Για την άσχημη κατάσταση της γέφυρας ευθύνονται η έλλειψη μεταλλικού οπλισμού και ένα… ξύλινο καλούπι! Συγκεκριμένα, προχθές το βράδυ και λίγο πριν πάρει την απόφαση για το κλείσιμο της γέφυρας, ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Κασαπίδης, είπε προς τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου: «Από την αυτοψία των επιστημόνων βρέθηκε ότι η ρωγμή στο σημείο οφείλεται στην έλλειψη οπλισμού.
Κατά την κατασκευή της δεν τοποθετήθηκε οπλισμός μεταλλικός στο σκαλοπάτι του προβόλου, στο καταληκτικό του σημείο που δέχεται και τη μεγαλύτερη πίεση από το κατάστρωμα. Και από τη στατική του καταπόνηση έχει υποστεί ρωγμή και είναι εγκληματικό αυτό που συνέβη. Παράλληλα, είχε αφεθεί κατά το καλούπωμα της γέφυρας ένα… ξύλο και εξαιτίας της υγρασίας είχε ως αποτέλεσμα την οξείδωση των δυο τενόντων»!
«Η επιδιόρθωση των βλαβών θα γίνει με τη μέθοδο του by pass. Εχουμε ‘χάσει’ δύο τένοντες (συρματόσχοινα) της γέφυρας και θα προχωρήσουμε σε ανάρτηση με τον προηγούμενο ακέραιο σπόνδυλο. Είναι μία δύσκολη διαδικασία, η οποία υπολογίζουμε ότι θα διαρκέσει περίπου έναν μήνα», τόνισε στον «Ε.Τ.» ο υπεύθυνος ελέγχου και συντήρησης τεχνικών έργων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» και πολιτικός μηχανικός, δρ Παναγιώτης Πανέτσος.
Οπως είπε, από την περασμένη Δευτέρα, τα συνεργεία που εργάζονται στη γέφυρα εντόπισαν «εξέλιξη της φθοράς» και «νέες ρωγμές», καθιστώντας την κατάσταση «οριακή». «Ηταν ορθή η απόφαση να κλείσει η γέφυρα για όλα τα οχήματα, μέχρι να γίνει η αποκατάσταση των βλαβών. Το είχαμε ζητήσει μετά τη συλλογή των νέων δεδομένων. Υπήρχε και η εισαγγελική παρέμβαση, η οποία μας έκανε να μην έχουμε δεύτερες σκέψεις στο τι έπρεπε να γίνει», πρόσθεσε.
Να σημειωθεί ότι στις αρχές του 2020, μετά από οπτικό έλεγχο διαπιστώθηκε ότι με το πέρασμα του χρόνου, τις περιβαλλοντικές καταπονήσεις και τα φορτία που δέχθηκε η γέφυρα, η ασφάλεια της κατασκευής έχει μειωθεί και για αυτό το λόγο λήφθηκαν περιοριστικά μέτρα κυκλοφορίας των οχημάτων, με τη χρήση φαναριών. Το φθινόπωρο του 2022, ο δρ Πανέτσος και ο καθηγητής της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, Κωνσταντίνος Κατάκαλος, επέβλεψαν την επιθεώρηση της γέφυρας, η οποία έγινε με τη χρήση ειδικού εξοπλισμού και δεν εντοπίστηκε κάτι ανησυχητικό.
Ομως, όταν πριν από μία εβδομάδα ο εργολάβος έπιασε δουλειά σε ένα από τα σημεία της γέφυρας αποκαλύφθηκε ότι το πρόβλημα ήταν πολύ πιο σημαντικό. Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι στον 6ο πρόβολο, στο ρεύμα από Σέρβια προς Κοζάνη, σε σημείο της ρωγμής, στο πιο αδύνατο σημείο υπήρχε μεγαλύτερο βάθος. Στον καθαρισμό του τσιμέντου για να βρεθεί ένας τένοντας διαπιστώθηκε ότι έχει οξειδωθεί κατά 15 πόντους.
Συνολικά, δύο από τους τέσσερις εσωτερικούς τένοντες του 6ου προβόλου έχουν σημαντικές φθορές, έχοντας οξειδωθεί σε πολύ μεγάλο ποσοστό, άνω του 50%. «Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι η εξέλιξη της φθοράς αφορά το ίδιο σημείο της γέφυρας. Δηλαδή, τον 6ο πρόβολο. Δεν έχουμε πάει σε κάποιο άλλο σημείο. Προσπαθώντας να επιδιορθώσουμε το πρόβλημα, αντιληφθήκαμε ότι η κατάσταση είναι πολύ σοβαρή», τόνισε ο δρ Πανέτσος.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΟ
Η γέφυρα Σερβίων είναι δεύτερη σε μήκος στην Ελλάδα (1.372 μέτρα) και αποτελεί τμήμα της εθνικής οδού Κοζάνης – Λάρισας. Πλέον, από προχθές το βράδυ έχει τοποθετηθεί ειδική σήμανση και στις δύο άκρες της γέφυρας, απαγορεύοντας τη διέλευση όλων των οχημάτων. Με τη βοήθεια των στελεχών της Τροχαίας Κοζάνης, η ρύθμιση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων γίνεται από τη γέφυρα Ρυμνίου, ενώ η κίνηση για τα φορτηγά μέσω της Εγνατίας οδού είτε προς Θεσσαλονίκη είτε προς Μέτσοβο – Καλαμπάκα.
ΜΕ ΤΟ ΦΟΒΟ ΤΗΣ ΑΠΟΜΟΝΩΣΗΣ
Προβληματισμός στην τοπική κοινωνία
Φορείς της ευρύτερης περιοχής της λίμνης Πολυφύτου, πάνω από την οποία διέρχεται η γέφυρα, είχαν από την αρχή τεθεί κατά της γενικής απαγόρευσης κυκλοφορίας, καθώς θεωρούν ότι θα… απομονωθούν, ενώ πολλοί αγροτικοί συνεταιρισμοί που δραστηριοποιούνται στο Βελβεντό δεν θα μπορούν να διοχετεύσουν τα προϊόντα τους στην αγορά! Υποστηρίζουν ότι οι εναλλακτικοί δρόμοι δεν είναι έτοιμοι να δεχτούν τόσο μεγάλο όγκο οχημάτων και χρειάζονται άμεση βελτίωση. Επιπλέον, θέτουν και ζήτημα σχετικά με τη γέφυρα του Ρυμνίου, η οποία πλέον είναι η μοναδική που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τα οχήματα και ζητούν τον τεχνικό έλεγχό της.