Μιλώντας στον «Ε.Τ.», ο κ. Παπαζάχος αναφέρει: «Τα ωστικά κύματα για να φτάσουν από το επίκεντρο του σεισμού -κοντά στη Χερσόνησο Νότι στην επαρχία Ισικάουα- μέχρι την Οσάκα κάνουν περίπου 52 λεπτά. Ενα λεπτό, λοιπόν, πριν γίνει αισθητός ο σεισμός σε αυτή την περιοχή, ήρθε το μήνυμα», αναφέρει.
Νωρίτερα, ο σεισμολόγος κ. Γεράσιμος Παπαδόπουλος είχε περιγράψει τη δική του εμπειρία από την Οσάκα της Ιαπωνίας, όπου και βρισκόταν, για την αντίδραση του κρατικού μηχανισμού και πώς οι πολίτες έλαβαν ειδοποίηση στα κινητά τους ένα λεπτό πριν γίνει αισθητός ο σεισμός στην περιοχή.
Αυτά τα μηνύματα τα οποία εστάλησαν στην Ιαπωνία προσβλέπουν στην έγκαιρη προειδοποίηση ώστε να περιοριστούν οι απώλειες σε ζημιές αλλά και θύματα.
Αμεση αντίδραση
Μέσω δορυφόρων, κινητών συσκευών και Διαδικτύου, οι πολίτες αλλά και οι υπηρεσίες ειδοποιούνται ώστε να κινηθούν άμεσα και να ενεργοποιηθούν βασικές αρχές προστασίας, όπως για παράδειγμα να ακινητοποιηθούν τα ασανσέρ στον πιο κοντινό όροφο, να σταματήσουν να κινούνται τα τρένα και τα λεωφορεία ή ακόμα και να κλείσουν βάνες φυσικού αερίου, εάν κριθεί ότι τίθεται θέμα ασφάλειας, εξηγεί ο κ. Παπαζάχος.
«Δεν υπάρχει σύστημα πρόβλεψης των σεισμών. Ομως με την έγκαιρη προειδοποίηση και εφόσον υπάρχει επάρκεια σε δυναμικό και υποδομές, τα μηχανήματα που εντοπίζουν το σεισμό στο επίκεντρό τους μέσα στα επόμενα πέντε δευτερόλεπτα μπορούν να υπολογίσουν σε πόση ώρα θα φτάσουν τα ωστικά κύματα σε άλλες περιοχές. Για παράδειγμα, στο Τόκιο, που απέχει 300 χιλιόμετρα από το επίκεντρο, τα κύματα έφτασαν εκεί με ενάμιση λεπτό διαφορά», σημειώνει ο καθηγητής Σεισμολογίας.
Η περίπτωση της Ελλάδας
Καφετζού στα Μέγαρα: Πώς έφαγαν από ηλικιωμένο 850.000 ευρώ - «Βρέθηκα μπλεγμένος για ένα οικόπεδο»
Μπορεί αυτό το σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα; Η απάντηση του κ. Παπαζάχου είναι ότι η απόσταση μεταξύ της χώρας μας και της Ιαπωνίας είναι «τερατώδης» αναφορικά με το μηχανισμό για τους σεισμούς. «Ο αριθμός των μηχανημάτων, των πόρων, η πυκνότητα και η ποιότητα του σεισμολογικού δικτύου αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό που στηρίζει το μηχανισμό στην Ιαπωνία είναι σε πολύ ανώτερο επίπεδο σε σχέση με την Ελλάδα, όπου η σημερινή κατάσταση του μηχανισμού δεν θα επέτρεπε τέτοιες παροχές», αναφέρει.
Μάλιστα, σημειώνει ότι για να γίνει κάτι τέτοιο θα έπρεπε να υπάρχει κάθε 10 με 20 χιλιόμετρα ένας σεισμολογικός σταθμός. «Δεν είναι ότι δεν ξέρουμε να λειτουργούμε ή να διαχειριστούμε ένα τέτοιο σύστημα. Ομως ακόμα και η υπόνοια ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να ανταποκριθεί σε αυτές τις παροχές ακούγεται εξωφρενική. Στην Ιαπωνία είναι πολύ πυκνό το δίκτυο σταθμών και οι δαπάνες για υποδομές και έρευνα είναι 10 φορές περισσότερες. Στην Ελλάδα η χρηματοδότηση του εθνικού δικτύου είναι σποραδική και μη συστηματική», καταλήγει.
Νομικές ευθύνες
Ο σεισμολόγος κ. Γεράσιμος Παπαδόπουλος, που έζησε από κοντά αυτές τις παροχές, έκανε λόγο για μία μοναδική εμπειρία σε ανάρτησή του στο facebook. «Μοναδική εμπειρία η επίσημη προειδοποίηση για το σεισμό που έφτασε σε όλα τα κινητά, σε δημόσιο χώρο, ένα λεπτό πριν την άφιξη των σεισμικών κυμάτων», ανέφερε, ενώ σημείωσε ότι τα «γρήγορα τρένα-σφαίρες σταμάτησαν αυτόματα».
Τη διευκρίνιση ότι το μήνυμα που ήρθε στο κινητό του κ. Παπαδόπουλου αφορούσε έγκαιρη προειδοποίηση έκανε και ο πρόεδρος του ΟΑΣΠ, Ευθύμιος Λέκκας. «Ο σεισμός έγινε και, όταν γίνεται ένας σεισμός, δίνεται η προειδοποίηση. Επειδή τα σεισμικά κύματα τρέχουν με 2-3 χλμ. το δευτερόλεπτο και τα ηλεκτρονικά σήμερα τρέχουν με 300.000 χλμ. το δευτερόλεπτο, όταν είμαστε σε μακρινές αποστάσεις και γίνεται ο σεισμός, έρχεται πρώτα το ηλεκτρονικό σήμα και μετά τα κύματα του σεισμού», ανέφερε.
Βέβαια αυτό αφορά περιοχές σε μεγάλες αποστάσεις από το επίκεντρο του σεισμού, πάνω από 50 χιλιόμετρα, όπως σημείωσε. Ο κ. Λέκκας βέβαια έδωσε και μία άλλη διάσταση για το αν μπορεί να υιοθετηθεί το συγκεκριμένο σύστημα και στην Ελλάδα.
«Προκύπτουν τεράστιες νομικές ευθύνες όταν φύγει ένα σήμα και δεν γίνει σεισμός. Βίωσα μια τέτοια κατάσταση στο Μεξικό το 2019. Ηρθε το σήμα, ο σεισμός έγινε σε μεγάλη απόσταση από την περιοχή που ήρθε το σήμα, επομένως δεν υπήρξε κάποιο θέμα καταστροφών, όμως 120 άτομα σκοτώθηκαν με την άφιξη του σήματος από τον πανικό», εξήγησε.