Ο υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης παρουσίασε τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου με τίτλο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» στο Υπουργικό Συμβούλιο και επόμενο βήμα είναι η δημόσια διαβούλευση ώστε μέσα στον Ιανουάριο να γίνει νόμος του κράτους.
Με στόχο μία ασφαλή ερμηνεία του άρθρου 16, το νομοσχέδιο προσβλέπει να εφαρμόσει αυστηρά κριτήρια, ώστε να προστατεύσει την ποιότητα της ανώτατης εκπαίδευσης, αλλά παράλληλα να αποτελέσει έναν ελκυστικό προορισμό για πανεπιστήμια του εξωτερικού, τα οποία θα δουν μία ευκαιρία να επενδύσουν στην ίδρυση ενός παραρτήματος στη χώρα.
«Yλοποιούμε μια πολιτική ανοιχτών οριζόντων, που θα επιτρέπει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, μέσα από ένα πλαίσιο αυστηρών και συνάμα λειτουργικών ποιοτικών κριτηρίων, που εξασφαλίζουν ότι θα προσελκύσουμε υψηλού επιπέδου πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Με τις προδιαγραφές που θέτουμε για την ίδρυση μη κρατικών-μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων εστιάζουμε στον έλεγχο ποιότητας στις μη κρατικές δομές που θα παρέχουν υπηρεσίες Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη χώρα μας, αφήνοντας πίσω μάχες οπισθοφυλακής και επιλογές κλειστών συνόρων», ανέφερε ο κ. Κυριάκος Πιερρακάκης μετά την παρουσίαση των βασικών σημείων του σχεδίου νόμου.
Τα πέντε ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων
- Μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας: Για να δοθεί η δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικού πανεπιστημίου, στο καταστατικό του παραρτήματος του ξένου πανεπιστημίου θα πρέπει να προβλέπεται ότι είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ, πολλά ιδιωτικά πανεπιστήμια, όπως το κορυφαίο Χάρβαρντ, είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, αυτή η επιλογή θεωρείται μία «ασφαλής ερμηνεία του άρθρου 16 υπό το φως το ενωσιακού δικαίου», δεδομένου ότι οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί τα προηγούμενα χρόνια για τη συνταγματική αναθεώρηση του άρθρου 16 προέβλεπαν την ίδρυση μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων, για να αρθεί η απαγόρευση της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων.
- Αναγνώριση σπουδών: Ενα μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας είναι η αναγνώριση των σπουδών για τα παραρτήματα των μη κρατικών πανεπιστημίων. Αυτό προβλέπει τόσο την επαγγελματική αναγνώριση, δηλαδή ο απόφοιτος να έχει ίσες ευκαιρίες με απόφοιτο δημόσιου πανεπιστημίου, όπως συμμετοχή σε διαγωνισμούς του Δημοσίου, αλλά και ακαδημαϊκή αναγνώριση, ώστε να μπορεί να συνεχίσει τις ακαδημαϊκές του σπουδές σε κάποιο άλλο πανεπιστήμιο ή να ακολουθήσει ακαδημαϊκή καριέρα.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, ο τίτλος που θα δίνει το παράρτημα ξένου πανεπιστημίου στην Ελλάδα θα αναγνωρίζεται όπως ακριβώς ένας αντίστοιχος τίτλος του πανεπιστημίου του εξωτερικού.
Για παράδειγμα, ένας απόφοιτος ενός γαλλικού πανεπιστημίου, εάν έρθει στην Ελλάδα, για να λάβει την ακαδημαϊκή και επαγγελματική αναγνώριση, θα πρέπει να αναγνωρίσει το πτυχίο του στον ΔΟΑΤΑΠ. Σε κάποιες περιπτώσεις, οι απόφοιτοι μπορεί να δώσουν εξετάσεις, αλλά στην πλειονότητά τους υπάρχει λίστα πανεπιστημίων που αναγνωρίζει ο φορέας και η διαδικασία γίνεται άμεσα.
Με τον ίδιο τρόπο θα αναγνωρίσει το πτυχίο του και ο απόφοιτος του παραρτήματος του ξένου πανεπιστημίου στην Ελλάδα.
Αγρίνιο: Δεν αναλαμβάνει κανένας δικηγόρος τον γυναικοκτόνο - Στο τμήμα ο δολοφόνος της Δώρας
Στην περίπτωση για παράδειγμα των κυπριακών πανεπιστημίων, υπάρχει ήδη συμφωνία αμοιβαιότητας μεταξύ των δύο χωρών. Δηλαδή και οι δύο χώρες αναγνωρίζουν αυτόματα τα πτυχία τους. Επομένως, ένας απόφοιτος από κυπριακό πανεπιστήμιο ή από παράρτημα της Κύπρου στην Ελλάδα θα έχει αυτόματα αναγνωρισμένο τίτλο σπουδών.
- Τα ακαδημαϊκά κριτήρια: Ειδικό βάρος δίνεται στο να διατηρηθούν οι ισορροπίες στην ποιότητα της εκπαίδευσης, ώστε να εξασφαλίζεται το υψηλό επίπεδο σπουδών που θα παρέχεται από τα μη κρατικά πανεπιστήμια. Τα πανεπιστήμια αυτά θα πρέπει:
α) να είναι αναγνωρισμένα στη χώρα τους από τις Αρχές πιστοποίησης,
β) να διαθέσουν τουλάχιστον 30 πανεπιστημιακούς με διδακτορικό στο ακαδημαϊκό δυναμικό των παραρτημάτων των πανεπιστημίων, ώστε να τους επιτραπεί η λειτουργία τους στη χώρα,
γ) το ειδικό διδακτικό προσωπικό τους δεν μπορεί να ξεπερνά σε ποσοστό το 20% του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού,
δ) στο κάθε παράρτημα θα πρέπει να λειτουργούν τουλάχιστον τρεις σχολές,
ε) τα προγράμματα σπουδών θα πρέπει να είναι σε συνάφεια με τα προγράμματα σπουδών του πανεπιστημίου του εξωτερικού και να πληρούνται οι αντίστοιχες προδιαγραφές για την ακαδημαϊκή διαδικασία.
Σύμφωνα με τον κ. Πιερρακάκη, σε δηλώσεις του (Alpha), υπάρχει τόσο μεγάλη δεξαμενή ακαδημαϊκών Ελλήνων στη διασπορά, που η λειτουργία παραρτημάτων στην Ελλάδα θα αποτελούσε μία ιδανική προοπτική για να ανακτήσει η χώρα το χαμένο ερευνητικό και ακαδημαϊκό δυναμικό που έχασε στα χρόνια της κρίσης.
- Κτιριακές υποδομές και οικονομικά υγιή ιδρύματα: Από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε η δυνατότητα για ίδρυση παραρτημάτων μη κρατικών πανεπιστημίων, η πολιτική ηγεσία είχε διαμηνύσει ότι δεν θα επιτρέψει φαινόμενα πανεπιστημίων «του ενός ορόφου».
Τα κριτήρια υποδομών θα προβλέπουν αυτοτελείς κτιριακές υποδομές οι οποίες θα περιλαμβάνουν βιβλιοθήκες, υλικοτεχνικό εξοπλισμό και χώρους εργαστηρίων ανάλογα με τα αντικείμενα σπουδών που θα διδάσκονται. Το πανεπιστήμιο θα πρέπει να καταθέσει και μια πενταετή οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας, την οποία θα βεβαιώνει αξιόπιστη ελεγκτική-συμβουλευτική εταιρία, με στόχο να εξασφαλιστεί ότι υπάρχουν οι οικονομικοί πόροι για να λειτουργήσει ομαλά παρέχοντας όλες τις υπηρεσίες και την απαραίτητη μέριμνα στους φοιτητές. Σε αυτό το πλαίσιο, τα πανεπιστήμια θα πρέπει να προσκομίζουν και εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης αξιόχρεης τράπεζας ύψους 500.000 ευρώ για κάθε σχολή και να καταβάλλουν παράβολο ύψους 500.000 ευρώ για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας και εγκατάστασης.
- Ελεγκτικοί μηχανισμοί: Η αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή για τη διασφάλιση της Ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης, η ΕΘΑΕΕ, θα είναι αυτή που θα καταρτίσει το σύνολο των δεκάδων κριτηρίων που αναμένεται να τεθούν για τη λειτουργία των μη κρατικών πανεπιστημίων. Στο σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας είναι και η δημιουργία ελεγκτικών μηχανισμών που θα εξασφαλίζουν ότι τηρούνται τα κριτήρια και επικαιροποιούνται ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν ή από πιθανές επεκτάσεις του αρχικού παραρτήματος.
ΤΑ ΟΦΕΛΗ
Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας, κ. Πιερρακάκη, τα χρήματα που ξοδεύουν οι Ελληνες φοιτητές κάθε χρόνο στο εξωτερικό θα μπορούσαν να διοχετευθούν στην οικονομία της Ελλάδας, εφόσον σπούδαζαν στον τόπο τους. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας σε πανεπιστήμια του εξωτερικού φοιτούν περίπου 40.000 Ελληνες. Το κόστος για το ισοζύγιο πληρωμών της χώρας ανερχόταν περίπου σε 1 δισ. € Η Ελλάδα των 10 εκατ. κατοίκων έχει περισσότερους σε απόλυτο νούμερο και ως ποσοστό του πληθυσμού φοιτητές στο εξωτερικό από την Ισπανία (35.348) των 46 εκατ. κατοίκων, το Ηνωμένο Βασίλειο (33.109) των 66 εκατ. κατοίκων, την Αυστρία (17.501) των 9 εκατ. κατοίκων ή την Πορτογαλία (12.951) των 10 εκατ. κατοίκων.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο προκάλεσε άμα τη εξαγγελία του αντιδράσεις σχετικά με το ρόλο των κολεγίων στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, το καθεστώς λειτουργίας τους δεν μεταβάλλεται, κι εφόσον κάποιο κολέγιο πληροί τις προϋποθέσεις που θα θέσει η ΕΘΑΕΕ, θα μπορεί να ανοίξει κάποιο παράρτημα ξένου πανεπιστημίου στη χώρα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το νομοσχέδιο προβλέπει μία σειρά διατάξεων και για τα δημόσια πανεπιστήμια με στόχο την ενίσχυσή τους, την απελευθέρωσή τους από γραφειοκρατικές διαδικασίες, τη διευκόλυνση των συνεργασιών τους με πανεπιστήμια του εξωτερικού, αλλά και την ψηφιοποίησή τους.