Στις πάνω από 500 υπηρεσίες που είναι ήδη διαθέσιμες, σύντομα θα προστεθούν η εξ αποστάσεως ταυτοποίηση του πολίτη και επιβεβαίωση του αριθμού κινητής τηλεφωνίας που δηλώνεται στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ), το λεγόμενο digital onboarding, η επέκταση του «Know Your Costumer» στους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, το «Know Your Business», αλλά και το Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς.
Πρόκειται για «έργα» τα οποία τρέχει η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης και τα οποία ενσωματώνουν σύγχρονη τεχνολογία, διαλειτουργικότητες και υποδομές ασφαλείας. Σημαντικός παράγοντας στην προτεραιοποίηση των παραπάνω εργαλείων αποτέλεσε η ανάγκη της προσβασιμότητας όλων των πολιτών στις λειτουργίες της Δημόσιας Διοίκησης, η διευκόλυνση όλων των χρηστών (πολιτών και δημοσίων υπαλλήλων) για την αποτελεσματική και γρήγορη διεκπεραίωση των συναλλαγών τους, καθώς και η δράση σε ευαίσθητα θέματα που δεν είχαν αντίστοιχες νομοθετικές ρυθμίσεις στο παρελθόν, όπως είναι η προστασία και ευζωία των ζώων συντροφιάς.
Το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) είναι το μοναδικό σημείο καταχώρισης των στοιχείων των πολιτών που τηρεί η ΓΓΠΣΔΔ, για να επικοινωνούν μαζί τους οι φορείς του Δημοσίου. Εμφαση δίνεται στα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας, όπως τα SMS σε κινητά τηλέφωνα και emails. Επίσης, ο αριθμός κινητού τηλεφώνου που δηλώνει ο πολίτης επιβεβαιώνεται πριν καταχωρισθεί στο ΕΜΕπ, ώστε να αποτελεί ένα αξιόπιστο κανάλι επικοινωνίας του Δημοσίου με τους πολίτες, ακόμα και για αποστολή κωδικών μίας χρήσης (SMS/OTP) κατά την είσοδο σε εφαρμογές ή πριν την εκτέλεση ευαίσθητων συναλλαγών.
Η επιβεβαίωση του αριθμού κινητού τηλεφώνου στο ΕΜΕπ γίνεται με ηλεκτρονική επαλήθευση με τις τράπεζες, εφόσον ο πολίτης είναι χρήστης web banking, ή με τις εταιρίες κινητής τηλεφωνίας. Εναλλακτικά, εφόσον η ηλεκτρονική επαλήθευση δεν είναι εφικτή, η επιβεβαίωση γίνεται με αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη σε ΚΕΠ. Τι γίνεται όμως με τους πολίτες που αδυνατούν ή δυσκολεύονται να επισκεφθούν ένα ΚΕΠ λόγω κινητικών δυσκολιών ή απόστασης (εξωτερικό, απομακρυσμένες περιοχές και νησιά);
Τη λύση στο πρόβλημα αναμένεται να δώσει η νέα υπηρεσία εξ αποστάσεως ταυτοποίησης του πολίτη και επιβεβαίωση του αριθμού κινητής τηλεφωνίας που δηλώνεται στο ΕΜΕπ digital onboarding. Η υπηρεσία είναι συμβατή με την ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία και παρέχεται είτε με αυτοματοποιημένη βιντεοκλήση είτε με τηλεδιάσκεψη με πιστοποιημένο εκπρόσωπο. Η αυτοματοποιημένη βιντεοκλήση περιλαμβάνει και τελική απόφαση από πιστοποιημένο εκπρόσωπο που γίνεται ασύγχρονα, χωρίς να χρειάζεται να περιμένει ο πολίτης.
Κατά την εξ αποστάσεως επιβεβαίωση ελέγχονται τα στοιχεία του ταυτοποιητικού εγγράφου του ενδιαφερομένου και αντιπαραβάλλονται με το βίντεο και τις εικόνες που λαμβάνονται κατά τη συνεδρία. Από το υλικό αυτό αξιολογείται η φυσική παρουσία του πολίτη και ελέγχεται η ταυτότητά του. Επίσης, επιβεβαιώνεται κωδικός μίας χρήσης που αποστέλλεται στον αριθμό κινητής τηλεφωνίας που δηλώνεται. Ετσι, προκύπτει ότι ο συγκεκριμένος πολίτης συμμετέχει πραγματικά στη διαδικασία επιβεβαίωσης και κατέχει τον συγκεκριμένο αριθμό κινητής τηλεφωνίας. Επομένως, μπορεί να καταχωριστεί στο ΕΜΕπ.
Η υπηρεσία e-Gov-KYC (Know Your Customer), που απαλλάσσει τους πολίτες -εφόσον την επιλέξουν- από την υποχρέωση συγκέντρωσης και προσκόμισης δικαιολογητικών, μέχρι τώρα παρέχεται μόνο σε οργανισμούς του χρηματοπιστωτικού και ασφαλιστικού κλάδου. Μάλιστα, οι τελευταίοι λαμβάνουν ψηφιακά σε κωδικοποιημένη μορφή αξιόπιστες και επικαιροποιημένες πληροφορίες για τους πελάτες τους απευθείας από τις πηγές τους, όπως το φορολογικό μητρώο, το μητρώο ταυτοτήτων ΕΛ.ΑΣ., την ΕΡΓΑΝΗ, την ΑΠΟΓΡΑΦΗ και το ΕΜΕπ. Αυτό σημαίνει μικρότερες απαιτήσεις επεξεργασίας και υψηλότερης αξιοπιστίας πληροφορίες.
Μετά τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις, η δυνατότητα διάθεσης στοιχείων πολιτών επεκτείνεται και στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών. Ετσι, τα στοιχεία ταυτοποίησης και διαμονής θα μπορούν να διατίθενται, μετά από συγκατάθεση του πολίτη, στους παρόχους υπηρεσιών τηλεπικοινωνιών για την απλούστερη και ασφαλέστερη σύναψη συμβολαίων χρήσης των εν λόγω υπηρεσιών.
Συνεχίζουν οι παρατρεχάμενοι του Τουρκικού Προξενείου Κομοτηνής την παραπληροφόρηση για το μειονοτικό σχολείο Ξάνθης
Επιπλέον, η συγκεκριμένη υπηρεσία που αφορά προς το παρόν μόνο φυσικά πρόσωπα, το προσεχές διάστημα θα επεκταθεί και στα νομικά πρόσωπα, τα οποία επίσης υπάγονται στη νομοθεσία για έλεγχο νομιμοποίησης εσόδων. Μέχρι τώρα οι επιχειρήσεις ακολουθούν τον γραφειοκρατικό δρόμο για την ενημέρωση των χρηματοπιστωτικών οργανισμών. Αναπτύσσεται όμως, και σύντομα θα είναι διαθέσιμη, η υπηρεσία KYB (Know Your Business) για την άμεση ηλεκτρονική διάθεση των στοιχείων των νομικών προσώπων, μετά από συγκατάθεση των νόμιμων εκπροσώπων τους. Ετσι, όπως αναφέρουν στελέχη της ΓΓΠΣΔΔ, «άλλο ένα βαρίδι στην επιχειρηματικότητα θα εξαλειφθεί, με παράλληλη αναβάθμιση της προβλεπόμενης ελεγκτικής διαδικασίας».
Εθνικό μητρώο για τα κατοικίδια
Στο μεταξύ, το νέο Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς, που αναπτύσσει και θα λειτουργεί η ΓΓΠΣΔΔ, θα αναβαθμίσει την ποιότητα διαβίωσης των κατοικιδίων. Το Μητρώο προβλέφθηκε σε πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες και ένα μεγάλο έργο πληροφορικής ξεκίνησε σε συνεργασία με την Κοινωνία της Πληροφορίας και τη συμμετοχή των εμπλεκόμενων φορέων, όπως η Ειδική Γραμματεία για την Προστασία Ζώων Συντροφιάς του υπουργείου Εσωτερικών, το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ο Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος, τα Φιλοζωικά Σωματεία και άλλοι.
Σκοπός της δράσης είναι να προσφέρει το αναγκαίο ψηφιακό υπόβαθρο για την προστασία των ζώων συντροφιάς και την εξασφάλιση της ευζωίας τους, την ενίσχυση της υπεύθυνης ιδιοκτησίας τους, τον αποτελεσματικό έλεγχο εφαρμογής του κανονιστικού πλαισίου για τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς και τη διευκόλυνση της στρατηγικής για τη δραστική μείωση του αριθμού τους μέσω προγραμμάτων υιοθεσίας, με απαρέγκλιτη τήρηση των κανόνων ευζωίας των ζώων.
Με τη λειτουργία του Μητρώου αναβαθμίζεται η σχέση κράτους-πολίτη μέσω της παροχής μιας ολοκληρωμένης, φιλικής και ασφαλούς πλατφόρμας για την εξυπηρέτηση των ιδιοκτητών ζώων συντροφιάς και τη διευκόλυνση της υιοθεσίας ζώων συντροφιάς, με παράλληλο έλεγχο και καταγραφή αδέσποτων ζώων. Επιπλέον, η αποτύπωση των κτηνιατρικών πράξεων στα ζώα συντροφιάς εξασφαλίζει ουσιαστική διευκόλυνση στην παρακολούθηση της υγείας των ζώων από τους ιδιοκτήτες τους, ενώ διευκολύνεται και ο εντοπισμός παραβατικής συμπεριφοράς σε ζώα, αλλά και ακατάλληλων υποψηφίων.
Επίσης, λαμβάνεται μέριμνα για τον έλεγχο και την αρωγή στη δράση των εθελοντών, των φιλοζωικών σωματείων και ενώσεων και των καταφυγίων μέσω καταγραφής και διαφανούς επιχορήγησης από φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ εφαρμόζεται προϋπολογιστικός και απολογιστικός έλεγχος των δήμων για τις σχετιζόμενες με τα αδέσποτα ζώα δράσεις που εκτελούν. Ομοίως, εισάγεται ο απαιτούμενος έλεγχος των εκτροφέων (επαγγελματιών και ερασιτεχνών) και της αναπαραγωγικής διαδικασίας.
Τέλος, ρυθμίζεται μία σειρά από άλλα ζητήματα σχετικά με τη διαβίωση, την υγεία (π.χ. αιμοδοσία) και τη μετακίνηση (π.χ. καταγραφή διαβατηρίων) των ζώων.
Ηλεκτρονικά η έκδοση αδειών και πινακίδων Ι.Χ.
«Σειρά παίρνουν» όμως τους επόμενους μήνες και ψηφιακές υπηρεσίες του κλάδου των μεταφορών που αφορούν στους επαγγελματίες, όπως οι μεταβιβάσεις επαγγελματικών οχημάτων, η νέα πλατφόρμα για τις ταξινομήσεις οχημάτων, καθώς και η ένταξη των απλουστευμένων και ψηφιοποιημένων διαδικασιών στα ΚΕΠ. Τα συναρμόδια υπουργεία και η ΑΑΔΕ προχωρούν στην απλούστευση και πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας ταξινόμησης και έκδοσης νέων αδειών και πινακίδων κυκλοφορίας για όλα τα οχήματα (νέα και μεταχειρισμένα) που εισάγονται στη χώρα. Τέλος, το προσεχές διάστημα θα ξεκινήσει και η υλοποίηση του νέου πληροφοριακού συστήματος θεωρητικών εξετάσεων για τους νέους οδηγούς με υψηλά επίπεδα ασφάλειας στην ταυτοποίηση των εξεταζομένων και «τράπεζα θεμάτων» όπως στις Πανελλαδικές.