«Ο φόρος του κλίματος κάνει τις διακοπές στην Ελλάδα πιο ακριβές!», αναφέρουν οι τίτλοι των περισσότερων δημοσιευμάτων, τα οποία, βέβαια, στην συνέχεια δικαιολογούν πλήρως την σχετική πρωτοβουλία.
«Η ελληνική κυβέρνηση θέλει να δημιουργήσει ένα ταμείο ταχείας βοήθειας σε περίπτωση κλιματικής βλάβης, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από την αύξηση του φόρου κλινών», αναφέρει για παράδειγμα ο τουριστικός ιστότοπος fvw.de. «Το ταμείο θα πρέπει να έχει όγκο 600 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με δημοσιεύματα των ελληνικών ΜΜΕ, ο φόρος κλινών θα αυξάνεται σταδιακά: για τις φθηνότερες διανυκτερεύσεις σε ξενώνες, για παράδειγμα, θα κυμανθεί από τα 0,50 ως τα 1,50 ευρώ τη βραδιά και στα ξενοδοχεία πέντε αστέρων από τα 4 στα 10 ευρώ τη βραδιά».
«Ο ρυπαίνων» στην Ελλάδα πλέον…πληρώνει
«Η ελληνική κυβέρνηση ακολουθεί την αρχή “ο ρυπαίνων πληρώνει”, διότι είναι πεπεισμένη ότι ο τουρισμός συμβάλλει στην αύξηση των επιπτώσεων της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής», αναφέρει με την σειρά της η σελίδα «About Travel», προσθέτοντας ότι «ο βιώσιμος τουρισμός είναι εφικτός μόνο με υποδομές φιλικές προς το κλίμα, οι οποίες θα πρέπει να χρηματοδοτούνται με τη φορολόγηση της χρήσης τουριστικών καταλυμάτων».
«Σε αντάλλαγμα θα καταργηθεί ο φόρος διανυκτέρευσης, όπως λέγεται ο τουριστικός φόρος στην Ελλάδα», εξηγεί ο συντάκτης, διευκρινίζοντας, περαιτέρω, ότι «σε σύγκριση με το τέλος διανυκτέρευσης, ο φόρος για το κλίμα ανέρχεται στο ένα ευρώ έως το πολύ έξι ευρώ παραπάνω την ημέρα, από ό,τι πριν. Ισχύει ο εμπειρικός κανόνας: όσο πιο πολυτελείς είναι οι διακοπές, τόσο υψηλότερος είναι ο φόρος. Σε αντίθεση με τον φόρο διανυκτέρευσης, ο φόρος κλίματος θα εισπράττεται και για βραχυχρόνιες ενοικιάσεις μέσω σχετικών διαδικτυακών πλατφορμών (πχ. Airbnb)».
Στην συνέχεια, το δημοσίευμα παραθέτει αναλυτικά τις τιμές, που εξαρτώνται από την πολυτέλεια του εκάστοτε καταλύματος, αλλά και από την περίοδο, κατά την οποία ταξιδεύει κανείς. «Τους μήνες Μάρτιο έως Οκτώβριο το τέλος είναι υψηλότερο», εξηγεί, αλλά «από τον Νοέμβριο έως τον Φεβρουάριο ο φόρος ξεκινά από 0,50 ευρώ και αυξάνεται το πολύ στα τέσσερα ευρώ».
«Η χαμηλότερη τιμή αποσκοπεί στην προώθηση του χειμερινού τουρισμού στην Ελλάδα. Άλλωστε, οι τιμές των ξενοδοχείων είναι ούτως ή άλλως χαμηλές τον χειμώνα. Σύμφωνα με ενώσεις του κλάδου, για παράδειγμα, ένα ξενοδοχείο πέντε αστέρων στην Ξάνθη στη Θράκη, στη Βόρεια Ελλάδα, δεν κοστίζει πάνω από 60 ευρώ το χειμώνα», αναφέρει το About Travel.
Η Ελλάδα πληρώνει…ακριβά την κλιματική αλλαγή
Παράλληλα, το fvw επισημαίνει πως η Ελλάδα λαμβάνει τα επιπλέον μέτρα για το κλίμα, μετά από μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο, την οποία διένυσε. Όπως αναφέρει, «η ελληνική κυβέρνηση θέλει επίσης να παράσχει 3,3 δισ. ευρώ για τις ζημιές που προκλήθηκαν από τις σφοδρές πλημμύρες στην Θεσσαλία αυτό το καλοκαίρι. Τα κεφάλαια αυτά προήλθαν από κονδύλια της ΕΕ και από τον τρέχοντα προϋπολογισμό.
Απέναντι στην κλιματική αλλαγή, ο Μητσοτάκης είπε ότι υπάρχουν τρεις προτεραιότητες: “κινητοποίηση όσο το δυνατόν γρηγορότερα για να σώσουμε ζωές στις καταστροφές που θα αντιμετωπίσουμε στο μέλλον, παροχή οικονομικών πόρων και ολοκληρωμένου αμυντικού σχεδίου κατά της κλιματικής κρίσης”», παραθέτει ο αρθρογράφος, εξηγώντας: «Εκτός από τις πλημμύρες στη Θεσσαλία, η Ελλάδα εκτέθηκε και φέτος σε σφοδρές δασικές πυρκαγιές. Οι πυρκαγιές στα δάση της Δαδιάς στη βορειοανατολική Ελλάδα στα τέλη Αυγούστου ήταν οι μεγαλύτερες στην ΕΕ, από τότε που άρχισαν οι καταγραφές».
«Φωτιά σημειώθηκε και στο παραθεριστικό νησί της Ρόδου. Εκεί, 20.000 τουρίστες χρειάστηκε να ασφαλιστούν από τις φλόγες μέσα σε μόνο λίγες ώρες, τον περασμένο Ιούλιο», καταλήγει.
«Βαριά» η κλιματική φορολογία και στη Γερμανία
Παρά τους τίτλους των άρθρων περί «ακριβότερων διακοπών» στην Ελλάδα, οι Γερμανοί, συγκεκριμένα, είναι συνηθισμένοι στους υψηλούς φόρους που σχετίζονται με την κλιματική μέριμνα. Το καλοκαίρι του 2023, η κυβέρνηση SPD- Πρασίνων – FDP αποφάσισε να αυξήσει τον «φόρο Co2» που σχετίζεται με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, από τα 30 ευρώ/ τόνο διοξειδίου στα 40 ευρώ/τόνο, αρχής γενομένης την 1η Ιανουαρίου του 2024. Ο φόρος αυτός αναμένεται να φθάσει τα 65 ευρώ ανά τόνο Co2 έως το 2026.
«Αυτό σημαίνει πως, από την 1η Ιανουαρίου 2024, 10,4 λεπτά θα προστεθούν σε ένα λίτρο βενζίνης, 55 τοις εκατό περισσότερα από φέτος. Για το ντίζελ, ο φόρος αυξάνεται κατά 50%, στα 12 λεπτά το λίτρο», αναφέρει άρθρο της εφημερίδας BZ. Όσον αφορά την θέρμανση, ο γράφων αναφέρει πως «το πετρέλαιο, όπως και η βενζίνη, γίνεται σημαντικά πιο ακριβό», ενώ «ο φόρος CO2 στο φυσικό αέριο θα αυξηθεί στα 5,5 σεντς ανά κιλοβατώρα έως το 2030».
Η συγκεκριμένη φορολόγηση έχει στόχο να προστατέψει το κλίμα με δύο τρόπους. Πρώτον, εξαναγκάζοντας τους καταναλωτές να είναι περισσότερο…φειδωλοί με τα καύσιμα. Δεύτερον, οι Γερμανοί έχουν επίσης ένα ταμείο για την κλιματική μέριμνα, το λεγόμενο «Ταμείο για το Κλίμα και τον Μετασχηματισμό», που χρηματοδοτείται από αυτές τις επιπλέον εισφορές.
Ο συντάκτης, βέβαια, της BZ «κατακεραυνώνει» την ομοσπονδιακή κυβέρνηση για την αύξηση του κλιματικού φόρου. Όσον αφορά τον στόχο του περιορισμού της κατανάλωσης, κάνει λόγο για ένα «αναποτελεσματικό μέτρο» αφού, όπως γράφει χαρακτηριστικά, «οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν θέρμανση με πετρέλαιο και φυσικό αέριο και χρειάζονται το αυτοκίνητό τους. Δεν μπορούν να ζεσταθούν λιγότερο γιατί θα κρυώσουν, ούτε να οδηγήσουν λιγότερο γιατί θα χάσουν τη δουλειά τους». Όσον αφορά το ίδιο το ταμείο, ο δημοσιογράφος υποστηρίζει ότι « δεν είναι καθόλου σαφές εάν τα δισεκατομμύρια σε φόρους CO2 χρησιμοποιούνται πράγματι για την προστασία του κλίματος ή τι σημαίνει αυτό».
«Η κυβέρνησή μας θέλει μεταξύ άλλων να επενδύσει τα δισεκατομμύρια σε δύο νέα εργοστάσια τσιπ στη Δρέσδη και το Μαγδεμβούργο, με το σκεπτικό ότι η ενεργειακή μετάβαση απαιτεί έναν ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό ημιαγωγών. Δηλαδή, πληρώνουμε φόρο CO2 για αυτό;», διαμαρτύρεται ο Γερμανός δημοσιογράφος.