«Το Euro Working Group αφού εξέτασε την εισήγηση της ελληνικής πλευράς και τη θετική αποτίμηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δεν προέβαλε ενστάσεις στο σχέδιο προϋπολογισμού του 2019», αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών.
Σημειώνεται ότι η εισήγηση της ελληνικής πλευράς για τον νέο προϋπολογισμό αφορούσε τόσο στην ακύρωση του νομοθετημένου μέτρου για τη μείωση των συντάξεων από την 1η Ιανουαρίου 2019, όσο και στην εφαρμογή ενός πακέτου θετικών μέτρων, το οποίο, σύμφωνα και με πρόσφατες δηλώσεις του πρωθυπουργού, είναι ύψους 900 εκατ. ευρώ.
Αυτό που δεν έχει διευκρινιστεί είναι το αν η περικοπή των συντάξεων θα ακυρωθεί, θα αντικατασταθεί, ή αν θα παραταθεί η ισχύς του για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Καμπανάκι για δημοσιονομικό «εκτροχιασμό»
Τον κίνδυνο δημοσιονομικού εκτροχιασμού λόγω της παροχολογίας που αναπτύσσεται για πρώτη φορά μετά από 8 χρόνια Mνημονίων επισημαίνει σε έκθεσή του το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, θεωρώντας την πρόβλεψη για ανάπτυξη 2,5% του ΑΕΠ το 2019 εφικτή υπό προϋποθέσεις.
Το ΕΔΣ επισημαίνει ότι το αρνητικό ιστορικό προηγούμενο ενός εκλογικού δημοσιονομικού κύκλου με αποσταθεροποιητική δυναμική διαχρονικά απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή. Ωστόσο, επισημαίνει ότι την τρέχουσα περίοδο ο εκλογικός κύκλος θα έχει μεγαλύτερη ένταση καθώς και οι πολίτες έρχονται μετά από πολλά χρόνια λιτότητας και τα τρία Mνημόνια, τα οποία για ευνόητους λόγους είχαν περιορίσει σημαντικά την «παροχολογία».
Oπως επισημαίνεται, οι κοινωνικές πιέσεις που πηγάζουν από τη μακρόχρονη εφαρμογή μέτρων δημοσιονομικής λιτότητας και διεγείρονται από θεμιτές ή μη προσδοκίες που μπορεί να στηρίξει η λήξη της περιόδου μνημονιακής εποπτείας σηματοδοτούν μια περίοδο εύλογης ανόδου των κοινωνικών εντάσεων. «Το γεγονός ότι η περίοδος αυτή συμπίπτει με ένα εκλογικό έτος θα αποτελέσει μια ισχυρή δοκιμασία για τις νέες δομές και τις δυνάμεις υποστήριξης της συνεπούς εκτέλεσης της δημοσιονομικής πολιτικής, όπως έχει σχεδιαστεί και πρόκειται να εγκριθεί σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο», υπογραμμίζεται στην έκθεση.
Κατά τα λοιπό θεωρεί εφικτή την πρόβλεψη για ρυθμό ανάπτυξης 2,1% το 2018 και 2,5% του 2019 υπό την αίρεση της μη αναθεώρησης του μέσου ρυθμού ανάπτυξης της Ε.Ε. αλλά και της διευκόλυνσης χρηματοδότησης της πραγματικής οικονομίας.
Το δεκάμηνο
Στο μεταξύ, τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού για το 10μηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου καταλήγουν σε ένα πρωτογενές πλεόνασμα-μαμούθ της τάξης των 6,46 δισ. ευρώ. υψηλότερου κατά περίπου 3 δισ. έναντι στόχου για 3,85 δισ. ευρώ. Το αποτέλεσμα αυτό διαμορφώθηκε από τη συνεχιζόμενη υπερφορολόγηση που οδήγησε σε μια υπέρβαση των καθαρών εσόδων κατά 1,58 δισ. ευρώ, από τις μειωμένες κατά 770 εκατ. ευρώ επιστροφές φόρου και της υποεκτέλεσης κατά 1,3 δισ. ευρώ του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Ειδικότερα το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθε σε 42,44 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 839 εκατ. ευρώ ή 2,0% έναντι του στόχου.
Τα καθαρά έσοδα του τακτικού Προϋπολογισμού ανήλθαν σε 40,75 δισ.. ευρώ, αυξημένα κατά 1,59 δισ. ευρώ ή 4,0% έναντι του στόχου.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 3,1 δισ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 770 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (3,866 δισ. ευρώ).
Αντιστοίχως οι δαπάνες Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2018 ανήλθαν στα 40,786 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 1,94 δισ. ευρώ έναντι του στόχου (42,725 δισ. ευρώ).
Το πλήγμα στις δημόσιες επενδύσεις φαίνεται από το στοιχείο ότι οι δαπάνες του ΠΔΕ διαμορφώθηκαν σε 2,09 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση έναντι του στόχου κατά 1,32 δισ. ευρώ και είναι αμφίβολο αν πλέον το κενό μπορεί να καλυφθεί έως το τέλος του χρόνου.
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]