Στο παρασκήνιο, πριν κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση και εκταμιευτούν τα 973 εκατ. προς την Ελλάδα, έχουν αρχίσει ήδη το άγχος και οι πιέσεις για την τρίτη, η οποία μπορεί να αποδειχθεί πιο δύσκολη, καθώς σε αυτήν η Ελλάδα θα κριθεί για την υλοποίηση όσων έχει νομοθετήσει έως τώρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την Ουάσιγκτον και τη σύνοδο του ΔΝΤ, η ελληνική αποστολή δέχθηκε τις πρώτες προειδοποιήσεις από εκπροσώπους των θεσμών για τη συνέχιση στην υλοποίηση παλιών και νέων μεταρρυθμίσεων εν όψει της τρίτης αξιολόγησης.
Τη μερίδα του λέοντος θα έχει και σε αυτή την περίπτωση το θέμα της εκκαθάρισης των «κόκκινων» δανείων μέσα από όλες τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει έως τώρα η κυβέρνηση.
Η αποστολή των θεσμών, που θα έρθει στις 6 Μαΐου, περιμένει να δει το νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας σε πλήρη λειτουργία. Θα πρέπει επίσης να έχει αρχίσει να ετοιμάζεται και το νομοθετικό πλαίσιο που θα συνδέει την παράλληλη λειτουργία όλων των καθεστώτων προστασίας της πρώτης κατοικίας που ισχύουν και κυρίως τον νόμο Κατσέλη και τον διάδοχό του, μέχρι και το τέλος Ιουνίου.
Κρυφή δυσκολία σε αυτή τη δευτερεύουσα νομοθεσία θα είναι και η ρύθμιση των κόκκινων δανείων με εγγύηση του Δημοσίου που έμειναν εκτός του νέου νόμου Κατσέλη και φτάνουν συνολικά το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 3,7 δισ. ευρώ. Από αυτά 1,95 δισ. είναι δάνεια που έχουν δοθεί σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και 1,75 δισ. σε ιδιώτες που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές.
Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρξουν νέα στοιχεία και νέοι στόχοι και για τον εξωδικαστικό, που λήγει στο τέλος του χρόνου, αλλά και για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς που έμειναν στο παρασκήνιο λόγω της διαπραγμάτευσης για τον νέο νόμο Κατσέλη.
Στο δημοσιονομικό επίπεδο, εκτός από την πορεία εσόδων και δαπανών, αναμένεται ξεκαθάρισμα και για τα ληξιπρόθεσμα του Δημοσίου που σέρνονται από αξιολόγηση σε αξιολόγηση διατηρώντας ένα υπόλοιπο περίπου 2 δισ. ευρώ. Θα πρέπει το υπουργείο Οικονομικών να δώσει ένα νέο δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα, ένα σχέδιο για τον μηδενισμό τους μέχρι τα μέσα του χρόνου, αλλά και τον μηχανισμό μέσω του οποίου δεν θα σωρεύονται συνεχώς νέες οφειλές με καθυστέρηση άνω των 90 ημερών προς ιδιώτες.
Μεγάλη συζήτηση αναμένεται να γίνει και για το λογιστικό υπόλοιπο των 658 εκατ. ευρώ που εγγράφηκε στον προϋπολογισμό του 2018 ως υπόλοιπο διαθέσιμο για αναδρομικά των ειδικών μισθολογίων, τα οποία καθυστερούν ακόμη να εξοφληθούν. Θα πρέπει να συμφωνηθεί αν τελικά το ποσό αυτό είναι καθαρά λογιστικό, αφού τα αναδρομικά που καθυστέρησαν έχουν αποδοθεί ή αποτελεί ακόμη ένα «κρυφό» πλεόνασμα που μπορεί να δοθεί ως παροχή ανάλογα με τον χρόνο των εκλογών.
«Σπίτι μου 2»: Δικαιούχοι, προϋποθέσεις και κριτήρια – Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις
Στην ίδια βάση, ανασκόπηση θα γίνει και στις προβλέψεις για τις υποχρεώσεις του Δημοσίου από δικαστικές αποφάσεις για αναδρομικά μισθών-συντάξεων και το μαξιλάρι που θα πρέπει να υπάρξει για τη διευθέτησή τους. Με δεδομένο ότι υπάρχουν εξαγγελίες -κυρίως από το υπουργείο Εργασίας- για καταβολή αναδρομικών έστω και αν δεν έχει γίνει προσφυγή από τους συνταξιούχους, οι δανειστές θα ζητήσουν υπολογισμούς για το συνολικό κόστος και προέλευση των πόρων.
Αν υπάρξει απόφαση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για το σχέδιο αυτόματης μείωσης των «κόκκινων» δανείων με εγγυήσεις του Δημοσίου, θα πρέπει να οριστικοποιηθεί και να αποτυπωθεί σε ορίζοντα χρόνου η δημοσιονομική επίδραση του σχεδίου. Ολα αυτά τα επιμέρους θέματα θα περιληφθούν και στο αναθεωρημένο Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2020-2023 που θα πρέπει να πάρει την έγκριση της Βουλής μέχρι και τον Ιούνιο, αφού το δεύτερο μισό του Μαΐου θα καλυφθεί από την προεκλογική περίοδο τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη.
Συζήτηση θα γίνει και για το σχέδιο για τις αλλαγές που έχουν συμφωνηθεί στη λειτουργία του Δημοσίου. Αν και δέχθηκαν και νέα αναβολή για τη στελέχωση της ΑΑΔΕ με την πρόφαση ότι έχει ψηφιστεί η σχετική δευτερεύουσα νομοθεσία, αυτή τη φορά θα πιέσουν οι υποσχέσεις να γίνουν πράξη.
Το ίδιο θα γίνει και με την τοποθέτηση των ανεξάρτητων γενικών γραμματέων στα υπουργεία, που αναβάλλεται από αξιολόγηση σε αξιολόγηση με τη δικαιολογία του φόρτου εργασίας του ΑΣΕΠ.
Ενα ακόμη θέμα που δεν θα περάσουν πριν θέσουν τους όρους τους είναι η ρύθμιση των οφειλών προς την εφορία σε έως 120 δόσεις. Χωρίς να είναι απολύτως σύμφωνοι με τη ρύθμιση στα ταμεία και τα χαλαρά κριτήρια ένταξης, θεωρείται βέβαιο ότι για τη ρύθμιση στην εφορία κυριολεκτικά «θα στυλώσουν τα πόδια».
Από τις συζητήσεις που έχουν ξεκινήσει από πέρσι και συνεχίζονται ακόμη, φαίνεται ότι οι δανειστές θέλουν η πόρτα της νέας ρύθμισης να ανοίγει για πολύ λίγους και με εκ των προτέρων εγγυήσεις.
Συγκριμένα, ζητούν η ένταξη στη ρύθμιση να γίνεται με την καταβολή μέρους της οφειλής, που ανάλογα με το ύψος της θα κυμαίνεται από 5% έως και 20%.
Σε ό,τι αφορά μεγάλες οφειλές (πάνω από 50.000 ευρώ) ζητούν να υπάρξει εγγύηση μέσω προσημείωσης ακίνητης περιουσίας από τον οφειλέτη, ώστε να υπάρχει πίεση να ακολουθήσει τη ρύθμιση ως το τέλος και να μη διακόψει την πληρωμή μετά από 2-3 δόσεις, όπως συνέβη με τη ρύθμιση των 100 δόσεων του 2015.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής