Το αεροσκάφος Airbus 320 της EgyptAir, που πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Παρίσι-Κάιρο και συνετρίβη στη Μεσόγειο είχε εκπέμψει αυτόματα μηνύματα για την ύπαρξη καπνού στο πιλοτήριο, επιβεβαίωσαν σήμερα οι ερευνητές από το Γαλλικό Γραφείο Ερευνών Δυστυχημάτων. Την ίδια ώρα ο αιγυπτιακός στρατός έδωσε στη δημοσιότητα τις πρώτες εικόνες από τα συντρίμμια, ένα σωσίβιο, τμήμα του αεροσκάφους και ρούχα των επιβατών.
Η Γαλλία, ωστόσο, επανέλαβε πως όλα τα σενάρια εξακολουθούν να εξετάζονται σχετικά με τα αίτια της συντριβής του Airbus A320 της Egyptair που κατέπεσε στη Μεσόγειο, μετά την επιβεβαίωση σήμερα ότι υπήρξε καπνός μέσα στο αεροσκάφος πριν από την καταστροφή.
“Αυτή τη στιγμή (…) εξετάζονται όλα τα σενάρια και δεν προκρίνεται κανένα”, δήλωσε στους δημοσιογράφους ο γάλλος υπουργός Εξωτερικών Ζαν-Μαρκ Ερό αφού συναντήθηκε στο Παρίσι με τους συγγενείς των θυμάτων. “Οι πληροφορίες που κυκλοφορούν εδώ κι εκεί και που μερικές φορές εξάλλου είναι αντιφατικές, προκαλούν πολύ συχνά ερμηνείες σχεδόν οριστικές. Προειδοποιώ αυτό να μην συμβαίνει επειδή δημιουργεί οδυνηρή ένταση στις οικογένειες”, πρόσθεσε.
“Η αναζήτηση του αεροσκάφους είναι ασφαλώς σήμερα η προτεραιότητα, όπως και το να βρεθούν τα μαύρα κουτιά για να τα αναλύσουμε, πράγμα που θα μας επιτρέψει να έχουμε τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που είναι θεμιτό να τίθενται”, συνόψισε ο γάλλος υπουργός. Ο ΕΡό υποσχέθηκε “αλληλεγγύη” στους συγγενείς των θυμάτων, “αλλά επίσης διαφάνεια απέναντί τους σχετικά με τις συνθήκες της εξαφάνισης αυτού του αεροπλάνου”. “Δεσμεύομαι ότι η Γαλλία θα ενημερώνει για την εξέλιξη των διαφόρων διαδικασιών που έχουν ξεκινήσει για την εξεύρεση της αλήθειας”, διαβεβαίωσε.
Eικασίες για τα αίτια της συντριβής του Airbus της Egyptair άρχισαν και πάλι να διατυπώνονται μετά την αποκάλυψη χθες Παρασκευή το βράδυ από αμερικανικά μέσα ενημέρωσης ότι το αυτόματο σύστημα επικοινωνιών του αεροσκάφους είχε εκπέμψει λίγο πριν από την πτώση συναγερμούς για παρουσία καπνού αδιευκρίνιστης προέλευσης στο εμπρός τμήμα της καμπίνας και στη συνέχεια για βλάβη του υπολογιστή ο οποίος ελέγχει τα χειριστήρια του αεροπλάνου. Οι γάλλοι ερευνητές επιβεβαίωσαν σήμερα την ύπαρξη συναγερμών για καπνό στην καμπίνα, αν και έκριναν πρόωρο σ’ αυτό το στάδιο να καταλήξουν σε συμπεράσματα.
Το ΒΕΑ «επιβεβαιώνει πως υπήρξε εκπομπή μηνυμάτων Acars (Aircraft Communication Addressing and Reporting System) που επεσήμαιναν την ύπαρξη καπνού στο πιλοτήριο λίγο πριν την παύση αναμετάδοσης δεδομένων πτήσης», δήλωσε εκπρόσωπος του Γραφείου, μιλώντας στο Γαλλικό Πρακτορείο.
«Είναι πολύ νωρίς για να ερμηνεύσουμε και να κατανοήσουμε τα αίτια του δυστυχήματος όσο δεν έχουμε εντοπίσει την άτρακτο, ή τα καταγραφικά δεδομένων πτήσης. Η προτεραιότητα στις έρευνες είναι στραμμένη στον εντοπισμό της ατράκτου και των καταγραφέων», πρόσθεσε.
