Μισθοί και συντάξεις θα πληρώσουν το 60% του βάρους της διόρθωσης μιας δημοσιονομικής απόκλισης που θα ενεργοποιήσει τον «κόφτη», σύμφωνα με το τεχνικό Μνημόνιο που ήρθε σήμερα στη δημοσιότητα από την Κομισιόν.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το κείμενο του νέου Μνημονίου, αν υπάρξει δημοσιονομική απόκλιση η οποία θα ενεργοποιήσει το δημοσιονομικό κόφτη, η προσαρμογή θα προέλθει κατά 45% από περικοπές μισθών, κατά 15% από περικοπές συντάξεων και κατά 19,3% από αυξήσεις (μέσω φόρων) σε προϊόντα και υπηρεσίες. Το επιπλέον ποσοστό του 20,7% (μέχρι το 100% της διόρθωσης) θα συμπληρώνεται από περικοπές ελαστικών δαπανών του Προϋπολογισμού, οι οποίες όμως δεν θα πρέπει να ξεπερνούν, σύμφωνα με το τεχνικό Μνημόνιο, το 5% της ανώτατης οροφής που ορίζεται κάθε χρόνο από τον Προϋπολογισμό.
Απ’ όλα αυτά προκύπτει ότι μισθοί και οι συντάξεις θα έχουν μια επιβάρυνση που θα ξεκινά από τα 540 εκατ. ευρώ, αν τα μέτρα που θα ληφθούν θα φτάνουν το 0,5% του ΑΕΠ, και φτάνουν τα 2,16 δισ. ευρώ στην ακραία περίπτωση που η διόρθωση χρειάζεται μέτρα 2% του ΑΕΠ, δηλαδή 3,6 δισ. ευρώ. Τούτο με δεδομένο ότι οι διορθώσεις που θα γίνονται σε σχέση με την απόκλιση από το στόχο έχουν συμφωνηθεί ως εξής:
● Αν η απόκλιση είναι μικρότερη ή ίση με το 0,25% του ΑΕΠ, δεν θα λαμβάνονται μέτρα προσαρμογής.
● Αν είναι μεταξύ 0,26 και 0,75% του ΑΕΠ, θα λαμβάνονται μέτρα ίσα με το 0,5% του ΑΕΠ.
● Αν είναι μεταξύ 0,76% και 1,25%, η προσαρμογή θα είναι στο 1% του ΑΕΠ.
● Αν η απόκλιση είναι 1,26%- 1,75%, τότε τα μέτρα προσαρμογής θα είναι ίσα με το 1,5% του ΑΕΠ.
● Αν η απόκλιση είναι από 1,76 έως 2,25% του ΑΕΠ, τα μέτρα θα φτάνουν στο 2% του ΑΕΠ.
Ωστόσο, υπάρχει η πρόβλεψη και για «ρήτρα ύφεσης» στην ενεργοποίηση του δημοσιονομικού κόφτη. Αν δηλαδή ο ρυθμός ανάπτυξης είναι μικρότερος κατά 0,5% σε σχέση με τις προβλέψεις που έχουν γίνει από την Ε.Ε., η οποία προβλέπει ύφεση 0,3% του ΑΕΠ το 2016, ανάπτυξη 2,7% του ΑΕΠ το 2017 και 3,1% το 2018, τότε τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν για τη διόρθωση της δημοσιονομικής απόκλισης θα είναι τα μισά σε κάθε περίπτωση.
Στο τεχνικό Μνημόνιο μπαίνει κόφτης και για τις δαπάνες εξυπηρέτησης του προσφυγικού, το 0,2% του ΑΕΠ, δηλαδή περίπου 360 εκατ. ευρώ το χρόνο, τα οποία δεν θα προσμετρώνται στη δημοσιονομική απόκλιση. Κάθε δαπάνη πάνω από αυτό το ποσό δεν θα θεωρείται ως έκτακτο και θα προσμετράται στο αποτέλεσμα των δημοσιονομικών στοιχείων σαν να έχουν γίνει από τη Γενική Κυβέρνηση.
Χρέη Δημοσίου
Μέσα στο κείμενο ορίζεται αναλυτικά και ο μηχανισμός με τον οποίο θα ελέγχονται και θα εξοφλούνται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου που φτάνουν σήμερα τα 5,7 δισ. ευρώ.
Ο νέος κανόνας είναι ότι δεν θα δίνεται έγκριση για την εκταμίευση νέας δόσης για αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων αν πρώτα αποδεδειγμένα δεν έχει αποπληρωθεί το 80% της δόσης του προηγούμενου μήνα.
Ως γνωστόν, με βάση τη συμφωνία που έχει γίνει, τα 3,5 δισ. ευρώ για το 2016 δίνονται ως εξής:
-500 εκατ. ευρώ δόθηκαν τον Ιούνιο.
-800 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο.
-500 εκατ. ευρώ τον Αύγουστο.
-800 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο.
-800 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο.
Στο τεχνικό Μνημόνιο ορίζονται επίσης συγκεκριμένες υποχρεώσεις παροχής πληροφοριών από το υπουργείο Οικονομικών για το ρυθμό των επιστροφών φόρου (οι εκκρεμείς βεβαιωμένες ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ).
Περιέχει επίσης τους όρους για την επανεκτίμηση των αντικειμενικών αξιών έως το τέλος Ιουνίου του 2017, αλλά και για την παρακολούθηση της πορείας των μη εξυπηρετούμενων δανείων με βάση συγκεκριμένους ποιοτικούς όρους.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
tdasopoulos@e–typos.com
Διαβάστε την συνέχεια στον Ελεύθερο Τύπο που κυκλοφορεί