Ο θεσμός είναι ήδη σε εξέλιξη, καθώς τα τελευταία χρόνια είθισται να διαρκεί ακόμη και μήνα. Σε κάθε περίπτωση, η γιορτή του καταναλωτή είναι, επισήμως, την Παρασκευή (26/11), ενώ ακολουθεί η Cyber Monday (29/11), που αφορά σε διαδικτυακές προσφορές.
Επιχειρήσεις, διαφόρων κλάδων, από μικρά συνοικιακά καταστήματα μέχρι αλυσίδες και εκπτωτικά χωριά, δίνουν το παρών στη «Μαύρη Παρασκευή» -φυσικά και διαδικτυακά- με τις προσφορές σε επιλεγμένα είδη και υπηρεσίες να… σπάνε ενίοτε ακόμη και το φράγμα του 80%. Οι δε διαφημίσεις σε τηλεόραση, ραδιόφωνο, αλλά και διαδικτυακά (e-mail-newsletters, social media κ.ο.κ.) πληθαίνουν όσο πλησιάζει η 26η Νοεμβρίου.
Επισημαίνεται πως, δεδομένων των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, αρκετοί έμποροι είχαν ξεκινήσει να στοκάρουν προϊόντα εδώ κι αρκετό καιρό, με σκοπό να μη διακινδυνεύσουν να βρεθούν με άδεια ράφια κατά την Black Friday, αλλά και μετέπειτα, την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων.
«Παρά τις μεγάλες ανατιμήσεις στις διεθνείς αγορές και τις δυσκολίες έγκαιρης προμήθειας εμπορευμάτων, οι προετοιμασίες για την κατανάλωση των τελευταίων ημερών του έτους στην ελληνική αγορά έχουν ολοκληρωθεί, χωρίς να επισημαίνονται εμφανείς ελλείψεις», σχολιάζει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης, προσθέτοντας πως οι φόβοι για «μισογεμάτα ράφια» φαίνεται να απομακρύνονται, αλλά η αγωνία παραμένει, για να διαπιστωθεί στην πράξη εάν τελικά τα αποθέματα θα αποδειχθούν επαρκή στη φετινή ζήτηση από τώρα μέχρι και τις γιορτές.
Οι τάσεις
Στο μεταξύ, περισσότεροι από τους μισούς Ελληνες καταναλωτές (59%) σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την περίοδο της Black Friday, όπως προκύπτει από έρευνα της Sitecore με τίτλο «Holiday Shopping Trends 2021». Μάλιστα, η πλειοψηφία των καταναλωτών δήλωσε πως τότε θα κάνει και τα ψώνια των Χριστουγέννων.
Μεταξύ αυτών που δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ψωνίσουν, το 41% των καταναλωτών επισήμανε ότι θα συνδυάσει online και offline αγορές, με τους νεότερους να τάσσονται ελαφρώς υπέρ των διαδικτυακών αγορών (45%). Ωστόσο, ποσοστό της τάξεως του 18% σημείωσε πως δεν πρόκειται να ψωνίσει κατά την Black Friday, αναφέροντας ως τρεις βασικούς λόγους αυτής της απόφασης το γεγονός ότι η μέρα έχει γίνει συνώνυμο με την κουλτούρα της υπερκατανάλωσης και τους φαίνεται ξεπερασμένη, ότι δεν προσφέρει πλέον καλές προσφορές και ότι προσελκύει υπερβολικά πολύ κόσμο.
Τα μέτρα
Οσον αφορά στα μέτρα που εφαρμόζονται στο λιανεμπόριο για τον περιορισμό του κορονοϊού, κατ’ αρχάς στα καταστήματα μπορούν να εισέρχονται οι εμβολιασμένοι, οι εντός των τελευταίων έξι μηνών νοσήσαντες από Covid-19, καθώς και οι ανεμβολίαστοι ενήλικοι, οι οποίοι έχουν υποβληθεί σε διαγνωστικό έλεγχο (μοριακό ή rapid test) πριν από την παρουσία τους στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις.
Τα παιδιά, ηλικίας 4-17 ετών, έχουν δυνατότητα πρόσβασης στα καταστήματα λιανεμπορίου μόνον εφόσον έχουν υποβληθεί σε αυτοδιαγνωστικό έλεγχο (self test) εντός των τελευταίων 24 ωρών πριν από την παρουσία τους σε αυτούς. Σημειώνεται πως τα παιδιά ηλικίας μέχρι 4 ετών μπαίνουν στους εν λόγω χώρους χωρίς να απαιτείται έλεγχος.
Υπενθυμίζεται πως από 22/11 τα καταστήματα λιανικού εμπορίου στα αστικά κέντρα είναι ανοιχτά από τις 10.00 το πρωί μέχρι τις 9.00 το βράδυ τις καθημερινές, προκειμένου να αποφευχθεί ο συνωστισμός στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Από έρευνα για την Black Friday και τη Cyber Monday που αφορά στην Αττική και πραγματοποιήθηκε από το τμήμα μελετών του ΕΒΕΠ για το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής (ΠΕΣΑ) προκύπτουν τα εξής ευρήματα:
- 8 στους 10 καταναλωτές στο Λεκανοπέδιο επιθυμούν να αξιοποιήσουν τις ελκυστικές τιμές, στο μέτρο του δυνατού και όπου φανούν χρήσιμες και συμφέρουσες, λίγο πριν από τις οικογενειακές υποχρεώσεις των εορτών.
- 2 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν αδυναμία κατανάλωσης και δεν εκδηλώνουν κανένα ενδιαφέρον, καθώς δεν τους περισσεύει οικογενειακό εισόδημα για αγορές.
- 9 στους 10 καταναλωτές έχουν ήδη κάνει έρευνα για αγαθά του που θέλουν να αγοράσουν.
- 8 στους 10 θα ήθελαν… Black Friday τιμές και εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ για τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης.
- 7 στους 10 καταναλωτές ενδιαφέρονται για ευκαιρίες σε ηλεκτρονικές συσκευές, παιχνίδια, smartphones, laptops, λευκές συσκευές, έπιπλα και είδη οικιακού εξοπλισμού.
- 6 στους 10 καταναλωτές έχουν προεπιλέξει τα 4 είδη που, κατά μέσο όρο, ενδιαφέρονται να αγοράσουν.
- 5 στους 10 προτιμούν να δαπανήσουν για αγορές οικογενειακών δώρων εν όψει εορτών σε συνδυασμό με προσωπικές αγορές.
- 4 στους 10 κάνουν αγορές «phygital» συνδυάζοντας τη φυσική τους παρουσία με «digital» αγορές.
- 3 στους 10 προτιμούν τις προσωπικές αγορές ρούχων, καλλυντικών, κοσμημάτων και τα ταξίδια.
- 2 στους 10 προτίθενται να ξοδέψουν φέτος τουλάχιστον 50% περισσότερα, κυρίως, σε φυσικά καταστήματα, αφού πέρυσι ήταν σε καραντίνα οι ίδιοι και η αγορά σε lockdown.
- 1 στους 10 ενοχλείται από τους ελέγχους στην είσοδο και αποτρέπεται να επισκεφθεί εμπορικό κατάστημα.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
- Εμβόλιο – Τρίτη δόση: Αυτές είναι οι οδηγίες για τον εμβολιασμό – Ποιοι πρέπει και ποιοι δεν πρέπει να κλείσουν ραντεβού – Τι ισχύει για νοσήσαντες
- Κορονοϊός: Αυτές είναι οι 19 περιφέρειες που χτυπιούνται περισσότερο από τον ιό
- Εντολή από τη Μίνα Γκάγκα για μείωση τακτικών χειρουργείων λόγω πανδημίας – Οι αντιδράσεις και η απάντησή της
- Κολωνάκι-Συγκλονιστικό βίντεο: Πώς μεταφέρθηκε στο «Παίδων» η 13χρονη που έπεσε από τον 6ο όροφο
- Συντάξεις: Επανυπολογισμός με αναδρομικές αυξήσεις έως 248 ευρώ το μήνα [πίνακας & παραδείγματα]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr