Γράφει ο Αθανάσιος Ε. Δρούγος*
Η έξοδος του συγκεκριμένου πλοίου (αρκετά παλαιάς τεχνολογίας πλοίου/κατασκευής στο Οχάιο των ΗΠΑ το 1965) σχετίζεται με κυοφορούμενη ερευνητική δραστηριότητα σε μία περιοχή μεταξύ Λήμνου-Αγίου Ευστρατίου και Αλοννήσου (Βόρειες Σποράδες) μέχρι τη 2α Μαρτίου, βάσει της Νavtex 122/21 που εξέδωσε χθες ο υδρογραφικός σταθμός της Σμύρνης (και όχι -όπως κανονικά έπρεπε- ο αντίστοιχος της Λήμνου).
Το «Τσεσμέ» δεν μπορεί να πραγματοποιήσει έρευνες επί του βυθού (δηλαδή σε υφαλοκρηπίδα) σαν και αυτές που επί μήνες έχουν πραγματοποιήσει τα σύγχρονα και υψηλών προδιαγραφών υδρογραφικά/ερευνητικά πλοία «Μπαρμπαρός» και «Ορούτς Ρέις» στην Ανατολική Μεσόγειο και στην Κυπριακή ΑΟΖ. Μπορεί να διεξάγει έρευνες επί της επιφάνειας της θάλασσας, όπως μέτρηση αλατότητας, παρατηρήσεις επί της σεισμικής κινητικότητας, μελέτες μαγνητικής έντασης, μετρήσεις της θαλάσσιας θερμοκρασίας, βαθομετρικές αναφορές, εύρος περιβαλλοντικής φωτεινότητας κ.ά.
[fwduvp preset_id=”test” playlist_id=”Test”]
Προς το παρόν (και μόνο) δεν φαίνεται να συνοδεύεται από υποστηρικτικά και άλλα πλοία του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού, ενώ βρίσκεται σε διεθνή ύδατα. Επειδή η χώρα μας δεν έχει ανακηρύξει και οριοθετήσει θαλάσσιες ζώνες (ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα) δεν μπορεί -με τα ισχύοντα δεδομένα- να τονίσει ότι προβαίνει σε παραβιάσεις αποκλειστικά εθνικής μας κυριαρχίας. Απλά παράτυπη είναι η Navtex της Σμύρνης (οδηγίες και πληροφορίες προς ναυτιλλομένους) και συνεπώς η τυχόν στρατιωτικοποίηση της ερευνητικής του δραστηριότητας δεν τυγχάνει σοβαρότητας. Αν εμείς είχαμε επεκτείνει τα χωρικά μας ύδατα στα 12 ν.μ., τότε θα συνιστούσε σοβαρότατη παραβίαση εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, ενώ βάσει των ορίων της θαλάσσιας ζώνης για τις έρευνες (χάρτη) του υδρογραφικού πρόκειται να κινηθεί στην πλησιέστερη περίπτωση μεταξύ 7-8 ν.μ. από την ακριτική Λήμνο.
Η εκ μέρους μας ενέργεια να προβούμε σε διάβημα διαμαρτυρίας -προς το παρόν- είναι η μόνη ενδεδειγμένη από κοινού με την παρακολούθησή του από πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού, σκάφη του Λιμενικού Σώματος, ως και από τα μέσα παράκτιων σταθμών/ναυτικά κλιμάκια σε Β. Σποράδες, Μούδρο και Δυτική Λέσβο. Αξίζει να αναφερθεί ότι η έξοδος του πλοίου από τα στενά των Δαρδανελίων -μέχρι σήμερα- δεν τυγχάνει αναφοράς στον τουρκικό Τύπο, όπου σε όλες τις εφημερίδες κυριαρχούν τα θέματα των σχέσεων Τουρκίας-ΝΑΤΟ, της τρομοκρατίας, της τηλεφωνικής επικοινωνίας Ερντογάν-Πούτιν, καθώς και οι επιχειρήσεις στο Ιρακινό Κουρδιστάν.
Η όλη κίνηση -προς το παρόν- προβληματίζει τους αναλυτές κυρίως πολιτικά, γιατί λαμβάνει χώρα σε μία χρονική στιγμή που η Αγκυρα κωλυσιεργεί αναφορικά με την απάντησή της σχετικά με την ημερομηνία διεξαγωγής του 62ου γύρου των διμερών, διπλωματικών διερευνητικών συνομιλιών με την Αθήνα.
*Ο Δρ Αθανάσιος Ε. Δρούγος είναι Διεθνολόγος-Γεωστρατηγικός Αναλυτής
Aκολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr