Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα γίνεται σε ένα τελείως διαφορετικό πλαίσιο, το οποίο προβλέπεται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας που αναμένεται να ψηφιστεί στα τέλη Ιουλίου. Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν θέσεις ευθύνης για τη λειτουργία του σχολείου, οι επιδόσεις των μαθητών στα τετράμηνα δεν θα εξαρτώνται αποκλειστικά από τις βαθμολογήσεις των διαγωνισμάτων αλλά και από άλλες πρακτικές όπως οι εργασίες και οι θέσεις των διευθυντών ισχυροποιούνται για τη λήψη αποφάσεων αλλά και διαχείρισης του σχολικού χώρου, χωρίς να ζητείται για όλα άδεια από το υπουργείο Παιδείας.
Τι αλλάζει στη βαθμολόγηση και στην εξέταση των μαθητών
– Ελληνική PISA: Στη λογική του διαγωνισμού που γίνεται διεθνώς στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ για το επίπεδο των μαθητών σε τρεις βασικούς άξονες, το υπουργείο Παιδείας προτείνει την αντίστοιχη εφαρμογή διαγνωστικών τεστ σε δύο στάδια, στην ΣΤ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών.
Πρόκειται για αποτελέσματα τα οποία δεν θα συνδέονται με τους μαθητές, θα είναι ανώνυμα αλλά θα αποτελούν μία πυξίδα για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αλλά και τους αρμόδιους φορείς για το επίπεδο που επικρατεί στις ελληνικές τάξεις. Επίσης, οι επιδόσεις των μαθητών δεν θα έχουν καμία σύνδεση με τον βαθμό των τετραμήνων τους.
– Αξιολόγηση μαθητών: Το νομοσχέδιο προτείνει την απελευθέρωση των εκπαιδευτικών από ασφυκτικές εγκυκλίους και νομοθεσίες που όριζαν ακόμα και τα λεπτά, εντός των οποίων θα διενεργούνταν τα διαγωνίσματα. Στόχος του υπουργείου, όπως υπογράμμισε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, είναι να δοθεί η ελευθερία στους αρμόδιους και γνωρίζοντες των αναγκών της τάξης τους να αξιολογούν τους μαθητές χωρίς να υποχρεώνονται από τη νομοθεσία για συγκεκριμένο αριθμό διαγωνισμάτων. Αντίθετα, προτείνεται σε όποιον το επιθυμεί να προχωρήσει και σε εναλλακτικές μεθόδους όπως η ατομική ή ομαδική εργασία και η flipped classroom (ανεστραμμένη τάξη), όπου ο μαθητής θα παρουσιάζει μέρος του μαθήματος, με στόχο την πιο ενεργό συμμετοχή του.
Η παραπάνω ρύθμιση αναμένεται να αλλάξει τη φιλοσοφία του σχολείου κυρίως για τους μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου, καθώς στο Δημοτικό ήδη υπάρχει πιο ελεύθερο πλαίσιο αξιολόγησης.
– Τράπεζα Θεμάτων: Στο Λύκειο θα εφαρμοστεί από την επόμενη χρονιά η διενέργεια προαγωγικών εξετάσεων με την συμβολή της Τράπεζας Θεμάτων. Για το σχολικό έτος 2021-2022 η Τράπεζα Θεμάτων θα ισχύσει για τους μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου. Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη χρονιά δεν εφαρμόστηκε η Τράπεζα Θεμάτων στην Α’ Λυκείου λόγω της πανδημίας.
Η συμβολή της αφορά την ανάρτηση θεμάτων σε ειδική πλατφόρμα, προσβάσιμη σε εκπαιδευτικούς και μαθητές για τη μελέτη τους καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Κατά τις προαγωγικές εξετάσεις, το 50% των θεμάτων θα προέρχεται από τα αναρτώμενα θέματα ανά μάθημα έπειτα από κλήρωση.
Πώς θα γίνει η αξιολόγηση στην Εκπαίδευση:
Υστερα από παλινωδίες χρόνων και πολεμική του θεσμού από μία μερίδα εκπαιδευτικών, το υπουργείο Παιδείας επανασυστήνει την έννοια της αξιολόγησης προτείνοντας ένα σύστημα το οποίο θα αποτελείται από δύο είδη:
-Τη διαμορφωτική αξιολόγηση που θα αφορά τους εκπαιδευτικούς
-Τη συνολική αξιολόγηση που θα αφορά τα Στελέχη Εκπαίδευσης (διευθυντές σχολείων, διευθυντές εκπαίδευσης, περιφερειακούς διευθυντές)
Εκπαιδευτικοί: Οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται σε δύο πεδία αξιολόγησης:
Α) Διδακτικό και παιδαγωγικό έργο, το οποίο θα χωρίζεται σε δύο σκέλη:
- Γενική και ειδική διδακτική, από τον Σύμβουλο Ειδικότητας.
- Παιδαγωγικό κλίμα και διαχείριση της τάξης από τον Διευθυντή του Σχολείου
Β) Υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια εκπαιδευτικού από τον Διευθυντή του Σχολείου και τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης.
Το Β’ μέρος θα αξιολογείται ανά δύο χρόνια και το πρώτο με τα δύο σκέλη ανά τέσσερα χρόνια.
Η διαδικασία δεν θα προβλέπει κυρώσεις ή ποινές και θα είναι περιγραφική. Οσοι κριθούν μη ικανοποιητικοί θα οδηγούνται σε υποχρεωτική επιμόρφωση και όσοι λάβουν θετική αξιολόγηση θα μοριοδοτούνται επιπλέον για τη διεκδίκηση θέσης Στελέχους Εκπαίδευσης.
Για στελέχη
Διαφορετική είναι η φιλοσοφία για την αξιολόγηση των στελεχών, οι οποίοι κάθε δύο χρόνια κατά τη τετραετή θητεία τους θα υποβάλλονται σε αξιολόγηση βαθμολογική με στόχο τη διάγνωση της αποτελεσματικότητάς τους.
Η θετική αξιολόγηση λειτουργεί ως μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή σε θέση ευθύνης, ενώ η αρνητική συνοδεύεται με αντικατάσταση του στελέχους που κρίνεται ανεπαρκές (μέσος όρος < 50) & μη συμμετοχή σε διαδικασία επιλογής για ίση ή ανώτερη θέση για 4 έτη. Σε αντίθεση με το ισχύον καθεστώς, δεν τίθεται μόνο ζήτημα λήψης μέτρων βελτίωσής του.
Αξιολογητές θα είναι οι δύο άμεσα προϊστάμενοι του στελέχους, λαμβάνοντας υπόψη και ανώνυμες αξιολογήσεις από τους υφιστάμενους . Επίσης δεν υπάρχει δυνατότητα συμμετοχής σε διαδικασία επιλογής στελέχους ευθύνης εάν ο εκπαιδευτικός έχει χαρακτηριστεί ως «μη ικανοποιητικός» στις σχετικές εκθέσεις αξιολόγησης κατά την τελευταία 4ετία.
Νέα προγράμματα σπουδών και πολλαπλό βιβλίο
Ο σχεδιασμός για την επόμενη χρονιά προβλέπει αλλαγές σε μαθήματα, προγράμματα σπουδών αλλά και τη συγγραφή νέων σχολικών εγχειριδίων.
Από την επόμενη χρονιά ξεκινάει η διδασκαλία των εργαστηρίων δεξιοτήτων σε όλα τα σχολεία με θεματικές όπως η σεξουαλική αγωγή, η οδική ασφάλεια, η επιχειρηματικότητα και η εκπαιδευτική ρομποτική. Επιπλέον, σε όλα τα νηπιαγωγεία θα εφαρμόζονται δραστηριότητες στην αγγλική γλώσσα.
Το ΙΕΠ έχει ήδη προετοιμάσει νέα προγράμματα σπουδών, 123 στον αριθμό, που αφορούν όλες τις τάξεις του Γενικού σχολείου και τα οποία θα εφαρμοστούν πιλοτικά από την νέα χρονιά στα 112 Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία.
Συγγραφή βιβλίων
Τέλος, αναμένεται η προκήρυξη διαγωνισμού για τη συγγραφή βιβλίων, που θα βασίζονται στα νέα προγράμματα σπουδών.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η εισαγωγή ενός νέου θεσμού στα σχολεία, αυτού του πολλαπλού βιβλίου. Δηλαδή για κάθε μάθημα να υπάρχει παραπάνω από ένα σχολικό εγχειρίδιο.
