Οι προσπάθειες για την επιστροφή του αγάλματος στη χώρα μας είναι πολύχρονες, παρότι δεν έχουν αποδώσει έως τώρα.
Ο αντιπεριφερειάρχης Έβρου, Δημήτρης Πέτροβιτς, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εξηγεί το πώς φτάσαμε στο σήμερα και στην κατασκευή αυτού του πιστού αντιγράφου: «Η ιδέα να ζητήσουμε από το Μουσείο του Λούβρου, την τρισδιάστατη (3D) ψηφιοποίηση αρχείου, βάση του οποίου φιλοτεχνήθηκε το εν λόγω ακριβές αντίγραφο, γεννήθηκε το 2012, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας, με τον αείμνηστο Γιώργο Παυλίδη, όντες περιφερειακοί σύμβουλοι, στη Σαμοθράκη.
Επισκεπτόμενοι το μουσείο του νησιού, ο ίδιος εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του για το αντίγραφο που υπήρχε μέσα στο χώρο, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν αντιπροσώπευε και δεν αναδείκνυε την αίγλη αυτού του αγάλματος, του πρωτότυπου».
Κλήρωση Τζόκερ (24/12): Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί που κερδίζουν
«Το αίτημα προς το Λούβρο για την απόκτηση δύο πιστών αντιγράφων, πιστοποιημένων, εστάλη λίγο μετά την εκλογή του Γιώργου Παυλίδη στη θέση του περιφερειάρχη ΑΜΘ και έγινε αποδεκτό, με συγκεκριμένους όρους από το Μουσείο», προσθέτει ο αντιπεριφερειάρχης Έβρου.
Το ακριβές αντίγραφο της Νίκης της Σαμοθράκης κατασκευάστηκε από μάρμαρο Θάσου σε εργοστάσιο στη Δράμα και οι διαστάσεις του είναι αυτές του πρωτότυπου, με ακρίβεια χιλιοστού και βάρος περίπου 6,5 τόνους. «Ο Ηλίας Κυριακίδης, ιδιοκτήτης μίας πολύ μεγάλης εταιρίας μαρμάρων της Δράμας, προσφέρθηκε να δημιουργήσει το πρώτο άγαλμα, με μάρμαρο Θάσου, που είναι υψηλής αντοχής στις καιρικές συνθήκες και να το δωρίσει στην Περιφέρεια», σημειώνει ο κ. Πέτροβιτς και προσθέτει: «Η πιστή αποτύπωσή του απαιτούσε τη χρήση ενός ρομποτικού μηχανήματος τελευταίας τεχνολογίας, το οποίο διέθετε η εταιρία και χρειάστηκαν τρεις μήνες για σχηματοποιηθεί το γενικό περίγραμμα και οι βασικές λεπτομέρειες του αγάλματος σε ένα κομμάτι μαρμάρου βάρους περίπου 18 τόνων. Χρειάστηκαν άλλοι τρεις μήνες στη συνέχεια και δύο γλύπτες της σχολής της Τήνου, οι οποίοι σμίλευσαν τις λεπτομέρειες, ολοκληρώνοντας την εξαιρετική δημιουργία το καλοκαίρι του 2018».
Ο κ. Πέτροβιτς αναφέρθηκε και στον «συμβολικό προσανατολισμό των αγαλμάτων», καθώς το άγαλμα που θα τοποθετηθεί στην Αλεξανδρούπολη θα «κοιτά» προς τη Σαμοθράκη και εκείνο που θα τοποθετηθεί σύντομα στον αύλειο χώρο του μουσείου της Σαμοθράκης θα «βλέπει» προς το Μουσείο του Λούβρου, προκειμένου να καταδεικνύεται «η διαρκής μας απαίτηση να επιστρέψει η Νίκη στο φυσικό της χώρο», όπως λέει χαρακτηριστικά.
«Η προσφορά της εταιρίας είναι πολύ σημαντική και ανεκτίμητη, γιατί αναδεικνύει ότι υπάρχουν και σήμερα ευπατρίδες στη χώρα μας, παράδειγμα προς μίμηση, καθώς αυτή είναι η πολιτιστική μας κληρονομιά, την οποία οφείλουμε να διαφυλάξουμε, έστω και μέσω των αντιγράφων. Βέβαια, αυτό δεν αναιρεί τη διαρκή μας απαίτηση και επιθυμία να επιστρέψει η Νίκη στο φυσικό της χώρο», καταλήγει ο κ. Πέτροβιτς.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κ. Πέτροβιτς, το μαρμάρινο άγαλμα θα παραμείνει για τους επόμενους μήνες στον αύλειο χώρο του Νομαρχείου Αλεξανδρούπολης, στην παραλιακή λεωφόρο, έως ότου ετοιμαστεί η βάση στην οποία θα τοποθετηθεί στη Σαμοθράκη, τη μελέτη και δημιουργία της οποίας ανέλαβε η αρχαιολογική υπηρεσία.