Πρόκειται για άνοδο που εμφορείται, αφενός μεν, από την ανέλιξη του τουρισμού στην πρωτεύουσα, αφετέρου δε, από τις ενέργειες marketing του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας που αποσκοπούν στην προσέγγιση περισσότερων αεροπορικών εταιριών.
Ήδη στο 11μηνο του 2016 οι αφίξεις συνολικά σημείωσαν άνοδο 10% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015, ενώ στο 11% κινήθηκε η άνοδος από το εξωτερικό.
Οι επικεφαλής του αεροδρομίου στα Σπάτα εκτιμούν ότι θα υπάρξει και νέα άνοδος το 2017. Προς τούτο, άλλωστε, θα ανακοινωθεί τις προσεχείς ημέρες νέα καμπάνια που θα κάνουν από κοινού το «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο Δήμος της Αθήνας και η Aegean Airlines για την ενίσχυση του προορισμού των Αθηνών.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, η Aegean Airlines, η οποία αποτελεί σηματωρό της ανοδικής πορείας του «Ελευθέριος Βενιζέλος», στο θερινό της πρόγραμμα βάζει νέα δρομολόγια προς Εδιμβούργο, Καλαμάτα, στο Κάσελ της Γερμανίας, Κουβέιτ, Στρασβούργο, Ντίσελντορφ, Ανόβερο και Στουτγάρδη.
Επίσης, η Emirates προσθέτει και τρίτη ημερήσια πτήση από Ντουμπάι για Αθήνα, η VOLOTEA αυξάνει κατά 33% τις πτήσεις της προς και από την Αθήνα, η Ryamair αυξάνει οριακά (+1%) το capacity της για Αθήνα, ενώ η Scoot ξεκινά από τον προσεχή Ιούνιο 4 εβδομαδιαία δρομολόγια από Αθήνα για Σιγκαπούρη.
Σημειώνεται ότι η Scoot αποτελεί την πρώτη low cost αεροπορική εταιρία που θα κάνει μεγάλης απόστασης δρομολόγιο προς ευρωπαϊκό προορισμό, μετατρέποντας σε Hub το αεροδρόμιο των Σπάτων για την ευρωπαϊκή αγορά.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η Air Canada Rouge προσθέτει 2 δρομολόγια από Αθήνα προς Μόντρεαλ φθάνοντας στα 6 συνολικά. Γενικά, το 2017 θα υπάρξει, έτσι, περαιτέρω άνοδος από την αγορά της Βόρειας Αμερικής, αφού, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, οι εταιρίες των ΗΠΑ, American, Delta (JFK), United (Νιούαρκ) και Καναδά Air Transat, επεκτείνουν την αρχή και το τέλος της θερινής περιόδου τους ξεκινώντας από την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου (αυξάνουν και capacity πέρα από τη χρονική περίοδο) και φτάνοντας μέχρι τον Νοέμβριο.
Θρυαλλίδα για την απόφαση των αμερικανικών αεροπορικών εταιριών αποτέλεσε η ραγδαία ποσοστιαία αύξηση τουριστών κατά 658% από τον Καναδά και 37% από τις Ηνωμένες Πολιτείες τον περασμένο Οκτώβριο. Όπως ανακοίνωσε ο ΕΟΤ, συνολικά στο δεκάμηνο (Ιανουάριος-Οκτώβριος 2016) η κίνηση είναι έντονα ανοδική σε σχέση με την περσινή χρονιά με διψήφια αύξηση 10% από ΗΠΑ και 12% από Καναδά.
Σύμφωνα με το υπουργείο Τουρισμού, που προέβη πέρυσι στις σχετικές συμφωνίες, έπειτα από πολλά χρόνια τρεις αμερικανικές εταιρίες, Delta, United και American Αirlines, πετούν καθημερινά από Ν.Υ. με τρεις πτήσεις ημερησίως απευθείας προς Αθήνα, ενώ διατηρούν ενεργές και τις πτήσεις τους με ενδιάμεσους σταθμούς, όπως το Λονδίνο.
Η Delta, η οποία πετάει καθημερινά με δύο Airbus Α330 προς Ελλάδα, σημείωσε αύξηση 8% της επιβατικής κίνησης στο δεκάμηνο προς Ελλάδα, ενώ United και American σημείωσαν αύξηση 100% στην πληρότητα των πτήσεών τους προς Ελλάδα, σύμφωνα με τον ΕΟΤ. Οπως υποστηρίζει ο Οργανισμός, αύξηση της κίνησης από Ηνωμένες Πολιτείες προς Ελλάδα παρατηρήθηκε και στις αεροπορικές εταιρίες που πετούν με ενδιάμεσους σταθμούς στην Ευρώπη (Λονδίνο, Παρίσι), όπως η British Airways και η Air France.
Χαρακτηριστικά αυξήθηκαν τα δρομολόγια μέσω ενδιάμεσων σταθμών, όπως το Λονδίνο και το Παρίσι, σε νέους ελληνικούς προορισμούς απευθείας, όπως η Κως, η Ρόδος, η Μύκονος, τα Χανιά, με δύο πτήσεις την εβδομάδα και Σαντορίνη, Θεσσαλονίκη με τέσσερις πτήσεις την εβδομάδα από τα αεροδρόμια «Heathrow» και «Gatwick» του Λονδίνου. Συνολικά έως τώρα η πληρότητα των πτήσεων από ΗΠΑ προς Ελλάδα έχει αυξηθεί κατά 50% λόγω των απευθείας συνδέσεων.
«Σπίτι μου ΙΙ» & «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου»: Αναρτήθηκαν οι προκηρύξεις για τα νέα προγράμματα
EGYPTAIR
Αναβάλλεται προς το παρόν η σύνδεση Καΐρου-Θεσ/νίκης
Με συνεισφορά στην ελληνική οικονομία που ξεπερνά τα 3,7 εκατ. ευρώ η Egyptair συνεχίζει την παρουσία της στη χώρα συνδέοντας εδώ και 60 χρόνια την Αθήνα με το Κάιρο. Σήμερα εκτελεί δύο πτήσεις την ημέρα μεταξύ Αθήνας και Καΐρου και δύο εβδομαδιαίες πτήσεις συνδέοντας την Αθήνα με την Αλεξάνδρεια.
Παράλληλα το καλοκαίρι του 2016 πραγματοποίησε συνολικά 42 ναυλωμένα (τσάρτερ) δρομολόγια μεταξύ Σαντορίνης και Καΐρου. Παρά το γεγονός ότι η εταιρία επεξεργαζόταν εδώ και περίπου δύο χρόνια το ενδεχόμενο ανοίγματος ακόμη ενός προορισμού, της Θεσσαλονίκης, τα σχέδια της Egyptair για το φετινό καλοκαίρι δεν περιλαμβάνουν την πτήση Κάιρο-Θεσσαλονίκη.
«Λαμβάνοντας υπόψη το ασταθές οικονομικό περιβάλλον, αποφασίσαμε να αναβάλουμε για λίγο καιρό το άνοιγμα της πτήσης προς Θεσσαλονίκη. Οταν γίνει πραγματικότητα αυτή η πτήση, θα εκτελείται 4 φορές την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου», εξήγησε πρόσφατα ο περιφερειακός διευθυντής της Egyptair για την Ελλάδα και την Κύπρο, Σαλάχ Ταουφί. Προς το παρόν, η εταιρία επιλέγει την ενίσχυση των συχνοτήτων σε υφιστάμενους προορισμούς. Το μεθεπόμενο καλοκαίρι δεν αποκλείει το άνοιγμα εποχικής πτήσης από το Κάιρο στη Σαντορίνη και τη Μύκονο για τη θερινή περίοδο του 2018.
Ο κ. Ταουφί δήλωσε ότι μέχρι τον Ιούνιο του 2017 θα έχει ανακάμψει πλήρως η εταιρία από το αεροπορικό δυστύχημα που σημειώθηκε τον περασμένο Μάιο. Η Egyptair μεταφέρει κάθε χρόνο 9 εκατ. επιβάτες, οι οποίοι μέχρι και το 2011 ξεπερνούσαν ετησίως τα 12 εκατ. επιβάτες. Διαθέτει στόλο 76 επιβατηγών αεροσκαφών και τεσσάρων εμπορευματικών.
VOLOTEA
Νέα πτήση Αθήνα-Γένοβα από τις 26 Μαΐου 2017
Οπως προαναφέρθηκε, αυξάνει τις πτήσεις κατά 33% σε σύγκριση με το 2016 προς την Ελλάδα το καλοκαίρι του 2017 η αεροπορική εταιρία που συνδέει πόλεις μικρού και μεσαίου μεγέθους στην Ευρώπη, η Volotea. Η εταιρία από την Αθήνα τον επόμενο χρόνο θα εκτελεί επτά δρομολόγια: Μπάρι, Μύκονος, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Παλέρμο, Βενετία και Γένοβα, προσφέροντας συνολικά 115.000 θέσεις και περισσότερες από 950 πτήσεις.
Τη νέα πτήση της από Αθήνα προς Γένοβα, η οποία θα ξεκινήσει την προσεχή θερινή περίοδο, ανακοίνωσε πρόσφατα η εταιρία. Η Volotea συνεχίζει να επεκτείνει το δίκτυό της από την Αθήνα πετώντας μέσα στο 2017 σε τέσσερις προορισμούς προς Ιταλία και τρεις στην Ελλάδα. Η έναρξη του δρομολογίου Αθήνα-Γένοβα θα γίνει στις 26 Μαΐου προσφέροντας περισσότερες από 7.000 θέσεις σε σχεδόν 60 πτήσεις.
Με παρουσία στην Ελλάδα από το 2012, η εταιρία έχει μεταφέρει έως σήμερα περισσότερους από 590.000 επιβάτες, επιχειρώντας από 13 ελληνικά αεροδρόμια: Αθήνα, Κεφαλλονιά, Κέρκυρα, Ηράκλειο, Κω, Μύκονο, Μυτιλήνη, Πρέβεζα/Λευκάδα, Ρόδο, Σάμο, Σαντορίνη, Σκιάθο και Ζάκυνθο.
Η Γένοβα ως η 9η βάση της εταιρίας, ανέφερε η κ. Valeria Rebasti, Commercial Country Manager για την Ιταλία και την Ελλάδα, θα δώσει ώθηση στην περαιτέρω ανάπτυξη των σχέσεων των δύο χωρών. Στόχος της εταιρίας είναι να δημιουργήσει επιβατικές ροές και από τους δύο προορισμούς.
FRAPORT GREECE
Τα 550 άτομα θα φτάσουν οι προσλήψεις μέχρι την άνοιξη
Ανεβάζει ρυθμούς η Fraport Greece εν όψει της ανάληψης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων τον προσεχή Φεβρουάριο. Ηδη βρίσκεται στην τελική ευθεία ενός διαπραγματευτικού μαραθωνίου και πρόσφατα μετακόμισε στα νέα της γραφεία στην Αττική, τα οποία μπορούν να φιλοξενήσουν τους περίπου 150 εργαζομένους που σύντομα θα εργάζονται εκεί. Σήμερα, στα κεντρικά της γραφεία εργάζονται 100 άτομα. Οι πρώτες προλήψεις ξεκίνησαν τον Μάιο του 2016 και πλέον αυξάνονται με εξαιρετικά γρήγορο ρυθμό.
Με τον ίδιο ρυθμό συνεχίζονται και οι προσλήψεις αναφορικά με τους εργαζομένους που θα στελεχώσουν τα 14 αεροδρόμια. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των εργαζομένων στα αεροδρόμια αναμένεται να ξεπεράσει τους 400. Από αυτούς περίπου το 35% έχει ήδη προσληφθεί, καθώς από τα μέσα του Οκτωβρίου και μέχρι σήμερα εκπρόσωποι της εταιρίας πραγματοποίησαν σειρά από επισκέψεις στις περιοχές κοντά στα αεροδρόμια για συνεντεύξεις.
Τον Οκτώβριο πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις σε Καβάλα, Θεσσαλονίκη, Κω, Ρόδο, Σάμο και τον Νοέμβριο σε Χανιά, Σαντορίνη, Ζάκυνθο, Λέσβο, Μύκονο και Κέρκυρα. Ο Δεκέμβριος και ο Ιανουάριος θα είναι μήνες εντατικής εκπαίδευσης για το προσωπικό της Fraport Greece σε θέματα ασφάλειας, εξυπηρέτησης πελατών κ.λπ.
Μέχρι την άνοιξη οι προσλήψεις θα φτάσουν στα 550 άτομα. Από αυτά, τα 120-130 άτομα θα είναι στην κεντρική διοίκηση στην Αθήνα και τα υπόλοιπα άτομα θα κατανεμηθούν στα 14 αεροδρόμια. Αυτή τη στιγμή, έχουν κατατεθεί στην εταιρία 50.000 βιογραφικά για πρόσληψη και καθημερινά προστίθενται και άλλοι ενδιαφερόμενοι.
Αύξηση επιβατών
Εν τω μεταξύ, την ειδική τεχνολογία εξοπλισμού τερματικών σταθμών CUTE, διαδεδομένη στα πληροφοριακά συστήματα αεροδρομίων (SITA), πρόκειται να τοποθετήσει στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια η Fraport Greece, προκειμένου να αυξήσει την ικανότητα διαχείρισης επιβατών. Σύμφωνα με τη SITA, η εφαρμογή αυτής της τεχνολογίας θα διευκολύνει τους αερομεταφορείς στη συνεργασία τους με τα αεροδρόμια, με κοινά γραφεία τσεκ ιν, κιόσκια και περιοχές επιβίβασης, ενώ θα έχουν και πρόσβαση στα δικά τους συστήματα αερομεταφορών.
Η λύση AirportConnect Open είναι η μοναδική πλατφόρμα ευρείας χρήσης που ενσωματώνει πλήρως λύσεις τόσο για πράκτορες όσο και για επιβάτες.
Επιπλέον, είναι συμβατή με το Πρότυπο Πληρωμών μέσω πιστωτικής κάρτας (PCI DSS), υποστηρίζοντας τις απαιτήσεις ασφαλείας των κρατών και ήδη εφαρμόζεται σε 420 αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο. «Εχει αποδειχθεί ότι τα αεροδρόμια με καλή διαχείριση λειτουργούν και ως οικονομικός μοχλός στις τοπικές κοινότητες. Στόχος μας είναι να επανατοποθετήσουμε τα 14 αεροδρόμια στις αερομεταφορές ως μοντέρνους, ανταγωνιστικούς κόμβους που στηρίζουν την ανάπτυξη των περιοχών τους και την τουριστική βιομηχανία της χώρας», δήλωσε ο CEO της Fraport Greece, Alexander Zinell.
Επενδύσεις
Βάσει της πρότασης που έχει καταθέσει, θα επενδύσει περισσότερα από 400 εκατ. ευρώ στα 14 ελληνικά αεροδρόμια την πρώτη 4ετία από την ανάληψη της διαχείρισής τους, αναφέρει ο κ. Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής Εμπορικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Fraport Greece.
Οι επενδύσεις θα αφορούν, κυρίως, στην αναβάθμιση και την επέκταση των εγκαταστάσεων των 14 αεροδρομίων. Οπως σημειώνει ο κ. Βήλος, από περίπου 200.000 τ.μ., που είναι η συνολική επιφάνεια των 14 αεροδρομίων, στο τέλος της 4ετίας θα έχουν γίνει 300.000 έως 320.000 τ.μ. Ενδεικτικά τονίζει ότι το αεροδρόμιο της Σαντορίνης θα επεκταθεί στα 15.000 τ.μ. από 5.000 τ.μ. σήμερα, της Θεσσαλονίκης θα διπλασιασθεί, της Κέρκυρας θα επεκταθεί κατά 1.000 τ.μ. και ανάλογες επεκτάσεις θα γίνουν και στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.
Εμφαση, επίσης, θα δοθεί στη δημιουργία εμπορικών κέντρων μέσα στα αεροδρόμια, με τη φιλοδοξία να είναι εφάμιλλα του αεροδρομίου της Αθήνας και άλλων διεθνών αεροδρομίων. Στην επόμενη δεκαετία η Fraport Greece εκτιμά ότι τα 14 αεροδρόμια θα εξυπηρετούν τουλάχιστον 31 εκατ. επιβάτες, χάρη στη διασύνδεσή τους, στη συνεργασία με τις αεροπορικές εταιρίες και την προσθήκη νέων προορισμών.
Ως προς τις χρεώσεις, ο κ. Βήλος υπενθύμισε ότι προβλέπονται ρητά από τη σύμβαση, που επικυρώθηκε στη Βουλή και προβλέπει: 13 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη έως την ολοκλήρωση των επενδύσεων και μετά μπορούν να ανέλθουν κατ’ ανώτερο στα 18,5 ευρώ.
Χ. ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
Από το ένθετο «Οικονομία» της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής