Ειδικότερα, στις αρχές Μαρτίου αναμένονται να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), καθώς όπως υπολογίζεται τα τελικά κείμενα της σύμβασης παραχώρησης θα αναρτηθούν έως το τέλος Ιανουαρίου. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το πόκερ που θα παιχτεί θα είναι σκληρό, δεδομένου ότι το ενδιαφέρον παραμένει ενεργό για τουλάχιστον 4 από τους 8 επενδυτές, που είχαν εμφανιστεί επισήμως ως ενδιαφερόμενοι για το 67% του ΟΛΘ.
Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται διεθνείς εταιρίες-κολοσσοί, στελέχη των οποίων έχουν επανειλημμένα επισκεφτεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στη διάρκεια του 2016. Σημειώνεται ότι έκδηλη παραμένει η «αγωνία» των παραγωγικών τάξεων της Β. Ελλάδος περί την τύχη της διαδικασίας από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς είναι γνωστό ότι αυτή έλαβε αρκετές χρονικές επιμηκύνσεις που την απομάκρυναν από εκείνη του ΟΛΠ, η οποία επίσης μετά από παρατάσεις έλαβε οριστικό τέλος με την ανάληψη του Πειραιά από την COSCO.
Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2014, δηλαδή πριν από τρία ολόκληρα χρόνια. Αγκάθι στις συζητήσεις μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και των υποψηφίων επενδυτών αποτελεί ο όρος για τις υποχρεωτικές επενδύσεις που πρέπει να υλοποιήσει ο νέος αγοραστής του ΟΛΘ. Μέχρι σήμερα έχουν ακουστεί διάφορα νούμερα, τα οποία κινούνται από τα 120 εκατ. ευρώ μέχρι τα 300 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με διαρροές των τελευταίων μηνών, ουδείς υποψήφιος επενδυτής συμφωνούσε με την απαίτηση για επενδύσεις 300 εκατ., με αποτέλεσμα το ποσό να έχει περιοριστεί πλέον στα 180 εκατ. ευρώ περίπου.
Ωστόσο, ορισμένοι εκ των υποψηφίων, στους οποίους ακούγεται έντονα το όνομα της Dimera Group του κ. Ιβάν Σαββίδη, πιέζουν προκειμένου να περιοριστούν ακόμα περισσότερο οι υποχρεωτικές επενδύσεις και να μην ξεπερνούν τα 120 εκατ. ευρώ. Σε αυτό το ύψος εκτιμάται πως κινείται και το κόστος των απαραίτητων δαπανών για την αναβάθμιση του προβλήτα 6 και την αγορά του απαιτούμενου εξοπλισμού για τη βελτίωση των υπηρεσιών του OΛΘ.
Στο επενδυτικό σχήμα υπό τον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη (συμμετέχει και η Deutsche Invest Equity Partners) έχει πλέον ενταχθεί γερμανικός port operator, με σημαντική δραστηριότητα σε ευρωπαϊκούς λιμένες. Παράλληλα, η ΓΕΚΤΕΡΝΑ μετά τη λύση της συνεργασίας της με τη ρωσική RZD (Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι – JSC) κινείται επί του παρόντος αυτόνομα.
Γνώστες της αγοράς λένε ότι οι Ρώσοι της RZD επ’ εσχάτοις καλοβλέπουν και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, για το οποίο ο διαγωνισμός θα «βγει στον αέρα» το 2017. Το ΤΑΙΠΕΔ έχουν επισκεφθεί εκ νέου και οι Φιλιππινέζοι της ICTS, οι οποίοι είχαν περάσει και στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για τον ΟΛΠ, χωρίς να καταθέσουν προσφορά, καθώς και οι APM Terminals (επίσης είχε περάσει στο τελικό στάδιο του ΟΛΠ χωρίς να εμφανιστεί), η P&O Steam Navigation Company (του ομίλου DP World από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) και η ιαπωνική Mitsui & Co.
68 ακίνητα στο σφυρί
Σύμφωνα με πληροφορίες από το ΤΑΙΠΕΔ, 68 είναι συνολικά τα ακίνητα προς πώληση που έχουν απομείνει στο Ταμείο.
Οπως έχει γράψει ο «Ε.Τ.» της Κυριακής, άμεσα ξεκινούν οι διαδικασίες για τα:
● Καστέλο ντε Μπέλι Κέρκυρα (Φεβρουάριο ο διαγωνισμός, αναμένεται το Π.Δ.).
● Γούρνες Κρήτη (τροποποιείται η χρήση και πωλείται).
● Ιαματικές πηγές παραχωρούνται για διάστημα που θα καθοριστεί σε συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους (εκτιμάται για 99 χρόνια περίπου).
● Κάμπινγκ στη Β. Ελλάδα όπως Ασπροβάλτα, Κρυοπηγή κ.ά.
● Κτίριο σε παραλία Καραθώνα στο Ναύπλιο.
● Κτίριο σε παραλία Λυκόβρυση Λακωνίας.
Εγνατία οδός
Δημόσιο Χρέος: Νέα πρόωρη αποπληρωμή το 2025 σχεδιάζουν ΥΠΕΘΟ και ΟΔΔΗΧ
Εν τω μεταξύ, διαδικασία διαβούλευσης στην Εγνατία οδό συνεχίζεται μέχρι να χωροθετηθούν και νέα παράπλευρα διόδια, καθώς η απουσία τους οδηγεί σε απώλεια σημαντικών εσόδων.
Συνεπώς ο διαγωνισμός αργεί να προκηρυχθεί και, σύμφωνα με πρόσφατη ενημέρωση, η έναρξή του δεν μπορεί να γίνει πριν από την ερχόμενη άνοιξη. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο πιθανός προτιμητέος επενδυτής που θα επιλεγεί για το έργο της ανάληψης της εκμετάλλευσης της οδού στην καλύτερη των περιπτώσεων θα έχει εξευρεθεί λίγο πριν από το τέλος του 2017. Επίσης, μετά από συνεδρίαση του Δ.Σ., εγκαταλείφθηκε το σχέδιο του νυν υφυπουργού Οικονομίας και τέως προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιου Πιτσιόρλα για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών διατάξεων στα πρανή της οδού. Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, το σχέδιο κρίθηκε οικονομικά ασύμφορο για τους επενδυτές.
Ξεκινούν οι διαγωνισμοί για τις μαρίνες Χίου, Αρετσούς και Μυκόνου
Δίμηνη παράταση έλαβε η υποβολή προσφορών στο διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της μαρίνας της Πύλου. Η υποβολή των προσφορών είχε οριστεί για τη 12η Ιανουάριου 2017, αλλά με απόφαση του Δ.Σ. η ημερομηνία υποβολής μετατίθεται για τις 13 Μαρτίου 2017. Ωστόσο, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, και η ημερομηνία αυτή είναι ενδεικτική.
Η υποβολή των προσφορών θα αναμένει την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για τη χωρική ανάπτυξη της μαρίνας. Οσο αυτό το Διάταγμα δεν υπάρχει, η υποβολή των προσφορών θα αναβάλλεται. Ωστόσο, επειδή δεν μπορεί το χρονικό πλαίσιο του διαγωνισμού να «αιωρείται», ορίσθηκε επισήμως η 13η Μαρτίου 2017 ως ημερομηνία υποβολής των προσφορών.
Μετά τη μαρίνα της Πύλου, το ΤΑΙΠΕΔ έχει προγραμματίσει τη διενέργεια διαγωνισμών για τη μαρίνα της Χίου, στην Αρετσού Καλαμαριάς και της μαρίνας Μυκόνου, όπου θα προβλέπεται και η ύπαρξη βραχίονα και για την κρουαζιέρα.
Τέλος, προχωρά ο σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της μαρίνας Αλίμου για 40 έτη, με τον προγραμματισμό να προβλέπει τη διενέργεια του διαγωνισμού μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2017. Λύθηκαν τα προβλήματα που υπήρχαν με το Δήμο Αλίμου, ενώ το Ταμείο φέρεται να βρίσκεται στις τελικές διαπραγματεύσεις με τον επιχειρηματία κ. Στιβ Κακέτση για την αποχώρησή του από το χερσαίο μέρος της μαρίνας.
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
Από το ένθετο «Οικονομία» της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου