Στα περισσότερα μαθήματα, πλην της Νεοελληνικής Γλώσσας, η μείωση κυμαίνεται από 20%-30% και σε ορισμένα μαθήματα, κεφάλαια που «πρωταγωνιστούσαν» κατά τη πανελλαδική εξέταση τα προηγούμενα χρόνια, βρίσκονται για πρώτη φορά εκτός της ύλης.
«Η μείωση της ύλης αλλάζει τη μορφή του διαγωνίσματος, το στήσιμο των ασκήσεων», αναφέρει στον «Ε.Τ.» ο Γιάννης Βαφειαδάκης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ) και εξηγεί: «Σε κάποια μαθήματα όπως τα Μαθηματικά, η Φυσική, η Βιολογία και η Χημεία έχουμε συνηθίσει σε κάποια μαθήματα το 4ο θέμα να είναι από ένα συγκεκριμένο κεφάλαιο, το οποίο πλέον δεν περιλαμβάνεται στην ύλη».
Αντίστοιχα, και στα μαθήματα του Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών η μείωση αφορά κεφάλαια αυξημένης δυσκολίας. Στα Αρχαία προβλέπεται αφαίρεση δύο θεματικών, ενώ και στην Ιστορία, όπως σημειώνει στον «Ε.Τ.» ο Τάσος Γιαννακόπουλος, καθηγητής στο φροντιστήριο «Στόχος», περίπου το ένα τρίτο της αρχικής εξεταστέας ύλης και μάλιστα από μία θεματική που τα προηγούμενα χρόνια είχαν προκύψει αρκετά θέματα στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Η μείωση της ύλης ήταν καλοδεχούμενη από μαθητές αλλά και καθηγητές, οι οποίοι επισημαίνουν ότι δεδομένων των συνθηκών και των περιοριστικών μέτρων λόγω του κορωνοϊού ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση η απόφαση του υπουργείου Παιδείας.
Αυτό που σημειώνουν πάντως είναι ότι η περικοπή της δεν συνεπάγεται απαραίτητα ευκολότερα θέματα. «Οι καθηγητές θα πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να προσαρμόσουν και την επανάληψη που θα κάνουν στους μαθητές πάνω στη μειωμένη ύλη», συνεχίζει ο κ. Βαφειαδάκης, σημειώνοντας ότι σε πολλές περιπτώσεις δεν θα βοηθήσει τους μαθητές να μελετήσουν θέματα που έπεσαν στις προηγούμενες εξετάσεις, καθώς πλέον έχουν αφαιρεθεί σημαντικά κεφάλαια.
Οι μαθητές, λοιπόν, θα πρέπει να μελετήσουν πολύ καλά τα ήδη υπάρχοντα κεφάλαια, και η νέα μειωμένη ύλη αποτελεί πρόκληση για τους καθηγητές που θα πρέπει να προσαρμόσουν τις ασκήσεις βάσει των νέων δεδομένων.
Το μοναδικό μάθημα στο οποίο δεν παρατηρείται σημαντική ποιοτική ή ποσοτική διαφοροποίηση είναι αυτό της Νεοελληνικής Γλώσσας. Σημειώνεται ότι από φέτος προβλέπεται συνεξέταση της Εκθεσης και της Λογοτεχνίας και το εν λόγω μάθημα είναι κοινό απ’ όλα τα επιστημονικά πεδία. Πάντως, σύμφωνα με εκπαιδευτικούς, στο εν λόγω μάθημα λόγω της ιδιαιτερότητάς του δεν κρίνεται απαραίτητη η αφαίρεση της ύλης, καθώς πρόκειται για μία εξέταση που εστιάζει στην ικανότητα αφομοίωσης γνώσεων απ’ όλες τις τάξεις του Λυκείου και δεν επιβαρύνει τον μαθητή από άποψη μελέτης.
Το υπουργείο Παιδείας σε ανακοίνωσή του για τον επανακαθορισμό της ύλης σημειώνει ότι αυτή έγινε με βάση την πρόοδο που έχει πραγματοποιηθεί στη διδασκαλία της μέχρι την ημερομηνία που ανεστάλη καθολικά η λειτουργία των σχολείων, δηλαδή την 11η Μαρτίου.
Σχετικά με την ημερομηνία διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων, το υπουργείο Παιδείας επανέλαβε ότι καμία απόφαση δεν έχει ληφθεί αναφορικά με αυτό, καθώς η πολιτική ηγεσία είναι εν αναμονή των σχετικών εισηγήσεων των ειδικών.
Τηλεδιάσκεψη με τον πρωθυπουργό
Ενημέρωση για την τηλεκπαίδευση και για τη μείωση της ύλης έλαβε χθες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε τηλεδιάσκεψη που είχε με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης διαπιστώθηκε ότι μαθητές, φοιτητές και εκπαιδευτικοί έχουν ανταποκριθεί θερμά στην τηλεδιάσκεψη, καθώς είναι μεγάλη η συμμετοχή όπως καταγράφεται από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες αλλά και από τα ποσοστά τηλεθέασης των τηλεοπτικών προγραμμάτων.
Συζητήθηκαν επίσης το περιεχόμενο των Υπουργικών Αποφάσεων για τον περιορισμό της ύλης των Πανελλαδικών Εξετάσεων και η παράταση της αναστολής της διά ζώσης λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών, με τον πρωθυπουργό να δίνει κατευθυντήριες οδηγίες ώστε να υπάρχει ετοιμότητα σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες για τυχόν επόμενα βήματα, εφόσον το επιτρέψουν τα επιδημιολογικά δεδομένα.
Μεταξύ αυτών που συμμετείχαν στη τηλεδιάσκεψη με τον πρωθυπουργό Κώστα Μητσοτάκη ήταν η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως, ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων αρμόδια για θέματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής Σοφία Ζαχαράκη, ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων αρμόδιος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης Βασίλης Διγαλάκης, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ αρμόδιος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου Ακης Σκέρτσος, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας και ο εκπρόσωπος του υπουργείου Υγείας για τον νέο κορονοϊό, καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας.
Σημειώνεται ότι σχετικά με την ανταπόκριση των εκπαιδευτικών και των μαθητών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας αναφέρθηκε σε προσωπική του εμπειρία με τη δασκάλα της κόρης του που αφιέρωσε μία Κυριακή για να «στήσει» την ψηφιακή τάξη της για τους μαθητές, ευχαριστώντας τους εκπαιδευτικούς για τις προσπάθειές τους να λειτουργήσει αποτελεσματικά η τηλεκπαίδευση.
Τηλεμαθήματα και στις διακοπές του Πάσχα
Στο πλαίσιο των επαναληπτικών τηλεμαθημάτων για τους μαθητές, το υπουργείο Παιδείας δίνει τη δυνατότητα ακόμα και μέσα στις διακοπές του Πάσχα να γίνουν μαθήματα. Συγκεκριμένα προωθούνται διατάξεις που θα επιτρέπουν σε καθηγητές, εφόσον το επιθυμούν, να κάνουν μαθήματα εξ αποστάσεως στις ημερομηνίες: Μεγάλη Δευτέρα με Μεγάλη Τρίτη 13 με 14 Απριλίου και 22 με 24 Απριλίου. Από τη Μεγάλη Τετάρτη έως και την Τρίτη του Πάσχα δεν προβλέπεται να πραγματοποιούνται μαθήματα.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου