Ανάμεσά τους και χιλιάδες Ελληνες ναυτικοί στα ελληνικής και ξένης σημαίας πλοία, που βρίσκονται αγκυροβολημένα σε όλα τα λιμάνια του κόσμου.
«Η γυναίκα του πρώτου μηχανικού γέννησε και δεν μπορούσε να γυρίσει πίσω, να είναι στη γέννα του παιδιού του, γιατί είχαν κλείσει όλα. Λιμάνια, αεροδρόμια. Είμαι σχεδόν 7 μήνες στο πλοίο και, όπως όλα δείχνουν, θα παραμείνω εδώ μέχρι αρχές Ιουλίου. Εχουμε όλοι εξαντληθεί. Κάποιοι κλείνουν 11 μήνες. Τους έπιασε η απαγόρευση των μετακινήσεων ακριβώς τη στιγμή που θα επέστρεφαν. Ετσι η συσσώρευση κούρασης και η κακή ψυχολογία κάνει αυτό το μπάρκο ένα από τα πιο δύσκολα που έχω κάνει μέχρι τώρα». Αυτά λέει στον «Ε.Τ.» από τη Φουτζάιρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ο Γ.Π., Ελληνας μηχανικός, σε πλοίο με ελληνική σημαία. Εχει μόλις τελειώσει βάρδια 36 ωρών, τις οποίες πέρασε σε μηχανοστάσιο 47o C.
Τα υπουργεία Ναυτιλίας και Εξωτερικών δεν έχουν ακριβή εικόνα πόσοι από τους 150.000 εγκλωβισμένους ναυτικούς είναι Ελληνες, ωστόσο η ελληνική ναυτιλία είναι η εθνικότητα που έχει δεχτεί τη μεγαλύτερη πληγή ως η μεγαλύτερη παγκοσμίως ναυτική δύναμη. Πριν ένα μήνα ο Γιάννης Πλακιωτάκης με επιστολή του προς τον γενικό γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού Kitack Lim ζήτησε τη λήψη μέτρων για την άμεση αντιμετώπιση του μείζονος θέματος της αντικατάστασης των πληρωμάτων και τον επαναπατρισμό των ναυτικών που παραμένουν στα πλοία, ωστόσο ελάχιστα ήταν όσα έγιναν. Από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσα στην εβδομάδα αναμένεται να κατατεθούν προτάσεις για την αντιμετώπιση του παγκόσμιου αυτού προβλήματος.
Αν και 18 χρόνια ο καπετάνιος Α.Β. δεν έχει ξαναβιώσει ποτέ κάτι τέτοιο, λέει στον «Ε.Τ.». Αυτή τη στιγμή το τάνκερ στο οποίο είναι πλοίαρχος βρίσκεται αγκυροβολημένο στο ισπανικό νησί Λας Πάλμας, περιμένοντας οδηγίες. «Δεν μου έχει ξανασυμβεί κάτι τέτοιο στα 18 χρόνια που βρίσκομαι στη θάλασσα. Τα τελευταία χρόνια εγώ βρίσκομαι ένα μήνα στο πλοίο, ένα μήνα στη στεριά. Είμαι εδώ τρεις μήνες και δεν γνωρίζουμε τι θα γίνει. Το πρόβλημα είναι οι ακυρώσεις πτήσεων. Πριν τις ακυρώσεις οι Ελληνες εφοπλιστές φρόντιζαν σταδιακά να ξεμπαρκάρουμε και να πηγαίνουμε να κάνουμε τεστ και την απαιτούμενη καραντίνα», λέει στον «Ε.Τ.».