Αμερικανικά έντυπα και τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης επικαλούνται σήμερα πληροφορίες που κάνουν λόγο ότι τα ηλεκτρονικά μέσα του αεροσκάφους Airbus A320 της EgyptAir, που εξαφανίσθηκε από τα ραντάρ κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες, απέστειλαν μηνύματα για την ύπαρξη καπνών στη ζώνη του πιλοτηρίου πριν την συντριβή του. Οι πληροφορίες ούτε διαψεύσθηκαν, αλλά ούτε κι επιβεβαιώθηκαν από την αιγυπτιακή κυβέρνηση.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Wall Street Journal, που επικαλείται ενήμερες για τις έρευνες, πλην όμως μη κατονομαζόμενες πηγές, το αυτόματο σύστημα μετάδοσης δεδομένων (ACARS) του αεροσκάφους έστειλαν μηνύματα ύπαρξης «έντονου καπνού που ενεργοποίησε το σύστημα ειδοποίησης στο μπροστινό τμήμα του αεροσκάφους, όπου βρίσκονται εγκατεστημένα τα ζωτικά όργανα των ηλεκτρονικών του συστημάτων». Κατά την εφημερίδα, οι ενδείξεις τούτες «δεν επαρκούν για να σαφηνίσουν εάν το αεροσκάφος έπεσε θύμα βομβιστικής ενέργειας, ή άλλων ανεξήγητων αιτίων».
Από την πλευρά του, το τηλεοπτικό δίκτυο CNN μετέδωσε πως περιήλθαν στην κατοχή του πληροφορίες ανάλογες, αλλά από αιγυπτιακές πηγές. «Ενεργοποιήθηκαν προειδοποιητικά σήματα κινδύνου από καπνούς στην πτήση 804 της EgyptAir λίγα λεπτά πριν την συντριβή της στη Μεσόγειο», μετέδωσε το δίκτυο.
«Έχουμε λάβει γνώση των πληροφοριών από τον Τύπο. Στο παρόν στάδιο, δεν δύναμαι ούτε να τις επιβεβαιώσω, ούτε να τις διαψεύσω», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο υπεύθυνος του υπουργείου Πολιτικής Αεροπορίας της Αιγύπτου.
Η μαρτυρία του ειδικού
Σύμφωνα με όσα αναφέρει στη Deutsche Welle, ο Τιμ Βαν Μπέβερεν, ένας ειδικός σε θέματα αεροναυπηγικής για τα τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης MS804, επικαλούμενος στοιχεία από την εξειδικευμένη υπηρεσία Aviation Herald, η οποία καταγράφει και αναφέρει συμβάντα που αφορούν αεροπορικές εταιρείες:
Με βάση τα στοιχεία που κατέγραψε το σύστημα επικοινωνίας αεροσκαφών ACARS (Aircraft Communication Adressing and Reporting System) υπήρξε καπνός στην τουαλέτα του Airbus και στη συνέχεια φωτιά στο μέρος όπου βρίσκονται όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους.
«Υπήρξε φωτιά στο αεροσκάφος. Το σύστημα έστειλε ξεκάθαρα μηνύματα. Εντοπίστηκε καπνός σε μια από τις τουαλέτες και ένα λεπτό αργότερα υπήρξε φωτιά στο avionics compartment, εκεί όπου βρίσκονται όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα. Μετά από δύο λεπτά έπεσαν οι λειτουργίες του αεροπλάνου», είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας μάλιστα ότι περίμενε πως οι αιγυπτιακές αρχές θα είχαν αποκτήσει και δώσει στη δημοσιότητα νωρίτερα αυτές τις πληροφορίες.
Ο εκπρόσωπος του Πενταγώνου Τζεφ Ντέιβις δήλωσε πως οι ΗΠΑ δεν έχουν απτά στοιχεία που θα μπορούσαν να προκρίνουν το ενδεχόμενο ενός ατυχήματος, ή αυτού μίας τρομοκρατικής επίθεσης. «Δεν έχουμε κάποια πληροφορία που να υποστηρίζει κάποια συγκεκριμένη αιτία» για την εξαφάνιση του αεροσκάφους, πρόσθεσε ο ίδιος.
Σε ανάλογο μήκος κύματος κι οι παρατηρήσεις του Γάλλου ΥΠΕΞ Ζαν-Μαρκ Ερό, ο οποίος τόνισε πως καμμία υπόθεση δεν έχει το «προβάδισμα»: «δεν έχουμε παντελώς καμμία ένδειξη για τα αίτια» συντριβής, τόνισε.
Συνεχίζονται οι έρευνες
Πάντως, το αιγυπτιακό πολεμικό ναυτικό έχει ξεκινήσει τις έρευνες για τον εντοπισμό των «μαύρων κουτιών» του μοιραίου Airbus, που αναμένεται να δώσει απαντήσεις.
Μακάβρια ευρήματα από το μοιραίο αεροσκάφος της EgyptAir ανασύρουν οι δυνάμεις του στρατού και του ναυτικού ανοιχτά της Αλεξάνδρειας. Σύμφωνα με ανακοίνωση της αιγυπτιακής εταιρίας ο αιγυπτιακός στρατός και το πολεμικό ναυτικό εντόπισαν περισσότερα«αντικείμενα επιβατών, ανθρώπινα μέλη, αποσκευές και καθίσματα του αεροσκάφους».
Πλοία «χτενίζουν» την περιοχή σε απόσταση περίπου 290 χλμ από τις ακτές της Αλεξάνδρειας, όπου υπολογίζεται ότι έχει συντριβεί το αεροσκάφος.
Αν ανασυρθούν τα «μαύρα κουτιά» ανέπαφα θα μπορούσαν να προσφέρουν στους αναλυτές πολύτιμες πληροφορίες για τις τελευταίες στιγμές πριν το Airbus εξαφανιστεί από τα ραντάρ. Βέβαια, οι αιγυπτιακές αρχές έχουν στη διάθεσή τους 30 ημέρες, καθώς τόση είναι η διάρκεια ζωής της μπαταρίας των κουτιών.
Έλεγχοι στο Παρίσι
Έλεγχοι σε πρόσωπα που έχουν πρόσβαση σε αεροσκάφη και εξονυχιστική εξέταση του υλικού που έχουν καταγράψει οι κάμερες κλειστού κυκλώματος: μετά τη συντριβή του αεροσκάφους της EgyptAir, ερευνητές εργάζονται πυρετωδώς στο αεροδρόμιο Ρουασί του Παρισιού, όπου εφαρμόζονται ήδη αυστηρά μέτρα ασφαλείας μετά τις επιθέσεις του 2015, προκειμένου να εντοπίσουν εργαζόμενους που ενδεχομένως έχουν ριζοσπαστικοποιηθεί.
Τι προηγήθηκε της επιβίβασης
Η αστυνομία των αεροπορικών μεταφορών (GTA), η αστυνομία των συνόρων (PAF) και οι υπηρεσίες πληροφόρησης προσπαθούν να συνθέσουν το παζλ των γεγονότων που προηγήθηκαν της επιβίβασης του πληρώματος και των επιβατών στο Airbus A320 της EgyptAir στο Ρουασί. Το αεροσκάφος έφθασε από το Κάιρο στις 19.55 ώρα Γκρίνουιτς την Τετάρτη, απογειώθηκε εκ νέου έπειτα από σχεδόν μια ώρα, λίγο μετά τις 21.00 GMT, πολύ σύντομα.
Επιβάτες, μέλη του πληρώματος, προσωπικό για τη συντήρηση και τον ανεφοδιασμό του αεροπλάνου, αχθοφόροι: στόχος είναι να αναγνωριστούν όλα τα πρόσωπα που είχαν πρόσβαση στο αεροσκάφος με τη βοήθεια κυρίως των βίντεο από τις κάμερες κλειστού κυκλώματος.
Σύμφωνα πάντως με μια πηγή που πρόσκειται στην έρευνα, «κανένα κενό ή ύποπτο πρόσωπο» δεν έχουν εντοπιστεί προς το παρόν.
Με μια πρώτη ματιά, τα μέτρα ασφαλείας στο Ρουασί «εφαρμόστηκαν σωστά» δήλωσε μια άλλη πηγή προσκείμενη στην υπόθεση στο Γαλλικό Πρακτορείο.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, «το σενάριο μιας τρομοκρατικής ενέργειας δεν έχει αποκλειστεί, όμως μάλλον με τη μορφή μιας ανθρώπινης ενέργειας, παρά ενός εκρηκτικού μηχανισμού».
Η έρευνα είναι ακόμα πιο περίπλοκη εξαιτίας του γεγονότος ότι πριν από την απογείωσή του από το Παρίσι, το αεροσκάφος πέρασε από την Αίγυπτο, την Ερυθραία και την Τυνησία.
Στο μικροσκόπιο και ο κατάλογος των επιβατών
Ο κατάλογος των επιβατών επίσης έχει μπει στο μικροσκόπιο των αρχών.«Είναι πολύ νωρίς να πούμε εάν υπήρξε ή όχι ένα προφίλ που προβληματίζει… κάτι που δεν σημαίνει (ωστόσο) ότι δεν υπάρχουν υποψίες» τόνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο μια πηγή προσκείμενη στην έρευνα.
Σύμφωνα με μια πηγή στον αερολιμένα, κανένα εμπόρευμα δεν φορτώθηκε στο Ρουασί. Και οι αποσκευές στον χώρο αποθήκευσης και στον θάλαμο των επιβατών «εξετάστηκαν και πέρασαν από ελέγχους σε ποσοστό 100%». Το σενάριο της τοποθέτησης ενός εκρηκτικού μηχανισμού στο Ρουασί μοιάζει επομένως «εξαιρετικά απίθανο».