Τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον για το «αποπαίδι» της εκπαίδευσης, την ΕΕΚ, έχει αρχίσει να ανακάμπτει, καθώς η Πολιτεία επιχειρεί να επανασυστήσει αυτή την επιλογή ως μια αξιόπιστη διαδρομή προς την επαγγελματική αποκατάσταση. Το 2018 η φοίτηση στα ΕΠΑ.Λ. αφορούσε στο 28% του μαθητικού δυναμικού, ενώ πλέον το ποσοστό αυτό έχει αυξηθεί στο 33,5%. Βέβαια η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα αρκετά πίσω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όπου η επαγγελματική εκπαίδευση απορροφά σχεδόν το 50% του μαθητικού δυναμικού.
Νέες δομές
Το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να εκμεταλλευτεί αυτή την αυξητική τάση με τη δημιουργία των Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ) σε 60 μονάδες campus σε όλες τις περιφέρειες της χώρας, στις οποίες συστεγάζονται οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ), τα ΕΠΑ.Λ. και οι Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ). Οι τελευταίες είναι τα ΙΕΚ τα οποία μετονομάζονται και αναβαθμίζονται.
Σε ένα νόμο που αποτελεί μια ολική αναδιάρθρωση της λειτουργίας της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με στόχο την άμεση επαγγελματική αποκατάσταση, η πρωτοβουλία για τη λειτουργία των ΓΕΑΣ ξεχωρίζει.
Στην ουσία πρόκειται για μια ψηφιακή πύλη που θα εξυπηρετεί παράλληλα τόσο τους αποφοίτους των δομών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης όσο και τις ίδιες τις επιχειρήσεις να βρουν τους εργαζομένους που έχουν ανάγκη.
Το παράδειγμα της δομής campus στο Πέραμα είναι χαρακτηριστικό. Στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος λειτουργούν οι τρεις δομές της ΕΕΚ. Μία ψηφιακή πύλη θα καταγράφει τις παρεχόμενες ειδικότητες ανά δομή (σε ΕΣΚ, ΕΠΑ.Λ. και ΣΑΕΚ), θα περιλαμβάνει το σύνολο των εταιριών στην ευρύτερη περιοχή αλλά και στοιχεία επικοινωνίας τους, καθώς και τις διαθέσιμες θέσεις για πρακτική άσκηση ή μαθητεία.
Παρουσία Σακελλαροπούλου η χριστουγεννιάτικη μουσική εκδήλωση στον κήπο του Προεδρικού Μεγάρου
Οι απόφοιτοι επωφελούνται από τη χαρτογράφηση των εταιριών, καθώς θα έχουν τη δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας σε περίπτωση που αναζητούν εργασία ή επιθυμούν να ξεκινήσουν ένα πρόγραμμα πρακτικής άσκησης η οποία μπορεί να καταλήξει σε μόνιμη εργασία. Από την άλλη πλευρά, οι εταιρίες θα μπορούν να αναζητήσουν τον εργαζόμενο που έχουν ανάγκη.
Εποπτεία
Μία ακόμη πτυχή αυτής της ψηφιακής πύλης είναι η καταγραφή. Ενα κενό που παρατηρείται στα δεδομένα της χώρας είναι τα στοιχεία για την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων μετά την ολοκλήρωση της σπουδών τους από οποιαδήποτε δομή εκπαίδευσης. Το πρόβλημα δεν αφορά μόνο στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, αλλά στην περίπτωσή της τα ΓΕΑΣ επιχειρούν να καλύψουν αυτό το κενό παρέχοντας αναλυτικά στατιστικά στοιχεία σχετικά με το ποσοστό απορρόφησης των αποφοίτων από τις εταιρίες, τη διαθεσιμότητα θέσεων για πρακτική άσκηση ή μαθητεία, αλλά και την καταγραφή των ειδικοτήτων που έχουν μεγαλύτερη ζήτηση.
Τα παραπάνω στοιχεία θα αποτελέσουν κι ένα εργαλείο εποπτείας για το υπουργείο Παιδείας όχι μόνο για τυχόν αλλαγές σε ειδικότητες ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς, αλλά για τη συμπεριφορά των ίδιων των εταιριών προς τους ειδικευόμενους ή τους εργαζομένους τους.
Επαγγελματικός προσανατολισμός
Ενα ακόμα αγκάθι της εκπαίδευσης, η συντονισμένη και οργανωμένη παροχή της υπηρεσίας του επαγγελματικού προσανατολισμού (μία έλλειψη που συναντάται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης) καλύπτεται από τα ΓΕΑΣ. Οι απόφοιτοι της κάθε δομής θα έχουν ακόμα και παροχή προσωπικής συμβουλευτικής σχετικά με την εύρεση εργασίας αλλά και τη συνέχεια της κατάρτισής τους. Για παράδειγμα, ένας απόφοιτος της ΕΣΚ, η βεβαίωση από το οποίο καλύπτει προσόντα επιπέδου 3, θα ενημερώνεται για τις δυνατότητες εύρεσης εργασίας στην ευρύτερη περιοχή αλλά και για τη διεύρυνση των επιλογών του αν συνεχίσει σε ΕΠΑ.Λ. ή ΣΑΕΚ, τα οποία αντίστοιχα παρέχουν προσόντα επιπέδου 4 ή 5.