«Όλα αυτά είναι κλοπή και συμμεριζόμαστε απόλυτα αυτή την άποψη. Πρόκειται για μια αποικιοκρατική παράδοση. Κλέβουν εθνικές αξίες σε διάφορα μέρη του κόσμου εδώ και πολλούς αιώνες και τα μουσεία τους είναι, σε γενικές γραμμές, συλλογές κλεμμένων αγαθών στις αποικίες», δήλωσε η Ζαχάροβα.
Παράλληλα, σημείωσε ότι το ζήτημα με τα γλυπτά είναι «θέμα διμερών σχέσεων μεταξύ κρατών». «Είναι κυρίαρχα κράτη, θα λύσουν τα θέματά τους μόνοι τους», είπε η Ζαχάροβα.
Η δήλωση που έκανε η Μαρία Ζαχάροβα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Η ερώτηση στην οποία απάντησε η Μαρία Ζαχάροβα: Πώς μπορείτε να σχολιάσετε τα δημοσιεύματα των ΜΜΕ που εμφανίστηκαν χθες ότι ο Βρετανός πρωθυπουργός Ρ. Σουνάκ ακύρωσε την προγραμματισμένη συνάντηση με τον αρχηγό της ελληνικής κυβέρνησης Κυριάκο Μητσοτάκη λόγω της συνέντευξης του Έλληνα πρωθυπουργού στο BBC, στην οποία χαρακτήρισε τα μαρμάρινα αριστουργήματα του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο κλεμμένα και συνέκρινε τα γλυπτά αυτά με τη Μόνα Λίζα (“La Gioconda”) του Λεονάρντο ντα Βίντσι στο Λούβρο στο Παρίσι;
Η απάντηση που έδωσε η εκπρόσωπος του ρωσικού ΥΠΕΞ: Πρόκειται για ένα θέμα διμερών σχέσεων μεταξύ κρατών. Είναι κυρίαρχα. Θα αποφασίσουν για τα δικά τους ζητήματα ανεξάρτητα.
Όσο για τη θέση ότι όλα αυτά έχουν πράγματι κλαπεί (εννοώ τι είναι ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου, του Λούβρου και των τμημάτων τους Αρχαίας Αιγύπτου, Αρχαίας Ελλάδας και Αρχαιότητας γενικότερα), όλα όσα ήρθαν εκεί με εξαγωγή από την Ελλάδα και την Αίγυπτο παράνομα. Ό,τι εξήχθη από Γάλλους και Βρετανούς στρατιωτικούς ή και διπλωμάτες με απολύτως πλασματικές προφάσεις, σαν να μην εξήγαγαν πολιτιστικές αξίες ή να εξήγαγαν κατά κάποιο τρόπο προσωρινά – αυτό ακριβώς είναι η κλοπή. Συμμεριζόμαστε απόλυτα αυτή την άποψη.
Είναι μια αποικιακή παράδοση. Κλέβουν εθνικούς θησαυρούς σε διάφορα μέρη του κόσμου σε όλη τους τη ζωή, εδώ και αιώνες. Το μουσείο τους είναι ουσιαστικά μια αποθήκη για όσα έκλεψαν από τις αποικίες. Είναι. Κοιτάξτε τη συλλογή αρχαίας αιγυπτιακής τέχνης. Έχουμε μιλήσει γι’ αυτό. Το Μουσείο Καλών Τεχνών Πούσκιν έχει συλλογές που αγοράστηκαν και μεταφέρθηκαν νόμιμα. Στη συνέχεια παραδόθηκαν στο μουσείο. Κάτι αποκτήθηκε από τα μουσεία μας, κάτι δωρήθηκε. Αλλά ποτέ δεν ασχοληθήκαμε με την «εξαγωγή». Και όλα αυτά είναι ασφαλώς αλήθεια. Είναι κλοπή.
Guardian: «Επιστρέψτε τα Γλυπτά του Παρθενώνα, είναι για τους Έλληνες το Διαμάντι του Στέμματος»
Να επιστραφούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους καλεί με ένα μακροσκελές άρθρο του στον Guardian ο διάσημος Βρετανός αρθρογράφος, Σάιμον Τζένκινς.
«Ο καυγάς για τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι πέρα από ανόητος. Ο Ρίσι Σούνακ φωνάζει «Δικό μου, δικό μου» σαν παιδί σε παιδική χαρά. Αρνείται να πιεί ένα φλιτζάνι τσάι με τον Έλληνα πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη. Ο αρχηγός της αντιπολίτευσης γελάει. Το έθνος χασμουριέται – οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι πάνω από τους μισούς θα είναι ευτυχείς να δουν τα μάρμαρα να επιστρέφουν στον τόπο τους και λίγο πάνω από το 20% θέλουν να μείνουν. Κάθε πολιτισμένος Βρετανός γνωρίζει ότι πρέπει να εκτίθενται εκεί που ανήκουν – στην πρώην πατρίδα τους, την Αθήνα. Αλλά πόσο διασκεδαστικό είναι να αναζητούμε έξυπνους λόγους για τους οποίους αυτό δεν πρέπει ποτέ να συμβεί», γράφει ο Guardian.
«Η αγωνία του Σούνακ να γίνεται καθημερινά πρωτοσέλιδο «ξεφεύγει» μέρα με τη μέρα», λέει και περιγράφει την πρόσφατη διαμάχη ανάμεσα σε Λονδίνο και Αθήνα.
Ο Σάιμον Τζένκινς αναφέρει ακόμα ότι φυσικά η Βρετανία έχει νόμιμο τίτλο όσον αφορά στα αγάλματα, αλλά οι νόμοι μπορούν να αλλάξουν. «Ο Λόρδος Έλγιν πιθανότατα τα έσωσε από την καταστροφή, αν και αργότερα καταστράφηκαν κατά τον καθαρισμό τους. Φυσικά, ο επαναπατρισμός τους μπορεί να αποτελέσει προηγούμενο αν θέλετε να το κάνετε, αλλά όχι αν δεν το κάνετε. Είναι αλήθεια ότι περισσότεροι άνθρωποι βλέπουν τα μάρμαρα στο Λονδίνο από ό, τι στην Αθήνα, αλλά δεν τα βλέπουν ολοκληρωμένα. Και λοιπόν; Δεν μεταφέρουμε τις πυραμίδες στο Λονδίνο για να κάνουμε μεγαλύτερη εντύπωση».
«Το ζήτημα των μαρμάρων αφορά απλώς την ακεραιότητα μιας από τις μεγαλύτερες καλλιτεχνικές συνθέσεις της Ευρώπης. Αυτά τα αγάλματα προήλθαν από την πηγή του ευρωπαϊκού πολιτισμού στην πιο διαμορφωτική στιγμή του, τον 5ο αιώνα π.Χ», γράφει ακόμα και χαρακτηρίζει τα Γλυπτά του Παρθενώνα ως το «διαμάντι του στέμματος» για τους Έλληνες.
Καλεί επίσης την βρετανική κυβέρνηση να δείξει ανωτερότητα και να μην ταπεινώνει άλλο τον εαυτό της.
Μιλάει επίσης για μετα-αυτοκρατορική αλαζονεία σημειώνοντας: «Η κυβέρνηση της Βρετανίας λέει στον υπόλοιπο κόσμο: μπορεί να έχετε πάρει πίσω την ανεξαρτησία σας, αλλά δεν παίρνετε τα αντικείμενά σας. Κανένα από αυτά τα εκατομμύρια αντικείμενα δεν δημιουργήθηκε για να κλειδωθεί στο διηνεκές σε ένα υπόγειο του Λονδίνου. Τα περισσότερα κατασκευάστηκαν σε μακρινές χώρες, των οποίων οι πολίτες μπορεί να είναι υπερήφανοι που τα εκθέτουν δημόσια. Δεν υπάρχει τίποτα ιερό σε ένα μουσείο. Είναι ένα αφύσικο μέρος για να αφήσετε χιλιάδες αντικείμενα παγωμένα στο χρόνο και τον τόπο, ευάλωτα σε κλοπή και φθορά».
Και καταλήγει: «Η αλήθεια είναι ότι τα περισσότερα μουσεία έχουν πάρα πολλά πράγματα, πάρα πολλά. Θα πρέπει να τα διανείμουν στον υπόλοιπο κόσμο. Η επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα μπορεί πράγματι να αποτελέσει ένα εξαιρετικό προηγούμενο».
Ειδήσεις σήμερα
Η μεγάλη «αρπαγή» – Διάσημες αρχαιότητες που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο αλλά δεν του ανήκουν
Μενδώνη για Γλυπτά Παρθενώνα: Η Ελλάδα κρατά την εθνική της στάση
Μαξίμου σε Σούνακ: Ό,τι είχαμε να πούμε το είπαμε – Με την πλάτη στον τοίχο ο Βρετανός πρωθυπουργός
Στάρμερ κατά Σούνακ: Ο Ρίσι έχει τρελαθεί, προκάλεσε διπλωματική κατάρρευση με την Ελλάδα
Μουσείο Ακρόπολης: Επιστρέφει από το Βρετανικό Μουσείο η Υδρία του Μειδία [Εικόνα]
Mαρινάκης για Γλυπτά Παρθενώνα: Κάποια πράγματα δεν τίθενται υπό διαπραγμάτευση