο 14% «ρίχνοντας» στην τρίτη θέση τη ΔΕΛΤΑ. Αναλυτικά, η Κρι Κρι στην κατηγορία του στραγγιστού γιαουρτιού και των λευκών επιδορπίων ελέγχει το 12,9% της αγοράς, στο γιαούρτι αγελάδας το 19%, στα γιαούρτια με φρούτα το 19,7%, ενώ στα παιδικά γιαούρτια «φιγουράρει» στην πρώτη θέση με μερίδιο 26,2%. Σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών, η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία αναμένεται να κλείσει το 2016 με πωλήσεις ύψους 70 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 70% προέρχεται από το γιαούρτι και το 30% από τα παγωτά. Μάλιστα, ο CEO της εταιρίας, κ. Παναγιώτης Τσινάβος, προανήγγειλε επενδύσεις ύψους 10 εκατ. ευρώ για την τριετία 2017-2019 με έμφαση στην αύξηση και τον εκσυγχρονισμό της παραγωγής και των εγκαταστάσεων και το λανσάρισμα καινοτόμων προϊόντων. Παράλληλα, αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω η εξαγωγική δραστηριότητα της εταιρίας στις 23 διεθνείς αγορές, όπου διαθέτει παρουσία.
Στο μεταξύ, δυναμικά έχουν μπει στο παιχνίδι και οι γαλακτοπαραγωγικοί συνεταιρισμοί διαθέτοντας αυτόνομη παρουσία στην αγορά. Αναμφισβήτητα, κερδισμένος είναι ο συνεταιρισμός ΘΕΣγάλα, ο οποίος το 2011 έκανε το μεγάλο βήμα και διέθεσε απευθείας το γάλα του στο κοινό μέσω των αυτόματων πωλητών. Σήμερα, διαθέτει 63 ΑΤΜs γάλακτος σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λάρισα και πετυχαίνει πωλήσεις ύψους 26 εκατ. ευρώ το χρόνο. Μάλιστα, εισήλθε και στη διανομή τυποποιημένου προϊόντος παράγοντας ημίσκληρο τυρί, λευκό τυρί, γραβιέρα, ανωτύρι και κρέμα βανίλια.
Απόβαση της ιταλικής πολυεθνικής Granarolo
Στο κυνήγι του λευκού θησαυρού στην ελληνική αγορά έχει επιδοθεί ο ιταλικός κολοσσός Granarolo, ο οποίος πριν από λίγες ημέρες απέκτησε στρατηγική συμμετοχή στην εταιρία Quality Brands International (QBI), η οποία ελέγχεται από την Optima της οικογένειας Παντελιάδη και εμπορεύεται τα γνωστά τυροκομικά σήματα GEM και Λεβέτι. Με βάση τη συμφωνία που υπεγράφη, η ιταλική πολυεθνική θα αποκτήσει το 60% της QBI με στόχο την αύξηση των μεριδίων τους στην ελληνική αγορά και την ανάπτυξη των εξαγωγών σε Κύπρο και Βαλκάνια. Μάλιστα, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, η Granarolo δεν αποκλείεται να προχωρήσει και σε εξαγορά ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας.
Σημειώνεται ότι ο όμιλος Granarolo δραστηριοποιείται στη συλλογή και την παραγωγή γάλακτος και στη μεταποίηση και την εμπορία γαλακτοκομικών προϊόντων πραγματοποιώντας ετήσιο τζίρο 1 δισ. ευρώ.
ΓΩΓΩ ΚΑΤΣΕΛΗ
[email protected]
Από το ένθετο «Οικονομία» της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής