«Ο Ιερός Βράχος καθίσταται -για πρώτη φορά -απολύτως προσβάσιμος όχι μόνον στα ΑμεΑ, αλλά και σε πολίτες με κινητικά ή άλλα προβλήματα υγείας», σημειώνει το ΥΠΠΟΑ. Θέση στο θέμα των διαδρομών της Ακρόπολης παίρνουν και οι άμεσα ενδιαφερόμενοι:
«Η Πολιτεία με το σπουδαίο αυτό έργο, το οποίο κάποιοι -ευτυχώς ελάχιστοι- έσπευσαν να το κατακρίνουν, λύνει τον γόρδιο δεσμό του αποκλεισμού της πρόσβασης των ΑμεΑ (και όχι μόνο) στο χώρο του Ιερού Βράχου», σημειώνει η Εθνική Αθλητική Ομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρίες. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί στις 3 Δεκεμβρίου 2020 μαζί με τον νέο, υπερσύγχρονο ανελκυστήρα πλαγιάς του Ιερού Βράχου. Ωστόσο, οι αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη χρήση «τσιμέντου» στις νέες διαδρομές επισκεπτών στην Ακρόπολη, έργο που έχει ως στόχο να βελτιώσει την εμπειρία της επίσκεψης στα μνημεία, δημιούργησαν «πολεμικό» κλίμα. Πόσο δίκαιο και ασφαλές είναι, όμως, να κρίνεται αποσπασματικά ένα εν εξελίξει έργο;
Χθες, το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού έδωσε στη δημοσιότητα στοιχεία που φωτίζουν την ταυτότητα των εκτελούμενων εργασιών, την προστασία των μνημείων αλλά και των επισκεπτών, που λόγω της φθοράς των υλικών στις σημερινές -από σκυρόδεμα- διαδρομές τραυματίζονται συχνά από πτώσεις. Κι επειδή μια εικόνα ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις κοινοποιήθηκαν και δύο βίντεο: το πρώτο, με θέμα «Οι διαδρομές στην Ακρόπολη 1978-2020» (https://www.youtube.com/watch?v=Px1yLUWvgRY), μας κατατοπίζει για τις εργασίες που έχουν γίνει διαχρονικά και το δεύτερο παρουσιάζει το, εν εξελίξει, έργο των διαδρομών (https://www.youtube.com/watch?v=dxgHk2WFxrM). Ο δρ Μιχάλης Λεφαντζής, αρχιτέκτονας-μηχανικός του ΥΠΠΟΑ, μας ξεναγεί στις νέες διαδρομές και απαντάει σε απορίες και ερωτήματα.
Ως προς τα θέματα αυτά το ΥΠΠΟΑ σημειώνει:
Για το έργο: Στις 19 Μαΐου 2020 το ΚΑΣ γνωμοδότησε ομόφωνα για την εφαρμογή της μελέτης. Το έργο δεν αντιμετωπίζεται ως απλή συντήρηση του υφιστάμενου δικτύου. Είναι τμήμα της μελέτης για την αποκατάσταση των εδαφών του αρχαίου ιερού τού ακαδημαϊκού και προέδρου της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως, Μανόλη Κορρέ. Οι διαμορφώσεις αποκαθιστούν τις αρχαίες χαράξεις. Η οδός των Παναθηναίων είχε διαστρωθεί, εκ νέου, με σκυρόδεμα το 1978 και επιστρώθηκε με το ίδιο υλικό πολλές φορές έκτοτε…
Για τα υλικά: Πραγματοποιήθηκε ενδελεχής έρευνα για τον καθορισμό σύγχρονων κατάλληλων υλικών. Επιλέχθηκε ως αισθητικά αποδεκτό το συγκεκριμένο σκυρόδεμα με περιεκτικότητα σε τσιμέντο 12%. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι τεχνητός λίθος. Οι διαδρομές πρέπει να είναι κατασκευασμένες από υλικό υψηλής αντοχής καθώς χρησιμοποιούνται για μεταφορά διαφόρων υλικών και μαρμάρων βάρους έως 10 τόνων για τις ανάγκες της αναστήλωσης.
Αναστρέψιμη εφαρμογή: Η επέμβαση είναι πλήρως αναστρέψιμη. Μεταξύ του νέου υλικού και του βράχου παρεμβάλλεται ειδική μεμβράνη. Οι τομές που υπάρχουν στους αρμούς επιτρέπουν την ολική ή τμηματική απομάκρυνση της διάστρωσης.
Έλληνες μαθητές: Όλη ημέρα στο κινητό, αλλά χαμηλές ψηφιακές επιδόσεις
«Σήμερα ακόμη το έργο είναι σε εξέλιξη», τονίζει το ΥΠΠΟΑ. «Επομένως η εικόνα είναι εργοταξιακή και όχι η τελική…». Ψιλά γράμματα για όσους επιδιώκουν ντε και καλά να βάλουνε την Ακρόπολη στο κάδρο της στείρας αντιπολίτευσης.
H ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΜΑΝΟΛΗ ΚΟΡΡΕ
Συνέχεια έργου του 1976
Συνέχεια του παλαιού έργου του Ιωάννη Τραυλού, που έγινε το 1976, αλλά με νέες δυνατότητες της τεχνολογίας για ένα ακόμη καλύτερο αποτέλεσμα, είναι τα έργα στην Ακρόπολη, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Επιτροπής Συντηρήσεως Μνημείων Ακρόπολης, Μανόλη Κορρέ.
Σε επιστολή του ο κ. Κορρές διευκρινίζει ότι οι νέες διαδρομές γίνονται «σε αντικατάσταση των έως τώρα διαστρώσεων, οι οποίες είχαν την αυτή σύσταση, δηλαδή κατάλληλη μίξη χαλικιών άμμου και τσιμέντου, με παρόμοιες αποχρώσεις…». Βαθύς γνώστης των μνημείων, συντόνισε ο ίδιος το έργο για την ακριβή οριοθέτηση των διαδρομών, ώστε να μην καλυφθούν σημαντικά αρχαιολογικά ίχνη… Σύμφωνα με τον διακεκριμένο επιστήμονα, το έργο θα βελτιώσει, μεταξύ άλλων, τη θέαση προς τα μνημεία, ενώ όπως τονίζει ο σχεδιασμός και η εκτέλεσή του υπόκεινται σε αρχές διεθνών συμβάσεων. Ο κ. Κορρές απαντάει με τον δικό του τρόπο στους πολίτες που ανησυχούν για την εικόνα της Ακρόπολης: «Εν προκειμένω, κάτι από την παλαιά ρομαντική εικόνα που πάντοτε θα συντηρώ στις αναμνήσεις μου (με ανάμικτα αισθήματα) θα χαθεί. Ομως ό,τι κυρίως επιβάλλεται σε κάθε περίσταση ανάληψης ευθυνών είναι η στάθμιση οφέλους και απώλειας (που θα ήταν αχαριστία να μη τη δεχόμαστε, όταν τα οφέλη είναι πολύ μεγαλύτερα)».
ΛΙΝΑ ΜΕΝΔΩΝΗ: «Απορία και έκπληξη»
«Μόνον απορία και έκπληξη μπορεί να προκαλέσει το γεγονός ότι κάποιοι χρησιμοποίησαν εικόνες εργοταξιακές, από το έργο της επίστρωσης των διαδρομών στην Ακρόπολη, το οποίο δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί -άρα δεν υπάρχει η τελική εικόνα- και το οποίο, σε κάθε περίπτωση, είναι επιλογή συνειδητή και προτεραιότητα για το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, εντασσόμενο στο Εθνικό Σχέδιο για τα Δικαιώματα των Ανθρώπων με Αναπηρία, προκειμένου το κορυφαίο μνημείο, το σύμβολο του δυτικού πολιτισμού να καταστεί προσβάσιμο στην κοινωνία των τριών τρίτων», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη και πρόσθεσε: «Μόνο μικρόψυχοι μπορούν να θεωρούν ότι ένα έργο, το οποίο εξασφαλίζει την απόλυτη πρόσβαση σε όλους τους συνανθρώπους μας, γίνεται για να δημιουργήσει πρόβλημα στο κορυφαίο μνημείο μας».
Από την έντυπη έκδοση