Και αφού οι φωτιές όμως δεν σβήνουν όπως παλιά, γιατί παραμένουμε να χρησιμοποιούμε τα παλιά μέσα κατάσβεσης όπως τα αρκετά γερασμένα Canadair 215;
Από τη δεκαετία του ‘90 μέχρι και σήμερα, δεκάδες ρεπορτάζ έχουν γίνει για αυτούς τους «μαθουσάλες» του αέρα στην κατάσβεση πυρκαγιών. Η 335η Μοίρα Τακτικών, στην Ελευσίνα, απέκτησε τα πρώτα αεροσκάφη CL-215 τον μακρινό Δεκέμβριο του 1975, το 1996 η Μοίρα παρέλαβε ακόμα τέσσερα αεροσκάφη τύπου CL-215, ενώ το 1999 παρελήφθη το πρώτο αεροσκάφος CL-415, ως προπομπός ενός στόλου δέκα αεροσκαφών που θα ερχόταν στην Ελλάδα λίγο πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
«Κι επειδή ξέρω ότι πετάτε κι ένα αεροπλάνο το οποίο είναι παλιό και δύσκολο και βγάζει βλάβες, ειδικά για τους χειριστές των CL-215 έχω πολύ βαθιά εκτίμηση. Η δική μας η δουλειά είναι να σας υποστηρίζουμε έμπρακτα στη δουλειά την οποία κάνετε εσείς και το συντομότερο δυνατόν να αντικαταστήσουμε πια τα CL-215 με τα καινούργια CL-515. Είναι στο προγραμματισμό μας να είμαστε από τους πρώτους οι οποίοι θα τα αποκτήσουμε όταν με το καλό ξαναπάρει μπροστά η γραμμή παραγωγής, για να μπορείτε κι εσείς να πετάτε το πιο σύγχρονο αεροπλάνο το οποίο θα υπάρχει διαθέσιμο», είχε επισημάνει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην τελευταία του επίσκεψη στην αεροπορική βάση Ελευσίνας, την έδρα των επιχειρήσεων αεροπυρόσβεσης.
Δυσκολίες στην παραγωγή
Τα προβλήματα γύρω από την γραμμή παραγωγής των Canadair δεν είναι νέα υπόθεση. Εδώ και τρεις δεκαετίες η Bombardier κατασκευάστρια εταιρία των γνωστών στην Ελλάδα Canadair, τόσο για το μοντέλο CL-215 όσο και για την εκσυγχρονισμένη του εκδοχή CL-415 έχει διακόψει τη γραμμή παραγωγής καθώς δεν την συνέφερε οικονομικά λόγω μικρής ζήτησης, με αυτές τις παραγγελίες να προέρχονται κυρίως από Ελλάδα, Ιταλία, Γαλλία, Τουρκία, οι οποίες ήδη τα χρησιμοποιούσαν, έχει εκπαιδευτεί το προσωπικό σε αυτά και είναι εξαιρετικά αποδοτικά στη μορφολογία του εδάφους, αφού ήταν το μοναδικό αεροσκάφος με δυνατότητα υδροληψίας από θάλασσες και λίμνες.
Στο μεταξύ η καναδική εταιρία Bombardier αλλάζει χέρια, περνώντας αρχικά στη Viking Air και εν συνεχεία στην De Havilland Canada (DHC). Ετσι, τα Canadair 215 δεν παράγονται πια και έχουν γίνει περιζήτητα ως μεταχειρισμένα, με την ανακαίνισή τους να είναι πολύ δαπανηρή. Είναι ενδεικτικό πως φέτος, η Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας του Καναδά αναβάθμισε ένα τέτοιο αεροσκάφος από την De Havilland Canada έναντι του ποσού των 27,4 εκατ. ευρώ!, ενώ σε «μάνδρες» αεροσκαφών η αναζήτηση ανταλλακτικών των Canadair παραμένει εξαιρετικά δύσκολη και δαπανηρή υπόθεση.
Οι διαγωνισμοί
Στις 22 Νοεμβρίου, το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης μαζί με το Πυροσβεστικό Σώμα και το ΤΑΙΠΕΔ απευθύνει πρόσκληση για τη συμμετοχή σε διαβούλευση για την ανάθεση προμήθειας για την αγορά 36 πυροσβεστικών αεροσκαφών, συνολικού προϋπολογισμού 145 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον διαγωνισμό, πρόκειται για 30 μονοθέσια αμφίβια μονοκινητήρια (Turboprop) αεροσκάφη (ΑΜΑ) σταθερής Πτέρυγας και 6 διθέσια αμφίβια Μονοκινητήρια (Turboprop).
Η ενέργεια αυτή είναι πρόσθετη από την ήδη παραγγελία έως και 8 De Havilland Canada DHC-515 (τα νέας γενιάς Canadair, τα οποία ακόμα δεν είναι σε γραμμή παραγωγής) και εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων CL-415, όπως είχε ανακοινωθεί από τους προηγούμενους υπουργούς. Ο διαγωνισμός για τα 36 νέα αεροσκάφη φαίνεται πως φωτογραφίζει την αντικατάσταση των PZL, με την αμφίβια διαμόρφωσή τους να παρέχει τη δυνατότητα προσθαλάσσωσης αλλά και απογείωσης από αεροδρόμια στην ίδια πτήση χωρίς κάποια τεχνική αλλαγή, κάτι που τα PZL αδυνατούν.
Η προμήθεια όλων των καινούργιων πυροσβεστικών εναέριων μέσων, που περιλαμβάνει τα 36 μονοκινητήρια αμφίβια, τα DHC-515 και πιθανώς τον εκσυγχρονισμό των CL-415G όπως και την αγορά 3 αεροσκαφών ως εναέρια κέντρα επιχείρησης (διαγωνισμός Μαρτίου 2023) συγχρηματοδοτείται από την πρωτοβουλία Next Generation EU της Ευρωπαϊκής Ενωσης και το πλαίσιο του «Ελλάδα 2.0 – Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας», το ΕΣΠΑ 2021-2027 και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Το σύγχρονο Canadair 515
Η Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες χώρες που έχουν ήδη παραγγείλει τα νέα αεροσκάφη, με την εταιρία να εκτιμά πως οι πρώτες παραδόσεις DHC-515 θα είναι στα μέσα της δεκαετίας, με τα νεότερα στοιχεία να κάνουν λόγο για τα τέλη του 2027. Αποτελούν την επόμενη γενιά πυροσβεστικών αεροπλάνων και αμφίβιων αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων. Η αγορά τους εκτιμάται και αυτή ότι θα είναι πολύ δαπανηρή χωρίς να έχει ανακοινωθεί επίσημα η τιμή πώλησης, μιας και ακόμα ωριμάζει ο τελικός σχεδιασμός του. Αν συνυπολογιστεί ότι το μεταχειρισμένο προηγούμενο μοντέλο το CL-415 πωλείται στα 35 εκατ. δολάρια, τότε η τιμή του 515 ξεφύγει αρκετά προς τα πάνω.
Το 515 παρέχει στους χειριστές αξιοπιστία παγκόσμιας κλάσης, βελτιωμένη ασφάλεια και ασυναγώνιστη επίγνωση της κατάστασης. Η παραγωγικότητά του σε ρίψη νερού θα είναι κατά πολύ αυξημένη και θα διαθέτει ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης. Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, η αγορά των πρώτων δύο θα είναι με πόρους από την Ευρωπαϊκή Ενωση, από το «rescEU», και πέντε από το ειδικό επιχειρησιακό πρόγραμμα Πολιτικής Προστασίας.