Ο εκπαιδευτικός θα επιλέγει ποιο εγχειρίδιο επιθυμεί να διδάξει, ενώ τα υπόλοιπα θα βρίσκονται σε ψηφιακή μορφή και θα είναι προσβάσιμα από εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Οπως εξήγησε η υπουργός Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως, η εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου, τουλάχιστον σε πρώτο στάδιο, θα καθοριστεί από το ενδιαφέρον των συγγραφικών ομάδων κατά την προκήρυξη του διαγωνισμού.
Διαφορετική φιλοσοφία
Στην περίπτωση που εμφανιστούν παραπάνω από μία συγγραφικές ομάδες, θα αναλάβουν τη συγγραφή σχολικών εγχειριδίων με στόχο αυτά να περιλαμβάνουν την ύλη και το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, θα έχουν όμως την ελευθερία να προσεγγίσουν την ύλη με μία διαφορετική φιλοσοφία από μία άλλη συγγραφική ομάδα.
Εφόσον το περιεχόμενο των νέων εγχειριδίων εγκριθεί από το ΙΕΠ, τα σχολεία θα επιλέγουν το εγχειρίδιο που επιθυμούν να διδάξουν, έχοντας όμως ψηφιακά το περιεχόμενο και των υπόλοιπων εγχειριδίων.
Μία ακόμη πρωτοβουλία για τη νέα χρονιά θα είναι η θέσπιση υποστηρικτικών οργάνων εντός του σχολείου, που θα υπάγονται στον διευθυντή και θα καλύπτονται από τους εκπαιδευτικούς. Ειδικότερα προβλέπονται:
Ενδοσχολικοί συντονιστές
- Μέντορες
- Υποδιευθυντές (επιλογή μετά από εισήγηση διευθυντή)
- Υπεύθυνος διασύνδεσης με τη μαθητεία στα ΕΝΕΕΓΥΛ (Ειδικά Επαγγελματικά Λύκεια)
Στο πλαίσιο της αυτονομίας που δίνεται στα σχολεία, με την υπουργό να σημειώνει ότι η Ελλάδα είναι ουραγός σε αυτή την κατηγορία με το 80% των αποφάσεων να λαμβάνονται κεντρικά, το σχολείο θα μπορεί πλέον να έχει αρμοδιότητες όπως η διοργάνωση παιδαγωγικών συναντήσεων, διοργάνωση ετήσιων επιμορφώσεων, αξιοποίηση σχολικών εγκαταστάσεων, ακόμα και δυνατότητα εξασφάλισης επιπλέον πόρων μέσα από τη διοργάνωση εκδηλώσεων & την ευκολότερη αποδοχή δωρεών και χορηγιών.
Αλλαγές στην εκκλησιαστική εκπαίδευση
Μετά από 15 χρόνια από τον τελευταίο νόμο για την Εκκλησιαστική εκπαίδευση, το υπουργείο Παιδείας φέρνει αλλαγές σε δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση:
-Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, οι μαθητές θα επιλέγονται ύστερα από εξετάσεις σε τρία μαθήματα: Μαθηματικά, Γλώσσα και Θρησκευτικά. Οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία θα ορίζονται βάσει κριτηρίων και ύστερα από διαδικασία επιλογής.
-Στη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση ιδρύονται οι Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών (ΣΜΥΚ). Δύο εκκλησιαστικά σχολεία μετατρέπονται σε ΣΜΥΚ (Εκκλησιαστικό Σχολείο Ιωαννίνων, Εκκλησιαστικό Σχολείο Κρήτης) και η Ριζάρειος Εκκλησιαστική Σχολή θα λειτουργεί και ως εκκλησιαστικό Λύκειο και ως ΣΜΥΚ.
-Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση συγχωνεύονται οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Σχολές από 4 σε 2, που θα λειτουργούν σε Αθήνα και Κρήτη.
Η μισθοδοσία κληρικών από το κράτος επιβάλλει οι ενδιαφερόμενοι να είναι απόφοιτοι ΣΜΥΚ ή πτυχιούχοι ΑΕΙ.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr
Ακολουθήστε το EleftherosTypos.gr σε Instagram, Facebook και Twitter