Το μαζούτ που κουβαλούσε το πλοίο στα αμπάρια του ήταν αρκετό ώστε να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στις θάλασσες της Αττικής από την Αταλάντη μέχρι και την Γλυφάδα και να γεμίσουν οι παραλίες.
Γράφει ο Ανδρέας Ντίνης
Το ΕΤ Magazine του EleftherosTypos.gr με αφορμή το «έγκλημα» που διαπράχτηκε στον Σαρονικό σας παρουσιάζει τις μεγαλύτερες καταστροφές που έχουν γίνει στον κόσμο από πετρελαιοκηλίδες και έχουν προκαλέσει μεγάλη οικολογική καταστροφή.
Τα τελευταία 43 χρόνια συνολικά έχουμε 16 ατυχήματα με διαρροές πετρελαίου, είτε από εξέδρες εξόρυξης είτε από ατυχήματα με δεξαμενόπλοια.
Χαρακτηριστικό και πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι η μεγάλη καταστροφή που προκλήθηκε στον Κόλπο του Μεξικού πριν από εφτά χρόνια.
Κόλπος του Μεξικού (2010)
Το συμβάν του 2010 είναι ένα από τα μεγαλύτερα (και το δεύτερο στην ίδια περιοχή μετά από αυτό του 1979). Η αιτία του γεγονότος ήταν η δυσλειτουργία της πετρελαιοπηγής Μακόντο με επακόλουθο την έκρηξη ενός φρεατίου που υπήρχε στην εξέδρα Ντίπγουότερ Χοράϊζον. Η γεώτρηση πραγματοποιήθηκε εντός της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης των Η.Π.Α., κοντά στις ακτές της Λουιζιάνα.
Οι μέτοχοι του έργου ήταν η BP ,η Anadarko και η MOEX Offshore. Η Αμερικάνικη κυβέρνηση τότε ανέφερε πως το πετρέλαιο που διαρρήθηκε ήταν 4.9 εκατομμύρια βαρέλια, μια καταστροφή πολύ μεγαλύτερη από την πρώτη φορά. To γεγονός αυτό καθορίστηκε ως ένα από τα πιο καταστροφικά στην υδατόσφαιρα, από τέτοια κατάσταση παγκοσμίως ενώ η έκταση της πετρελαιοκηλίδας έφτασε μέχρι και τα 176,100 χλμ..
Ντεγκρέτσια: Η αμηχανία ενός επώνυμου με ονομασία προέλευσης... - Η μακρά ιστορία από την αρχή
Η έκρηξη
Τον Απρίλιο του 2010, η εξέδρα εξόρυξης εκρήγνυται εκτοξεύοντας μια φλογερή «μπάλα» με μια έκταση 64 χιλιομέτρων από εκείνο το σημείο. Επάνω στην εξέδρα εργάζονταν 126 άτομα εκ των οποίων οι 7 ήταν της BP, οι 79 της Transocean και οι υπόλοιποι ήταν απο τις υπόλοιπες εταιρείες. 94 άτομα σώθηκαν μέσω των εξωλέμβιων, και των διασωστικών ελικοπτέρων, και 17 απο αυτούς είχαν τραυματιστεί.
Οι 11 άνθρωποι που αγνοούνταν από την έκρηξη, θεωρήθηκαν νεκροί μετά από τρεις μέρες αναζήτησης από την Λιμενική αρχή που πραγματοποιούσε τις έρευνες για τον εντοπισμό τους.
Η εξέδρα βυθίστηκε στις 22 Απριλίου αναπτύσσοντας την δραστικότητα της πετρελαιοκηλίδας.
Οι επιπτώσεις
Οι διαρροές που προέκυψαν απο την έκρηξη, βοήθησαν την πετρελαιοκηλίδα να διασκορπιστεί και να καλύψει μια «επιφάνεια» που χρειάστηκε αρκετός χρόνος για να διαλυθεί.
Οι επιπτώσεις ήταν τόσο οικονομικές για τον κύριο μέτοχο που ήταν η BP όσο ήταν και για την περιβαλλοντική καταστροφή που έφερε όλο αυτό. Η πετρελαιοκηλίδα έμεινε στην περιοχή για 87 ημέρες. Η ποσότητα της, εκτιμήθηκε εξαρχής απο τον Βρετανικό προμηθευτή πετρελαίου πως αναλογούσε όσο 1.000 με 5.000 βαρέλια ημερησίως. Ωστόσο η Τεχνική Ομάδα Ελέγχου Ροής, δήλωσε πως αναλογούσε όσο με 62.000 βαρέλια, αποδεικνύοντας ότι ήταν σε ταχεία φάση και κατάφεραν συνολικά να περισυλλέξουν μόνο το 10%.
Η BP κατηγόρησε την Αμερικάνικη κυβέρνηση ότι υπέρβαλε με τις δικές της εκτιμήσεις, αμφισβητώντας σφοδρά και επιμένοντας στην δική της.
Σύμφωνα με δορυφορικές εικόνες, το μέγεθος της πετρελαιοκηλίδας έφτασε στα 180,000 χιλιόμετρα, όσο δηλαδή είναι η πολιτεία της Οκλαχόμα.
Πόλεμος του Κόλπου
Επόμενη μεγάλη περιβαλλοντολογική ρύπανση ήταν τον Ιανουάριο του 1991 στον Πόλεμο του Κόλπου. Τότε το Ιράκ ελευθέρωσε, σκόπιμα, 520 εκατομμύρια γαλόνια πετρελαίου , για να εμποδίσει με αυτόν τον τρόπο την εισβολή των στρατευμάτων που ήταν υπό την καθοδήγηση των ΗΠΑ στην χώρα. Οι Ιρακινοί άνοιξαν τις βαλβίδες των πετρελαϊκών εγκαταστάσεων αλλά και των δεκάδων τάνκερ με αποτέλεσμα χιλιάδες τόνοι πετρελαίου να χυθούν στην θάλασσα.
Κόλπος του Μεξικού (1979)
Τρίτη κατά σειρά, μεγάλη ρύπανση, είναι και πάλι στον κόλπο του Μεξικού και είχε γίνει στις 3 Ιουνίου του 1979 μετά από έκρηξη στην πλατφόρμα άντλησης πετρελαίου «Ixtoc 1» και αυτή.
Τότε η έκρηξη προκάλεσε μια τεράστια διαρροή πετρελαίου, που διήρκησε 10 ολόκληρους μήνες, οπού κατά το διάστημα αυτό διέρρευσαν στη θάλασσα πάνω από 140 εκατομμύρια γαλόνια πετρελαίου, που δημιούργησαν μία πελώρια πετρελαιοκηλίδα μήκους περίπου 80 χιλιομέτρων στα ανοιχτά των ακτών των ΗΠΑ.
Τότε ως υπεύθυνες για την έκρηξη στην πλατφόρμα, που οδήγησε στη δεύτερη μεγαλύτερη πετρελαϊκή θαλάσσια μόλυνση στην ιστορία, θεωρήθηκαν -όπως και στη Deepwater Horizon- οι βαλβίδες ασφαλείας.
Τρινιντάντ
Στις 19 Ιουλίου του 1979, ανοικτά του Τρινιντάντ και Τομπάγκο, κατά τη διάρκεια μιας τροπικής καταιγίδας, το ελληνικό πετρελαιοφόρο «Atlantic Empress» συγκρούεται με το τάνκερ «Aegean Captain» και πάνω από 90 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου διαρρέουν στη θάλασσα.
Παρότι η πετρελαιοκηλίδα που προκλήθηκε από τη σύγκρουση δεν έφτασε ποτέ στην ακτή, το συγκεκριμένο περιστατικό θεωρείται από τις μεγαλύτερες.