Μια μεγάλη κυκλική ζώνη από ενιαίο υλικό θα ορίζει περιμετρικά το γλυπτό, που θα έχει ύψος 7,5 μ. και χορδή τόξου 14 μ. Όπως παρουσιάστηκε στη συνεδρίαση του ΚΑΣ, είναι ένα ιδιαίτερο γλυπτό, έργο του εικαστικού Παναγιώτη Τανιμανίδη, με πολλές αναγνώσεις, καθώς ο θεατής θα μπορεί να προσλαμβάνει διαφορετικές εικόνες ανάλογα με τη γωνία που θα το παρατηρεί. Όπως αναφέρθηκε, πρόκειται για ένα γλυπτό μέσα στο γλυπτό. Φτιαγμένο από κυλίνδρους INOX και αλληλοσυνδεόμενα ελατήρια, εξωτερικά είναι σαν ένα μεγάλο κύμα που ξεκινά από τη μία πατρίδα για να φτάσει στην άλλη, με τα ελατήρια να δημιουργούν 353.000 μικρότερα κύματα, όσοι και οι νεκροί της γενοκτονίας.
Δημήτρης Σούρας: Η καταγωγή, η λατρεμένη του σύζυγος, η κούκλα κόρη και η τελευταία του δημόσια εμφάνιση
Στο εσωτερικό του, ένα προσφυγοπούλι μεταφέρει διάφορα αντικείμενα αλλά και έννοιες, συνθέτοντας 17 παραστάσεις. Μεταξύ αυτών είναι οι κλειδαριές από τα λουκέτα που έκλεισαν τα σπίτια πίσω στον Πόντο, η λύρα, ο αργαλειός, αλλά και τα κιάλια, μια σύνθεση που υπενθυμίζει ότι η ζώσα μνήμη δεν πρέπει να παρατηρείται από μακριά. Στον πυρήνα του γλυπτού, με λέιζερ θα είναι χαραγμένες οι πόλεις του Πόντου και η αφιερωματική επιγραφή.
Έπειτα από συζήτηση, τα μέλη του ΚΑΣ έδωσαν ομόφωνα το «πράσινο φως» στην τροποποιημένη μελέτη. Εξάλλου, στην περιοχή δεν διασώζονται ίχνη του Κονώνειου Τείχους του Πειραιά, δηλαδή δεν υπάρχουν ορατές αρχαιότητες ούτε λαξεύματα στον βράχο.
Σημειώνεται ότι την περασμένη βδομάδα είχε συζητηθεί ξανά στο ΚΑΣ το θέμα, που όμως απορρίφθηκε κατά πλειοψηφία. Με αλλαγές η μελέτη «πέρασε» από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων, λόγω της γειτνίασης της πλατείας Αλεξάνδρας με την οικία Πατσιάδου, έργο του αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλερ, ενώ στη χτεσινή συνεδρίαση η πρόταση επανήλθε με ακόμα πιο ήπιες παρεμβάσεις. Το έργο της ανάπλασης γίνεται με πρωτοβουλία του Δήμου Πειραιά, μετά και την αποδοχή δωρεάς των Βαγγέλη Μαρινάκη και ΠΑΕ Ολυμπιακού.