Σύμφωνα με πληροφορίες, το απόγευμα της Παρασκευής 29 Νοεμβρίου η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, θα παρουσιάσει και θα ξεναγήσει τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, στον σταθμό «Βενιζέλου», ο οποίος φέρεται να έχει μετατραπεί σε ένα «ζωντανό» μουσείο! Η διέλευση των επιβατών προς και από τις αποβάθρες θα γίνεται μέσα από τις αρχαιότητες, οι οποίες θα είναι σε κοινή -αλλά προστατευμένη- θέα! Eτσι, θα πάψουν και οι «φωνές» περί… «εγκλήματος στη “Βενιζέλου”» που είχαν υιοθετήσει όσοι πρότειναν την -ανέφικτη για πολλούς- κατασκευή του σταθμού με την παραμονή των αρχαιοτήτων.
Αττική: Κλειστοί δρόμοι σήμερα, λόγω της επίσκεψης του Πατριάρχη Βαρθολομαίου
Από το 2012 έως το 2019, η μέθοδος με την οποία θα κατασκευαζόταν ο σταθμός είχε διχάσει την κοινωνία και τους φορείς της πόλης. Συγκρούσεις, αντικρουόμενες αποφάσεις και εμμονές είχαν σταματήσει τα έργα κατασκευής και απειλούσαν να «τινάξουν στον αέρα» συνολικά όλο το έργο.
Οι σημαντικότεροι… «σταθμοί» του πολύπαθου… σταθμού είναι:
- Δεκέμβριος 2012: Οι αρχαιολόγοι που μελετούν τον χώρο όπου θα κατασκευαζόταν ο σταθμός «Βενιζέλου» εντόπισαν, σε βάθος 5,4 μέτρων, τμήμα της ρωμαϊκής λεωφόρου Decumanus Maximus, μαζί με υπολείμματα καταστημάτων κατά μήκος της αρχαίας Εγνατίας Οδού.
- Ιανουάριος 2013: Ανακοινώνεται η ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και η απόφαση του τότε αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού, Κώστα Τζαβάρα, να μη διατηρηθούν οι αρχαιότητες στο σημείο όπου βρέθηκαν και να μεταφερθούν στο πρώην στρατόπεδο «Παύλου Μελά».
- Φεβρουάριος 2013: Ξεκινά διεθνής ψηφοφορία για την in situ (δηλαδή παραμονή) διάσωση των αρχαίων στον σταθμό.
- Μάρτιος 2013: Παρουσιάζεται η πρόταση του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του ΤΕΕ για την προσωρινή απόσπαση των αρχαίων, την κατασκευή του σταθμού και την επανατοποθέτηση των αρχαίων σε ποσοστό 90%.
- Ιούλιος 2013: Ο Δήμος Θεσσαλονίκης κάνει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας για ακύρωση της απόφασης Τζαβάρα.
- Αύγουστος 2013: Ολοι οι φορείς της πόλης συμφωνούν στη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων.
- Δεκέμβριος 2013: Το Τμήμα Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας κάνει δεκτή την προσφυγή του Δήμου Θεσσαλονίκης
- Ιανουάριος 2014: Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο συνεδριάζει για να συζητήσει την «έγκριση ή μη μελέτης ανάδειξης των αρχαιοτήτων».
- Φεβρουάριος 2014: Υπουργική απόφαση εγκρίνει την πρόταση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για απόσπαση των αρχαιολογικών ευρημάτων, εργασίες για την κατασκευή του σταθμού του μετρό, επανατοποθέτησή τους στο ίδιο σημείο και διαμόρφωση επισκέψιμου χώρου.
- Μάρτιος 2014: Εκδικάζεται η προσφυγή του Δήμου Θεσσαλονίκης στο ΣτΕ.
- Οκτώβριος 2015: Ο τότε υπουργός Πολιτισμού, Αριστείδης Μπαλτάς, υπογράφει απόφαση για την κατά χώραν (in situ) διατήρηση των αρχαιοτήτων.
- Δεκέμβριος 2016: Το Συμβούλιο της Επικρατείας απορρίπτει την προσφυγή του Δήμου Θεσσαλονίκης.
- Ιανουάριος 2017: Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο εγκρίνει πρόταση για κατασκευή του σταθμού (in situ) και απόσταση μόνο το 8% των αρχαίων. Ομως, δεν είναι η οριστική, χωρίς χρονοδιάγραμμα και κόστος.
- Αύγουστος 2019: Επιστολή του ανάδοχου προς την «Αττικό Μετρό», σύμφωνα με την οποία «μέχρι σήμερα δεν έχει ληφθεί απόφαση σχετικά με την κατασκευή του επανασχεδιασμένου σταθμού» και «εκκρεμεί ο προσδιορισμός και η συμβασιοποίηση του εν λόγω αντικειμένου».
- Σεπτέμβριος 2019: Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοινώνει ότι ο σταθμός θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο της απόσπασης και της επανατοποθέτησης των αρχαίων, καθότι είναι πιο γρήγορος, πιο οικονομικός τρόπος και συγκεντρώνει τη συναίνεση των φορέων της πόλης.
Ειδήσεις σήμερα
Μαρία Συρεγγέλα στον ΕΤ: Η καλοπροαίρετη κριτική δεν είναι ταμπού
Κασσελάκης – ΣΥΡΙΖΑ: «Κολυμπήθρα» και κάλπες για το Σαββατοκύριακο