Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τρίτης αποφασίστηκε ο συντονισμός των αρμοδίων καθηγητών των Πανεπιστημίων με το ΕΛΚΕΘΕ και τους υπόλοιπους αρμόδιους κρατικούς φορείς ώστε να υπάρξουν καινοτόμες λύσεις στο δύσκολο έργο του καθαρισμού βυθού και ακτών. Ως τώρα το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται σε Σαλαμίνα και Γλυφάδα, ενώ οι εργασίες από ιδιωτικά συνεργεία, Λιμενικό και εθελοντές δεν σταματούν.
Η υπεργολαβική εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο του καθαρισμού ανακοίνωσε αρχικά τη συνεργασία της με το Πολυτεχνείο Κρήτης, ώστε να λειτουργήσει μία νέα συσκευή τεχνολογικά εξελιγμένη, προκειμένου να επιταχυνθεί η απελευθέρωση πετρελαιοειδών που πιθανόν να υπάρχουν στον βυθό και εν συνέχεια η τάχιστη περισυλλογή τους.
Στη σύσκεψη της Τρίτης συμμετείχαν εκπρόσωποι και καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθήνας, του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε.), του Σώματος Επιθεώρησης Περιβάλλοντος, Δόμησης, Ενέργειας και Μεταλλείων (ΣΕΠΔΕΜ), του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, του Πολυτεχνείου Κρήτης, του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του Κέντρου Ενεργειακής Πολιτικής και Ανάπτυξης (ΚΕΠΑ) του Πανεπιστημίου Αθηνών, οι οποίοι αποφάσισαν να συνεργαστούν, είκοσι μέρες μετά το ναυάγιο. Ως πρώτο μέλημα του συντονισμού είναι η επιστημονική αποτίμηση του βαθμού της ρύπανσης και των επιπτώσεών της στο οικοσύστημα με τη χρήση νέων τεχνολογικών μεθόδων.
Με τον «γοργό» βηματισμό που διέπει από την πρώτη στιγμή τα αντανακλαστικά του υπουργείου, ο Παναγιώτης Κουρουμπλής ζήτησε -την Τρίτη- «μεταφορά» πείρας και τεχνογνωσίας από τις πρεσβείες του Ισραήλ, της Μεγάλης Βρετανίας και της Νορβηγίας για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος.
Προχωράει η απάντληση του «Αγία Ζώνη ΙΙ» όχι όμως και του κατασχεμένου «Λασσέα». Σύμφωνα με την εταιρεία «Σπανόπουλος» που έχει αναλάβει τις εργασίες απάντλησης του φορτίου από το βυθισμένο «Αγία Ζώνη ΙΙ», έχουν συνολικά αντληθεί μέχρι χθες το βράδυ από το δεξαμενόπλοιο «Σύρος» περίπου 984 κυβικά φορτίου.
Για ακόμα μία φορά η απάντληση στο «Λασσέα» έχει σταματήσει προκειμένου το Γενικό Χημείο του Κράτους να αποφασίσει αν το εναπομείναν φορτίο που υπάρχει στις δεξαμενές του πλοίου είναι ναυτιλιακό απόβλητο ή ναυτιλιακό καύσιμο. Ως τώρα περίπου 800 τόνοι από τους 1.500 έχουν απαντληθεί και έχουν μεταφερθεί στις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ, καθώς χαρακτηρίστηκαν διυλίσιμοι. Αγνωστο παραμένει πότε θα ληφθεί η γνωμάτευση του Χημείου, ενώ ακόμα το Λιμενικό Σώμα περιμένει τα αποτελέσματα των δειγμάτων που είχαν σταλεί τις πρώτες μέρες μετά το ναυάγιο για το αν οι πειραϊκές και αθηναϊκές ακτές ρυπάνθηκαν από το «Αγία Ζώνη ΙΙ» ή το «Blue Star Patmos».
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται σε Σαλαμίνα και Γλυφάδα, ενώ οι εργασίες καθαρισμού δεν σταματούν
Αν δεν ολοκληρωθεί αυτό το βήμα, δηλαδή αν δεν αδειάσει το «Λασσέα» από τα νόμιμα καύσιμα, οι λιμενικές αρχές και το Τελωνείο δεν μπορούν να κάνουν την ογκομέτρηση και την καταγραφή των παράνομων χωρίς παραστατικά καυσίμων που βρέθηκαν ανάμεσα στους δύο πυθμένες του πλοίου. Σήμερα είναι και η εξ αναβολής δίκη του πλοιάρχου και του α’ μηχανικού του πλοίου, που κατηγορούνται για την υπόθεση των λαθραίων καυσίμων, όμως, χωρίς την επίσημη ογκομέτρηση του παράνομου φορτίου και των αποτελεσμάτων του Χημείου του Κράτους, πολλοί εικάζουν ότι θα υπάρξει μία ακόμα αναβολή. Σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες, τα λαθραία καύσιμα ανέρχονται σε περίπου 67 κυβικά.
Ρύπανση και από τη βύθιση του «Ελέφαντα»
Την ίδια στιγμή ακόμα μία βύθιση προκάλεσε ρύπανση στο θαλάσσιο μέτωπο της Ελευσίνας. Το εδώ και 4 χρόνια παροπλισμένο φορτηγό πλοίο «Ελέφαντας», το οποίο βοηθούσε σε αμμοληπτικές εργασίες, βυθίστηκε ανατολικά της προβλήτας Χαλυβουργικής, με τα πρόσθετα κατασκευαστικά τμήματά του να είναι πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Τροχαίο στο Αγρίνιο: Έφυγε απο την ζωή η 18χρονη Χαριτίνη που είχε σκοτώθηκε και ο αδερφός της
Η ρύπανση που προκλήθηκε από πετρελαιοειδή είναι έκτασης 20 τετραγωνικών μέτρων στον όρμο Ασπροπύργου, εντός του ποντισμένου φράγματος, ενώ εντοπίστηκαν και ελαφρά πετρελαιοειδή με τη μορφή διάσπαρτων κηλίδων έξω από το φράγμα και αυτά περίπου 20 τ.μ. Ιδιωτική εταιρεία απορρύπανσης και με τη συνδρομή δύο σκαφών του Λιμενικού ξεκίνησαν εργασίες απορρύπανσης με την πόντιση πλωτού φράγματος και τη χρήση απορροφητικών υλικών. Το πλοίο βρισκόταν παροπλισμένο στο σημείο αυτό από τον Μάιο, ενώ ένα μήνα πριν το Λιμεναρχείο Ελευσίνας είχε πάλι παρατηρήσει κλίση στο φορτηγό πλοίο από εισροή υδάτων, προλαβαίνοντας την τελευταία στιγμή την τότε βύθισή του.
Από το 2013 ο ιδιοκτήτης είχε παρατήσει το πλοίο στον προβλήτα της Αγροτικής Αλιευτικής του λιμανιού και εμπόδιζε λιμενικές υπηρεσίες, και μεταφέρθηκε στο σημερινό του σημείο μετά από δικαστική απόφαση. Το πλοίο είχε μπει στη λίστα των επικίνδυνων και επιβλαβών πλοίων και σύντομα το διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας θα αποφάσιζε να βγει σε πλειστηριασμό για παλιοσίδερα.
Πλέον ο Οργανισμός πριν τον πλειστηριασμό πρέπει να διενεργήσει διαγωνισμό για την απομάκρυνσή του. Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ελευσίνας διενεργείται προανάκριση στο πλαίσιο του αυτοφώρου για τη ρύπανση του θαλασσίου περιβάλλοντος.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου