Γράφει ο Γιώργος Βλασσόπουλος (Διδάκτωρ Νομικής)
Οι παραγωγικοί φορείς έχουν θέσει επανειλημμένα το ζήτημα και στο παρελθόν αλλά και πρόσφατα, αφού μάλιστα πρόκειται κυρίως για εργασίες χαμηλής ή μεσαίας εξειδίκευσης, όπου συχνά δεν υπάρχει άμεσο ενδιαφέρον εγχώριων πολιτών για εργασία. Από την άλλη πλευρά, η αδήλωτη εργασία είναι απολύτως παράνομη και επισύρει πλέον αυστηρότατα πρόστιμα.
Με βάση κυρίως αυτές τις δύο παραδοχές που δεν επιδέχονται αμφισβήτηση, η υπό θέσπιση ρύθμιση που παρέχει, υπό προϋποθέσεις, τη δυνατότητα χορήγησης άδειας διαμονής για εξαρτημένη εργασία και παροχή υπηρεσιών ή έργου από πολίτες τρίτων χωρών κινείται προς την ορθή κατεύθυνση. Αλλωστε προβλέπονται συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως να διαθέτουν προσφορά εργασίας από εργοδότη στην Ελλάδα (άρα να είναι απαραίτητοι), να διέμεναν στην Ελλάδα έως και τις 30 Νοεμβρίου 2023, να συνεχίζουν να διαμένουν στη χώρα μας και να συμπληρώνουν τρία τουλάχιστον συνεχή έτη παραμονής πριν την υποβολή αίτησης σύμφωνα με δημόσια έγγραφα σαφούς χρονολογίας (σαφές χρονικό όριο παραμονής στα 3 αντί 7 έτη).
Επομένως, η ρύθμιση η οποία είναι άπαξ με ισχύ ενός έτους είναι σαφώς οριοθετημένη και με την κατάλληλη εφαρμογή της αποφεύγονται τυχόν καταστρατηγήσεις. Επιπλέον υπηρετεί πρωταρχικά το δημόσιο συμφέρον, αφού εντάσσονται στο εργασιακό και κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα της χώρας άνθρωποι που διαμένουν στη χώρα και μπορούν να συμβάλουν στην αντιμετώπιση της έλλειψης εργατικών χεριών σε διάφορους κλάδους, όπως οι εργάτες γης.
Πέραν τούτων το μέτρο είναι αναπτυξιακό, αφού ικανοποιείται ένα πάγιο αίτημα παραγωγικών φορέων της χώρας, ενώ συνάδει και με το κοινό περί δικαίου αίσθημα, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα εκμετάλλευσης ανθρώπων μέσω της αδήλωτης εργασίας, η οποία συνεπάγεται και απώλεια εσόδων από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Οι δικαιούχοι ανταποκρίνονται αποκλειστικά και μόνο στην προσφορά εργασίας νόμιμα για μία τριετία, οπότε θα είναι πλέον ταυτοποιημένοι. Προφανώς απαιτείται να έχουν λευκό ποινικό μητρώο, ενώ η αίτηση του υποψηφίου για άδεια θα υπόκειται σε αυστηρό έλεγχο κατά νόμον.
Συμπερασματικά, ρεαλιστικά μέτρα που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της υπαρκτής έλλειψης εργατικού δυναμικού αλλά και στην καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας με σεβασμό στην τάξη και ασφάλεια στη χώρα, σε συμφωνία και με σχετικές κατευθυντήριες οδηγίες διεθνών οργανισμών, όπως η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας (ILO), είναι ευπρόσδεκτα, στην παρούσα ιδίως συγκυρία μετά την πανδημία. Ας μην ξεχνάμε, τέλος, ότι όμοιες πρακτικές διευκόλυνσης εξεύρεσης εργατικού δυναμικού από τρίτες χώρες ακολουθούν και άλλες κράτη της Ε.Ε., όπως η Ιταλία, η Γαλλία και ακόμη περισσότερο η Γερμανία (χώρα-μαγνήτης εργατικού δυναμικού σήμερα). Αρα, η υπό ψήφιση σχετική ρύθμιση αποτελεί εκ των πραγμάτων απάντηση και στον διεθνή ανταγωνισμό από άλλες μεσογειακές χώρες, όπως η Ισπανία και η Ιταλία, για εξεύρεση εργατικών χεριών, όπως για αγροτικές εργασίες.