Το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να κάνει κάλεσμα στα ξένα πανεπιστήμια για να επενδύσουν στην ίδρυση ενός παραρτήματος στη χώρα, θέτοντας αυστηρά κριτήρια για τη λειτουργία τους.
Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, απαντώντας και στην κριτική που έχει δεχτεί, έχει αναφέρει σειρά παραδειγμάτων από κορυφαία ξένα πανεπιστήμια που έχουν προχωρήσει σε ίδρυση παραρτημάτων ή συνεργειών με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Παράλληλα το νομοσχέδιο προβλέπει μία σειρά διατάξεων που αφορούν τα δημόσια πανεπιστήμια, την επέκταση του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, αλλά και την αυτονομία του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου.
Οι επτά ερωτήσεις-απαντήσεις για τα μη κρατικά πανεπιστήμια
1) Υπάρχουν ξένα διεθνώς αναγνωρισμένα πανεπιστήμια που έχουν ιδρύσει παραρτήματα σε άλλες χώρες;
Πολλά ευρωπαϊκά και αμερικανικά πανεπιστήμια έχουν προχωρήσει σε ίδρυση παραρτημάτων σε όλο τον κόσμο. Το Πανεπιστήμιο Sorbonne λειτουργεί από το 2006 παράρτημα στο Αμπου Ντάμπι, ενώ το Πανεπιστήμιο Yale ίδρυσε το 2013 στη Σιγκαπούρη, το Yale-NUS College. Το Πανεπιστήμιο Johns Hopkins University λειτουργεί από το 1955 παράρτημα στην Μπολόνια, ενώ από το 1986 λειτουργεί παράρτημα και στην πόλη Nanjing της Κίνας. Δύο παραρτήματα έχει και το Πανεπιστήμιο Duke, το οποίο ίδρυσε το 2005 παράρτημα ιατρικής σχολής στη Σιγκαπούρη και το 2013 στο Kunshan της Κίνας.
2) Ποιος έχει δικαίωμα εγγραφής σε ένα μη κερδοσκοπικό παράρτημα ξένου πανεπιστημίου;
α) Οι Ελληνες ή αλλοδαποί κάτοχοι απολυτηρίου ημερήσιου ή εσπερινού Λυκείου (ΓΕΛ) ή Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) του επιστημονικού πεδίου στο οποίο εντάσσεται το πρόγραμμα σπουδών, οι οποίοι θα έχουν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις, υπερβαίνοντας την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που ο νόμος θα ορίζει.
β) Οι κάτοχοι ισότιμων τίτλων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αναγνωρισμένων ξένων σχολείων της ημεδαπής.
γ) Οι κάτοχοι διεθνών απολυτηρίων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Μηχανική βλάβη σε πλοίο που μεταφέρει 115 επιβάτες - Επιστρέφει στον Πειραιά
δ) Οι αλλοδαποί πολίτες κάτοχοι ισοδύναμου του Λυκείου απολυτήριου τίτλου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ή ισοδύναμου τίτλου που τους παρέχει δικαίωμα εισαγωγής στα ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας τους.
3)Ποια θα είναι η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για τα ΝΠΠΕ;
Η βάση αυτή θα είναι μία και θα προκύπτει από τον μικρότερο εκ των μέσων όρων των βαθμολογιών του συνόλου των εξεταζομένων ανά επιστημονικό πεδίο πολλαπλασιαζόμενο με συντελεστή 0.8.
4)Τι ισχύει για τους τίτλους σπουδών;
Κάθε παράρτημα ξένου πανεπιστημίου χορηγεί στους αποφοίτους του τίτλο σπουδών του μητρικού ιδρύματος. Ο τίτλος σπουδών αναγνωρίζεται από το ελληνικό κράτος υπό την προϋπόθεση ότι περιλαμβάνεται στο Εθνικό Μητρώο τύπων τίτλων σπουδών αναγνωρισμένων ιδρυμάτων της αλλοδαπής, το οποίο τηρεί ο ΔΟΑΤΑΠ, χωρίς περαιτέρω κρατική αναγνώριση.
5)Θα χορηγούνται υποτροφίες από τα μη κρατικά πανεπιστήμια;
Υποχρεωτικά θα χορηγείται τουλάχιστον το ισοδύναμο ποσό των διδάκτρων για το πέντε τοις εκατό των φοιτητών του πρώτου κύκλου προγράμματος σπουδών, θα δίνεται σε υποτροφίες με βάση ακαδημαϊκά και κοινωνικά κριτήρια. Το παράρτημα θα πρέπει να καταρτίζει κατάλογο και καταβληθέντα ποσά για τους υπότροφους φοιτητές, τον οποίο θα υποβάλει προς έλεγχο στην ΕΘΑΑΕ στο τέλος κάθε ακαδημαϊκού έτους.
6) Πόσες σχολές θα έχει το κάθε παράρτημα;
Το κάθε παράρτημα πρέπει υποχρεωτικά να έχει τουλάχιστον τρεις σχολές με ένα τουλάχιστον πρόγραμμα πρώτου κύκλου σπουδών η καθεμία. Υπάρχει μία και μοναδική εξαίρεση: Εφόσον το μητρικό ίδρυμα καταλαμβάνει μία από τις πρώτες 20 θέσεις στις σχετικές παγκόσμιες κατατάξεις, το παράρτημα μπορεί να αποτελείται από μία κατ’ ελάχιστον σχολή με ένα τουλάχιστον πρόγραμμα κύκλου σπουδών, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούνται όλες οι υπόλοιπες προϋποθέσεις του νόμου. Κατά τη λειτουργία του μπορεί να αιτείται συμπληρωματικά την προσθήκη σχολών και προγραμμάτων σπουδών με τους ίδιους όρους με τους οποίους του χορηγήθηκε η αρχική άδεια.
7) Ποιος φορέας ελέγχει τα μη κρατικά πανεπιστήμια;
Υπάγονται στην εποπτεία του υπουργείου Παιδείας αναφορικά με την οργάνωση, λειτουργία και αποστολή τους προς εξυπηρέτηση του γενικού συμφέροντος και των συνταγματικών σκοπών της ανώτατης εκπαίδευσης.
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ των δημόσιων πανεπιστημίων
8)Τι αλλάζει στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Το ΔΠΘ ενισχύεται και αλλάζει δομή. Στις σημαντικότερες μεταβολές είναι οι εξής:
-Ιδρύεται Σχολή Θετικών Επιστημών με έδρα την Καβάλα.
Σε αυτήν εντάσσονται τα Τμήματα Πληροφορικής, Φυσικής και Χημείας του ΔΙΠΑΕ.
-Ιδρύεται Τμήμα Νοσηλευτικής στη Σχολή Επιστημών Υγείας του ΔΠΘ, με έδρα την Αλεξανδρούπολη.
Το Παράρτημα του Τμήματος Νοσηλευτικής της Σχολής Επιστημών Υγείας του ΔΙΠΑΕ διατηρεί τη λειτουργία του στο Διδυμότειχο το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 και εντάσσεται στο Τμήμα Νοσηλευτικής της Σχολής Επιστημών Υγείας του ΔΠΘ στην Αλεξανδρούπολη.
-Ιδρύεται Σχολή Διοικητικής Επιστήμης και Λογιστικής με έδρα την Καβάλα.
Σε αυτήν εντάσσονται δύο Τμήματα του ΔΙΠΑΕ:
α) Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας,
β) Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής.
– Ιδρύεται στη Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής, Αθλητισμού και Εργοθεραπείας του ΔΠΘ, όπως αυτή μετονομάζεται Τμήμα Εργοθεραπείας, με έδρα την Κομοτηνή.
-Ιδρύεται Σχολή Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών, με έδρα την Κομοτηνή.
Στο Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών συγχωνεύονται τα τμήματα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών, Ελληνικής Φιλολογίας και Ιστορίας και Εθνολογίας.
Στο Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών υλοποιούνται τα εξής προγράμματα πρώτου κύκλου σπουδών:
– Φιλολογίας, Ιστορίας και Ανθρωπολογίας.
– Ψηφιακών Εφαρμογών στις Τέχνες και στον Πολιτισμό.
9)Τι θα γίνει με τους φοιτητές του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος που μεταφέρονται στο ΔΠΘ;
Οι εγγεγραμμένοι φοιτητές του ΔΙΠΑΕ στα τμήματα που μεταφέρονται στο ΔΠΘ εντάσσονται και ολοκληρώνουν τις σπουδές τους στο ΔΠΘ. Το προσωπικό των τμημάτων, των ινστιτούτων και του παραρτήματος του ΔΙΠΑΕ, που εντάσσονται στο ΔΠΘ, διατηρούν στο ακέραιο την ακαδημαϊκή και υπηρεσιακή κατάσταση στην οποία βρίσκονται, ενώ η αναγνωρισμένη προϋπηρεσία του προσωπικού αυτού νοείται ότι έχει πραγματοποιηθεί στο ΔΠΘ. Τα περιουσιακά στοιχεία των εντασσόμενων τμημάτων, των σχολών και του παραρτήματος ΔΙΠΑΕ περιέρχονται στο ΔΠΘ.
10)Πότε θα ψηφιοποιηθούν τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα;
-Τα ΑΕΙ καλούνται να προβούν στην καταγραφή, μοντελοποίηση, απλούστευση και ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών του Ιδρύματος, καθώς και στη διαλειτουργικότητα με τα πληροφοριακά συστήματα του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού μέχρι την 30ή.6.2025. Μέχρι 1ης.1.2026 καλούνται να μειώσουν σταδιακά, και τουλάχιστον κατά ογδόντα τοις εκατό (80%), με βάση τα στοιχεία του οικονομικού έτους 2023, την προμήθεια και χρήση χαρτιού εκτύπωσης.