Τα αναλογικά διόδια που προσδοκά το ΥΠΟΜΕΔΙ να κάνουν «πρεμιέρα» στις αρχές του 2019 -ξεκινώντας από την Εγνατία Οδό- πρόκειται να χρεώνουν τους εκδρομείς και τους επαγγελματίες οδηγούς με βάση τη διανυόμενη χιλιομετρική απόσταση.
Πιο συγκεκριμένα, οι οδηγοί οχημάτων θα χρειαστεί να έχουν στη διάθεσή τους μια συσκευή ή έστω μια εφαρμογή στο κινητό, η οποία θα φορτίζεται με κάποιο ποσό, από το οποίο θα αφαιρούνται χρήματα ανάλογα με τη χρήση. Οπως σημειώνει το υπουργείο, η τιμή που θα πληρώνει ο κάθε οδηγός θα ξεκινάει από τη στιγμή που ένα όχημα εισέρχεται και εξέρχεται από έναν αυτοκινητόδρομο ή περνάει από τα όρια της μίας παραχώρησης στην άλλη. Παράλληλα, θα υπάρχει δυνατότητα και για πληρωμή μέσω πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών.
Ειδικότερα, προς τα τέλη Φεβρουαρίου αναμένεται να πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός για το νέο δορυφορικό σύστημα αναλογικών διοδίων. Με το νέο σύστημα, τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια «Εποχούμενη Συσκευή» (On Board Unit – OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS). Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και την έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading – ANPR).
Με αυτό τον τρόπο και στις δύο περιπτώσεις θα καταγράφεται η χιλιομετρική απόσταση που τα οχήματα διανύουν στους αυτοκινητοδρόμους και έτσι θα πραγματοποιείται η αναλογική χιλιομετρική χρέωση. Σύμφωνα με το ΥΠΟΜΕΔΙ, η καταγραφή της διαδρομής των επαγγελματικής χρήσεως οχημάτων θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες εφαρμογές ηλεκτρονικής διαχείρισης μεταφορών. Αντίθετα, στα Ι.Χ. θα καταγράφεται μόνο η διανυθείσα απόσταση στον αυτοκινητόδρομο (είσοδος – έξοδος) ενώ μετά την είσπραξη του διόδιου τέλους τα στοιχεία θα διαγράφονται από το σύστημα για λόγους προστασίας των προσωπικών δεδομένων των χρηστών.
Αξίζει να σημειωθεί πως εκτός του νέου συστήματος θα είναι η Αττική Οδός, η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και η Ζεύξη Πρέβεζας-Ακτίου, στις οποίες όμως θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του διόδιου τέλους.
Σκοπός του υπουργείου, σύμφωνα με το σχετικό σημείωμα, είναι το υφιστάμενο σήμερα καθεστώς διοδίων, με μετωπικούς σταθμούς, με δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον λόγω των συχνών στάσεων ανά 30-40 χλμ. περίπου και με δίκαιες διαμαρτυρίες από τους χρήστες λόγω της μη αναλογικής χρέωσης, να αντικατασταθεί από πλήρες Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων αδιάλειπτης ροής (free flow), με το οποίο θα γίνεται ηλεκτρονικά και αναλογικά η χρέωση της διανυθείσας απόστασης.
«Το Ελληνικό Δημόσιο έχει ήδη εκκινήσει τη διαδικασία σχεδιασμού, χρηματοδότησης, προμήθειας, εγκατάστασης και θέσης σε λειτουργία ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων δορυφορικής τεχνολογίας ή τεχνολογίας ασύρματης επικοινωνίας δεδομένων (π.χ. GSM), μέσω του οποίου θα διενεργούνται οι χρεώσεις διοδίων τελών στους αυτοκινητόδρομους, περιλαμβανομένης και της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αυτής αξόνων. Το ως άνω σύστημα εκτιμάται ότι θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία μέχρι το τέλος του 2018».
Ταυτόχρονα, το υπουργείο Υποδομών έχει ξεκινήσει μετά από σχετική πρόσκληση που απευθύνθηκε την προηγούμενη εβδομάδα τη διαδικασία διαβούλευσης με τους παραχωρησιούχους για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος σε όλους τους αυτοκινητόδρομους που λειτουργούν με Συμβάσεις Παραχώρησης.
Τι θα πληρώνουν οι οδηγοί ΙΧ μέχρι τις αρχές του 2019
Oι οδηγοί Ι.Χ. σήμερα και μέχρι αρχές του 2019 θα πληρώνουν:
• Αθήνα – Θεσσαλονίκη, 30,65 ευρώ
• Αθήνα – Ιωάννινα, 37,15 ευρώ
• Θεσσαλονίκη – Πάτρα, 34,75 ευρώ
• Αθήνα – Πάτρα, 11,40 (συν 2,80 αν επιλέξουν και την Αττική Οδό)
• Αθήνα – Καλαμάτα, 13,45 ευρώ μέσω Ολυμπίας Οδού (ή 16,25 ευρώ αν επιλέξουν την Αττική Οδό)
• Θεσσαλονίκη – Ιωάννινα, 9 ευρώ
• Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη, 8,40 ευρώ
Μαρίνα Ξυπνητού
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου