Με το υπουργείο Παιδείας να αποφεύγει να τοποθετηθεί για τις εξελίξεις που θα έρθουν από την επόμενη χρονιά στο Λύκειο και θα φέρουν αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα, ο κ. Γαβρόγλου επιχείρησε να προωθήσει σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου μία ακόμα ιδέα, αυτή του ανοιχτού αριθμού εισακτέων σε τμήματα και σχολές. Κλείνοντας το μάτι σε όσους απογοητεύτηκαν από την πρότασή του για εθνικό απολυτήριο και διπλές εξετάσεις (προαιρετικές και μη) για την εισαγωγή σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ -καθώς ανατρέπει τις θέσεις του ίδιου του κόμματός του που έκανε λόγο για ελεύθερη πρόσβαση-, αναφέρεται σε ένα νεφελώδες σχέδιο που απελευθερώνει κατά κάποιον τρόπο την εισαγωγή πρωτοετών σε ορισμένες σχολές.
Φυσικά, εξαιρούνται οι δημοφιλείς σχολές, όπως οι ιατρικές, οι πολυτεχνικές και οι νομικές, με τον υπουργό Παιδείας να εστιάζει κυρίως σε τμήματα ανθρωπιστικών σπουδών, στα οποία θα μπορούσε να ενταχθεί μεγαλύτερος αριθμός εισακτέων, χωρίς όμως να επιβαρυνθεί οικονομικά το υπουργείο, μιας και δεν έχουν εργαστήρια και αναλώσιμα υλικά αυτά τα αντικείμενα. Βέβαια, κι αυτή η πρόταση αποτελεί μία ακόμη άσκηση επί χάρτου, καθώς δεν έχουν αποφασιστεί τα κριτήρια εισαγωγής, ο τρόπος που θα μπορούσε να λειτουργήσει αυτή η πρωτοβουλία, ενώ η εφαρμογή της μετατίθεται εντός της επόμενης πενταετίας.
Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Με την πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά να προχωράει με γρήγορους ρυθμούς συνοδευόμενη από συγχωνεύσεις τμημάτων (σ.σ.: τα προσχέδια που έχουν δει το φως τη δημοσιότητας κάνουν λόγο για 22 με 23 τμήματα από τα 40 τμήματα και κατευθύνσεις που υπάρχουν σήμερα στα δύο ΤΕΙ) ο κ. Γαβρόγλου, σε ερώτηση του Ελεύθερου Τύπου αν ο περιορισμός των τμημάτων θα φέρει μείωση του αριθμού εισακτέων, απάντησε αρνητικά, χωρίς όμως να επεξηγεί επαρκώς πώς θα αποφύγει αυτή την εξέλιξη.
Ακόμα δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα το σχέδιο των νέων σχολών που θα συγκροτήσουν το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, όμως, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, στόχος είναι μέχρι τον Ιανουάριο του 2018 να έχει συγκροτηθεί η Διοικούσα Επιτροπή του νέου Ιδρύματος και να ενταχθούν οι νέες σχολές στο φετινό μηχανογραφικό που συμπληρώνεται τον Ιούλιο (2018), με δυνατότητα εισαγωγής από τους φετινούς υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων.
Σχετικά με τα επαγγελματικά δικαιώματα αλλά και τις μεταβατικές διατάξεις που αφορούν τους ήδη υπάρχοντες σπουδαστές, ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε ότι θα δοθεί η δυνατότητα να επιλέξουν, βάσει των μαθημάτων που θα παρακολουθήσουν, αν επιθυμούν να λάβουν πτυχίο ΤΕΙ ή πτυχίο πανεπιστημίου.
Σχέδιο συγχωνεύσεις τμημάτων ΤΕΙ ακόμα και με πανεπιστημιακά τμήματα συζητείται και σε άλλες περιφέρειες, όπως στα Ιόνια Νησιά, στην Ηπειρο, στην Κρήτη και τη Στερεά Ελλάδα. Ο υπουργός Παιδείας δεν έδωσε σαφές χρονοδιάγραμμα, εντάσσοντας το σύνολο των αλλαγών σε ένα σχέδιο πενταετίας, ενώ σημείωσε ότι παράλληλα με τις καταργήσεις τμημάτων θα έρθουν και ιδρύσεις νέων.
Διετή προγράμματα
Μία ακόμη πρωτοβουλία που ενισχύει τη διέξοδο των αποφοίτων ΕΠΑΛ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (σ.σ.: ύστερα από το άνοιγμα που έγινε πέρσι με το 1% των υποψηφίων των ΕΠΑΛ στα πανεπιστήμια), τα διετή προγράμματα σπουδών σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ είναι άγνωστο, σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας, αν θα ξεκινήσουν από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος.
Τα συγκεκριμένα προγράμματα θα γίνονται εντός του πανεπιστημίου, θα παρέχονται δωρεάν και η εισαγωγή των φοιτητών δεν θα προβλέπει εξετάσεις, αν και αναζητούνται από την ηγεσία τα κριτήρια εισαγωγής.
Το υπουργείο Παιδείας, αν και όπως ισχυρίζεται υπάρχουν πολλές προτάσεις από πανεπιστήμια για έναρξη προγραμμάτων, καθυστερεί την εφαρμογή του, καθώς επιθυμεί να εντάξει και το θεσμό της μαθητείας μετά το τέλος του προγράμματος, το οποίο θα παρέχει στους αποφοίτους πιστοποιημένα διπλώματα επιπέδου 5 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.
Καθυστερούν οι προσλήψεις στα σχολεία
Σε προκαταρκτική εξέταση των διευθυντών έξι σχολείων προχωράει το υπουργείο Παιδείας, το οποίο καταγγέλλει πλασματικά κενά. Βέβαια η παραπάνω διαδικασία καθυστερεί στο μέτωπο των σχολείων τις διαδικασίες πρόσληψης αναπληρωτών, καθώς όπως σημείωσε ο υπουργός Παιδείας: «Δεν θα στείλουμε ούτε ένα άτομο αν δεν ελέγξουμε ακριβώς ότι αυτό το άτομο πρέπει να πάει σε αυτή τη θέση».
Χωρίς να αμφισβητεί τα κενά σε σχολεία, ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε ότι στο υπουργείο Παιδείας έρχονται συγκρουόμενα στοιχεία από τις διευθύνσεις (σχολείων, εκπαίδευσης και περιφερειών) και σημείωσε ότι «δεν έχουμε λεφτά για να ξοδέψουμε σε παιχνιδάκια που ελάχιστοι παίζουν». Βέβαια, την ίδια ώρα πολλά ολοήμερα σχολεία υπολειτουργούν, ενώ και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση υπάρχουν πολλά κενά, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το Γυμνάσιο Αιαντείου Σαλαμίνας, οι μαθητές του οποίου καταγγέλλουν ότι κάνουν μάθημα μόνο τέσσερις ώρες.
Ελπίδα Οικονομίδη
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου