Ωστόσο, ένας εθνικός μηχανισμός πυρόσβεσης και εθνικής ασφάλειας πρέπει να προλαμβάνει απειλές, να προφυλάσσει δάση και περιουσίες πολιτών, να προβλέπει και να ενισχύεται για το δυσάρεστο μέλλον της κλιματικής κρίσης. Τα υπάρχοντα αριθμητικά και ηλικιακά δεδομένα του προσωπικού πυρόσβεσης, ο αριθμός και η «ηλικία» των πυροσβεστικών οχημάτων, τα «γερασμένα» πτητικά μέσα δεν είναι πλέον σε θέση να αντιμετωπίσουν και να περιορίσουν περισσότερες από δύο MEGAFIRES, πόσω μάλλον περισσότερες από 5-6, υπό αυτές τις συνθήκες. Κυβερνητικές πηγές αλλά και ο ίδιος ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Κικίλιας έκαναν λόγο για την ανάγκη «να κάνουμε και άλλα βήματα για να καταφέρουμε να αντεπεξέλθουμε».
Οι ίδιες πηγές ενημέρωσης αναφέρουν ότι είναι επιβεβλημένες η αλλαγή του επιχειρησιακού σχεδιασμού πυρόσβεσης και η χρησιμοποίηση τεχνολογικών εξοπλισμών και μοντέλων πρόγνωσης της εξάπλωσης του μετώπου της πυρκαγιάς σε πραγματικό χρόνο, όπως και έγκαιρης ειδοποίησης (early warning).
Με αυτά τα βοηθήματα, σε συνδυασμό με την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, των πυροσβεστικών οχημάτων και εναέριων μέσων, οι επικεφαλής του Πυροσβεστικού Σώματος μπορούν να σχεδιάσουν την καλύτερη διάταξη των επίγειων και εναέριων δυνάμεων πυρόσβεσης.
Αν και τη φετινή αντιπυρική περίοδο τα εναέρια μέσα αυξήθηκαν κατά έξι, σε 89, δεν φαίνεται να ανταποκρίθηκαν αποτελεσματικά στην κατάσβεση των μεγάλων πυρκαγιών.
Στον Εβρο η φωτιά που εκδηλώθηκε στο πευκόφυτο δάσος της Δαδιάς ενώθηκε με αυτήν της Αλεξανδρούπολης, δημιουργώντας ένα μέτωπο δεκάδων χιλιομέτρων, όπως έγινε και σε αυτά της Φυλής και Πάρνηθας.
Τα πυροσβεστικά αεροσκάφη Καναντέρ CL415 και CL215 δεν μπορούσαν να επιχειρήσουν εξαιτίας των «μανιταριών» καπνού και υψηλών θερμοκρασιών. Χθες τα τέσσερα CL415 βρίσκονταν στην πυρκαγιά της Αλεξανδρούπολης, δύο CL415 δεν μπόρεσαν να επιχειρήσουν στην Πάρνηθα, ούτε στο Δίστομο, και κατέληξαν στη Βάγια Θηβών. Τα CL215 πέταξαν αλλά δεν επιχείρησαν λόγω προβλημάτων. Εξι air tractor έκαναν περιφερειακές ρίψεις επιβραδυντικού υγρού στην Πάρνηθα, όπου επιχειρούσαν μόνο τα 9 ελικόπτερα.
«Θα μου επιτρέψετε να πω στα 32 χρόνια υπηρεσίας στο Σώμα δεν έχω ζήσει παρόμοιες ακραίες συνθήκες και πραγματικά οι συνθήκες είναι ακραίες. Ακόμη και το βράδυ, που περιμέναμε να μειωθεί η ένταση των ανέμων, είχαμε εντάσεις ανέμων 6-7 μποφόρ και ριπές 8 μποφόρ και 10, 85 χιλιόμετρα την ώρα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος, αντιστράτηγος, Γεώργιος Πουρνάρας.