Κακοκαιρία Alexandros: Πού καταγράφηκαν τα μεγαλύτερα ύψη βροχόπτωσης - Οι νέες οδηγίες της Πολιτικής Προστασίας
Ο Τόμας Στέιπλι-Μπάντεν, ένας εκ των χιλιάδων εγκλωβισμένων ναυτικών, δηλώνει στη βρετανική «Guardian» ότι ήταν έτοιμος να αφήσει το εμπορικό πλοίο που δούλευε και να ξεμπαρκάρει σε λιμάνι της νότιας Γαλλίας, όταν επιβλήθηκαν μέτρα περιορισμού και απομόνωσης κι έτσι παρέμεινε εν πλω. Ο 27χρονος Βρετανός και οι 33 ναυτικοί από τις Φιλιππίνες, την Ιρλανδία, την Ινδία και τη Ρωσία ταξιδεύουν από το Κατάρ στην Τουρκία και από κει στη Γαλλία και πίσω, χωρίς να πατήσουν στη στεριά λόγω της πανδημίας.
Οπως αναφέρει το ρεπορτάζ της εφημερίδας, οι 150.000 ναυτικοί που εγκλωβίστηκαν λόγω των συνθηκών είναι αναγκασμένοι να δουλεύουν χωρίς σύμβαση και ρεπό, έχουν εξαντληθεί, πηγαίνουν από λιμάνι σε λιμάνι για να φορτώσουν και να ξεφορτώσουν και δεν ξέρουν πότε θα δουν τελικώς τις οικογένειές τους. Τα εμπορικά πλοία μεταφέρουν το 90% των αγαθών παγκοσμίως, στη Βρετανία, την Ισπανία και την Ολλανδία θεωρούνται εργαζόμενοι-κλειδιά στη διάρκεια της πανδημίας, καθώς διατηρούν ενεργή την αλυσίδα τροφοδοσίας, ωστόσο οι ειδικοί κάνουν πλέον λόγο για «ωρολογιακή βόμβα».
«Αρνηση περίθαλψης»
Η Παγκόσμια Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές έχει δεχθεί πολλαπλές καταγγελίες για μέλη της με σοβαρά προβλήματα υγείας, που παρόλο που δεν έχουν κορονοϊό, τους αρνείται η περίθαλψη στα λιμάνια. Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις και οι ναυτιλιακοί οργανισμοί προσπαθούν να πείσουν τις κυβερνήσεις να άρουν τα περιοριστικά μέτρα για τους ναυτικούς και να τους επιτρέψουν να αποβιβαστούν και να επιστρέψουν σπίτια τους. Προτεραιότητα πολλών κυβερνήσεων, όμως, είναι η διακίνηση των εμπορευμάτων και όχι η υγεία των πληρωμάτων, λένε οι συνδικαλιστές. Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει εκδώσει οδηγίες για την ασφαλή διακίνηση των εργαζομένων και έχει προτείνει λιμάνια για την αποβίβασή τους (Σιγκαπούρη, Ρότερνταμ, Γιβραλτάρ και Χονγκ Κονγκ), πρωτοβουλία που όμως δεν βρήκε ανταπόκριση. Οι Ολλανδοί ναυτικοί διαμαρτύρονται για την αδιαφορία της κυβέρνησής τους, καθώς θεωρούν ότι τη στιγμή που έχει επαναπατρίσει χιλιάδες Ολλανδούς που έκαναν διακοπές σε άλλες χώρες, τους ναυτικούς τους έχει «ξεχάσει» στη θάλασσα.
Αυτή την εβδομάδα η Διεθνής Οργάνωσης Ναυτικών προειδοποίησε 174 χώρες-μέλη ότι οι αλυσίδες εμπορίου και παγκόσμιας προσφοράς θα σταματήσουν, εκτός κι αν το προσωπικό στα πλοία αντικατασταθεί. Διεθνείς οργανώσεις έχουν προτείνει πρωτόκολλο 12 βημάτων ώστε οι εγκλωβισμένοι ναυτικοί να μπορέσουν να φύγουν από τα πλοία και να συντονιστούν πτήσεις για να επιστρέψουν στις πατρίδες τους. Ο Γκι Πλάτεν, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, περιέγραψε την κατάσταση των ναυτικών ως «ωρολογιακή βόμβα». «Πιθανόν να αρχίσουμε να βλέπουμε διαταραχές στο εμπόριο και το πιο σημαντικό διακινδυνεύουμε ατυχήματα και ζητήματα ψυχικής υγείας. Η αναβολή δεν είναι πλέον επιλογή», δήλωσε.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου