Κάποιες από τις κατηγορίες δεν κρύβουν κανένα σασπένς, καθώς η πορεία των υποψηφίων στις βραβεύσεις των σωματείων που έχουν προηγηθεί είναι σχεδόν απόλυτα νικηφόρα. Άλλες, όμως, παραμένουν ακόμα και τώρα γρίφος και κανείς δεν ξέρει πού θα γείρει η ζυγαριά της ψήφου των περίπου 10.000 μελών της Ακαδημίας Κινηματογράφου. Κατηγορίες όπως αυτές της καλύτερης ταινίας, της α’ γυναικείας ερμηνείας, του διασκευασμένου σεναρίου, της καλύτερης διεθνούς ταινίας και άλλων είναι ακόμα στον αέρα και αναμένεται να μας χαρίσουν εκπλήξεις για τις οποίες θα συζητάμε τις επόμενες ημέρες.
Ο «Ε.Τ.» της Κυριακής σάς παρουσιάζει όλες τις κατηγορίες και τις υποψηφιότητες της αποψινής απονομής των Όσκαρ δίνοντας τα δικά του προγνωστικά για τους νικητές της βραδιάς.
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ
«Anora»
«The Brutalist»
«A Complete Unknown»
«Κονκλάβιο»
«Dune: Μέρος Δεύτερο»
«Emilia Pérez»
«Είμαι ακόμη εδώ»
«Nickel Boys»
«The Substance: Το ελιξίριο της νιότης»
«Wicked»
Το προβάδισμα έχουν η «Anora» του Σον Μπέικερ και το «Κονκλάβιο» του Εντουαρντ Μπέργκερ. Ο Χρυσός Φοίνικας των Καννών δηλαδή με το BAFTA καλύτερης ταινίας της χρονιάς. Το σωματείο των ηθοποιών, το πιο πολυπληθές όλων, έδωσε προτεραιότητα στο «Κονκλάβιο» στην πρόσφατη απονομή των δικών του βραβείων, αλλά δεν ξεχνάμε ότι το σωματείο των παραγωγών, που πολύ συχνά πέφτει μέσα στην ταινία που βραβεύει με εκείνη που θα αποσπάσει το Οσκαρ, χάρισε στην «Anora» τη δική του μεγάλη διάκριση.
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
Σον Μπέικερ («Anora»)
Μπρέιντι Κορμπέ («The Brutalist»)
Τζέιμς Μάνγκολντ («A Complete Unknown»)
Ζακ Οντιάρ («Emilia Pérez»)
Κοραλί Φαρζά («The Substance: Το ελιξίριο της νιότης»)
Εδώ το προβάδισμα έχουν ο Μπρέιντι Κορμπέ του «The Brutalist» και ο Σον Μπέικερ του «Anora», με τον Κορμπέ να οδηγεί την κούρσα. Η πορεία του στις βραβεύσεις ξεκίνησε από τον Αργυρό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας, αλλά οι συνάδελφοί του σκηνοθέτες ψήφισαν Σον Μπέικερ στα βραβεία του δικού τους σωματείου.
Οι ερμηνείες που ξεχώρισαν
Α’ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ
Σίνθια Ερίβο («Wicked»)
Κάρλα Σοφία Γκασκόν («Emilia Pérez»)
Μάικι Μάντισον («Anora»)
Ντέμι Μουρ («The Substance: Το ελιξίριο της νιότης»)
Φερνάντα Τόρες («Είμαι ακόμη εδώ»)
Θεωρούσαμε ότι θα ήταν περίπατος για την Ντέμι Μουρ με την εξαιρετική ερμηνεία της στο «The Substance». Ομως, η Μάικι Μάντισον του «Anora» έχει ανεβάσει τις μετοχές της στην τελική ευθεία, ενώ η Φερνάντα Τόρες είναι το outsider.
Α’ ΑΝΔΡΙΚΟΣ
Εϊντριεν Μπρόντι («The Brutalist»)
Τίμοθι Σαλαμέ («A Complete Unknown»
Κόλμαν Ντομίνγκο («Η παράσταση του Σινγκ Σινγκ»)
Ρέιφ Φάινς («Κονκλάβιο»)
Σεμπάστιαν Σταν («The Apprentice»)
Ντέρμπι ανάμεσα στον Εϊντριεν Μπρόντι και τον Τίμοθι Σαλαμέ. Ο πρώτος είχε το Οσκαρ στα χέρια του, αλλά η πρόσφατη βράβευση του δεύτερου από το σωματείο των ηθοποιών έβαλε φωτιά στην κούρσα… Πιθανότητες έχει και ο εξαιρετικός Ρέιφ Φάινς.
Β’ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ
Μόνικα Μπαρμπάρο («A Complete Unknown»)
Αριάνα Γκράντε («Wicked»)
Φελίσιτι Τζόουνς («The Brutalist»)
Ιζαμπέλα Ροσελίνι («Κονκλάβιο»)
Ζόι Σαλντάνα («Emilia Pérez»)
Η Zόι Σαλντάνα πάει με άνεση να πάρει το Οσκαρ στο σπίτι της. Εχει σερί βραβεύσεων έως τώρα και το «σκάνδαλο» γύρω από τη συμπρωταγωνίστριά της, Κάρλα Σοφία Γκασκόν, που έχει βυθίσει την ταινία στα προγνωστικά, δεν την αγγίζει.
Β’ ΑΝΔΡΙΚΟΣ
Γιούρα Μπορίσοφ («Anora»)
Κίραν Κάλκιν («Αληθινός πόνος»)
Εντουαρντ Νόρτον («A Complete Unknown»)
Γκάι Πιρς («The Brutalist»)
Τζέρεμι Στρονγκ («The Apprentice»)
Αν και ο Γιούρα Μπορίσοφ είναι ο αποδέκτης αγάπης από όλη την προοσκαρική συζήτηση για αυτήν την κατηγορία, το Οσκαρ πρέπει να θεωρείται «κλειδωμένο» εδώ στα χέρια του Κίραν Κάλκιν, που βραβεύεται απανωτά και διαρκώς.
Η «μάχη» των σεναρίων
ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ
Σον Μπέικερ («Anora»)
Μπρέιντι Κορμπέ & Μόνα Φάστβολντ («The Brutalist»)
Τζέσι Αϊζενμπεργκ («Αληθινός πόνος»)
Μόριτζ Μπίντερ & Τιμ Φέλμπαουμ («Πέντε Σεπτεμβρίου»)
Κοραλί Φαρζά («The Substance: Το ελιξίριο της νιότης»)
Ολα δείχνουν ότι ο Τζέσι Αϊζενμπεργκ θα κατακτήσει το πρώτο Οσκαρ της καριέρας του και θα υπογράψει τον πιο «νευρωτικό» και «άβολο» ευχαριστήριο λόγο στην ιστορία των απονομών της Ακαδημίας. Το αντίπαλον δέος ακούει στο όνομα Σον Μπέικερ, που έχει την ψήφο του σωματείου των σεναριογράφων.
ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ
Τζέιμς Μάνγκολντ & Τζέι Κοκς («A Complete Unknown»)
Πίτερ Στρόγκαν («Κονκλάβιο»)
Ζακ Οντιάρ («Emilia Pérez»)
ΡαΜελ Ρος & Τζόσλιν Μπαρνς («Nickel Boys»)
Κλιντ Μπέντλι & Γκρεγκ Κβένταρ («Η παράσταση του Σινγκ Σινγκ»)
Ο ΡαΜελ Ρος και η Τζόσλιν Μπαρνς είναι φαβορί σε αυτήν την κατηγορία, αν και ο Πίτερ Στρόγκαν της ταινίας «Κονκλάβιο» πήρε πρόσφατα το αντίστοιχο BAFTA και αναπτέρωσε τις ελπίδες του για το Οσκαρ. Ομως, όπως υπενθυμίζουν οι «ειδικοί», δύσκολα βραβεύεται σεναριογράφος που δεν έχει σκηνοθετήσει την ταινία του.
ΔΙΕΘΝΗΣ ΤΑΙΝΙΑ
«Είμαι ακόμη εδώ»
«Το κορίτσι με τη βελόνα»
«Emilia Pérez»
«Ο σπόρος της ιερής συκιάς»
«Flow: Η γάτα που δεν φοβόταν το νερό»
Το «Emilia Pérez» θα αντέξει τον σάλο γύρω από την πρωταγωνίστριά του και πιθανότατα θα πάρει και αυτό το Οσκαρ. Δεκατρείς υποψηφιότητες απέσπασε η ταινία και είναι δύσκολο να αγνοηθεί παντελώς. Το «Είμαι ακόμη εδώ» του Βάλτερ Σάλες έχει καλές πιθανότητες να κάνει την ανατροπή, όπως και το animation «Flow: Η γάτα που δεν φοβόταν το νερό», που διεκδικεί δύο Οσκαρ και μάλλον δεν θα πάρει εκείνο για το καλύτερο animation.
ANIMATION ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
«Flow: Η γάτα που δεν φοβόταν το νερό»
«Τα μυαλά που κουβαλάς 2»
«Memoir of a Snail»
«Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl»
«Το ατίθασο ρομπότ»
Η ταινία «Το ατίθασο ρομπότ» πάει με φόρα να πάρει το Οσκαρ σε αυτήν την κατηγορία και ας ήταν το «Τα μυαλά που κουβαλάς 2» η πιο πετυχημένη εισπρακτικά ταινία της χρονιάς και ήταν, αναμφίβολα, μία από τις καλύτερες καλλιτεχνικά. Πιθανότητες έχει και το «Flow: Η γάτα που δεν φοβόταν το νερό» από τη Λετονία και δεν αποκλείεται να φέρει την ανατροπή στα προγνωστικά.
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
«Black Box Diaries»
«Καμία άλλη γη»
«Porcelain War»
«Soundtrack to a Coup d’Etat»
«Sugarcane»
Αν και το «Καμία άλλη γη», για την καταστροφή της Δυτικής Οχθης και το ξερίζωμα των οικογενειών που ζούσαν εκεί, είναι πολυβραβευμένο και έχει προσελκύσει πολύ καλά σχόλια και κριτικές, το προβάδισμα έχει το «Porcelain War», που αφορά τρεις Ουκρανούς καλλιτέχνες που βιώνουν με τον δικό τους τρόπο την επίθεση της Ρωσίας στη χώρα τους. Εχει βραβείο από το Sundance, καθώς και από το σωματείο των σκηνοθετών.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
Λολ Κρόουλι («The Brutalist»)
Γκρεγκ Φρέιζερ («Dune: Μέρος Δεύτερο»)
Πολ Γκιγιόμ («Emilia Pérez»)
Εντ Λάκμαν («Maria»)
Γιάριν Μπλάσκε («Νοσφεράτου»)
Τον πρώτο λόγο για το βραβείο έχει ο Λολ Κρόουλι του «The Brutalist», που γύρισε την ταινία σε VistaVision, ο πρώτος που το έκανε από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 και το «Η εκδίκηση είναι δική μου» του Μάρλον Μπράντο, με αποτελέσματα που ταιριάζουν απόλυτα με την ατμόσφαιρα και την ιστορία που αφηγείται η ταινία. Πολύ καλά, όμως, υπηρέτησαν τις ταινίες τους και οι διευθυντές φωτογραφίας στο «Emilia Pérez» και στο «Νοσφεράτου».
ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ
«A Complete Unknown»
«Κονκλάβιο»
«Μονομάχος II»
«Νοσφεράτου»
«Wicked»
Το «Wicked» πάει για νίκη σε αυτήν την κατηγορία, ενώ αουτσάιντερ θεωρείται το «A Complete Unknown» και η ωραία αναβίωση της δεκαετίας του ’60 που επιτυγχάνεται στην ταινία μέσα και από τα κοστούμια. Η Αριάν Φίλιπς, η υπεύθυνη σχεδιασμού των κοστουμιών, έφτιαξε 67 κοστούμια μόνο για τον Σαλαμέ, που υποδύεται τον Μπομπ Ντίλαν, μαζί φυσικά με τα κοστούμια όλων των υπολοίπων που εμφανίζονται στην ταινία και τα δούλευε για τέσσερα χρόνια.
ΜΟΝΤΑΖ
Σον Μπέικερ («Anora»)
Ντέιβιντ Γιάνκσο («The Brutalist»)
Νικ Εμερσον («Κονκλάβιο»)
Τζουλιέτ Γουέλφλινγκ («Emilia Pérez»)
Μάιρον Κέρστιν («Wicked»)
Το φαβορί είναι ο Νικ Εμερσον της ταινίας «Κονκλάβιο», που αναδεικνύει με την τεχνική του την αντίθεση στην πάλη που μαίνεται στους διαδρόμους με εκείνη που εξελίσσεται στο μυαλό και την καρδιά του κεντρικού ήρωα, καρδιναλίου Λόρενς. Από κοντά και ο μοντέρ του «The Brutalist», Ντέιβιντ Γιάνκσο, που η δουλειά του δίνει έναν ρυθμό στην ταινία που συντονίζεται με τις αρχές του μπρουταλισμού και το μεταπολεμικό τραύμα που φέρει ο κεντρικός ήρωας της ταινίας.
ΜΑΚΙΓΙΑΖ ΚΑΙ ΚΟΜΜΩΣΕΙΣ
«A Different Man»
«Emilia Pérez»
«Νοσφεράτου»
«The Substance: Το ελιξίριο της νιότης»
«Wicked»
Το μακιγιάζ και τα προσθετικά στο «The Substance: Το ελιξίριο της νιότης» της Κοραλί Φαρζά παίζει καθοριστικό ρόλο στην ταινία και είναι το φαβορί στην κατηγορία, αλλά και στο «Wicked» έχει γίνει σπουδαία δουλειά και δεν αποκλείεται να το δούμε να επικρατεί. Δεν έχει περάσει απαρατήρητη και η δουλειά που έγινε στο «A Different Man» του Ααρον Σίμπεργκ πάνω στον ήρωα που υποδύεται ο Σεμπάστιαν Σταν.
ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ
«The Brutalist»
«Κονκλάβιο»
«Dune: Μέρος Δεύτερο»
«Νοσφεράτου»
«Wicked»
Παιχνίδι για δύο αυτό το βραβείο, με το «Wicked» και το «The Brutalist» να κοντράρονται στήθος με στήθος. Το πρώτο, πολύχρωμο και πληθωρικό, έχει τα προγνωστικά μαζί του, αλλά το δεύτερο, λιτό, μινιμαλιστικό αλλά και ογκώδες, αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στην επιτυχία της ταινίας.
ΗΧΟΣ
«A Complete Unknown»
«Dune: Μέρος Δεύτερο»
«Emilia Pérez»
«Wicked»
«Το ατίθασο ρομπότ»
Τα προγνωστικά «βλέπουν» το «Wicked», αλλά καραδοκεί η δουλειά που έγινε στο «A Complete Unknown» με τις ηχογραφήσεις να πραγματοποιούνται ζωντανά στο πλατό, με τους ηθοποιούς να τραγουδάνε οι ίδιοι τα τραγούδια τους.
ΕΙΔΙΚΑ ΕΦΕ
«Alien: Romulus»
«Better Man»
«Dune: Μέρος Δεύτερο»
«Το βασίλειο του πλανήτη των πιθήκων»
«Wicked»
Το Οσκαρ εδώ πιθανότατα θα καταλήξει στο «Dune: Μέρος Δεύτερο» και, αν συμβεί αυτό, θα είναι το δεύτερο Οσκαρ για την ίδια ομάδα μετά την πρώτη ταινία της τριλογίας του Ντενί Βιλνέβ. Αντίπαλον δέος τα εφέ της ταινίας «Το βασίλειο του πλανήτη των πιθήκων».
ΠΡΩΤΟΤΥΠΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Ντάνιελ Μπλούμπεργκ («The Brutalist»)
Φόλκερ Μπέρτελμαν («Κονκλάβιο»)
Κλεμάν Ντικόλ & Καμίλ («Emilia Pérez»)
Τζον Πάουελ & Στίβεν Σβαρτζ («Wicked»)
Κρις Μπάουερς («Το ατίθασο ρομπότ»)
Αναμέτρηση για τρεις έχουμε σε αυτήν την κατηγορία, με τη μουσική του «The Brutalist» από τον Ντάνιελ Μπλούμπεργκ να θεωρείται φαβορί, αλλά καλές πιθανότητες έχει τόσο η μουσική στο «Κονκλάβιο» όσο και στο «Wicked». Πιθανότατα θα προτιμηθεί ο πρώτος, καθώς η δική του δουλειά, απρόσμενη και weird, εξυπηρετεί πολύ καλά την πλοκή της ταινίας και μένει στη μνήμη. Αν, τελικά, το Οσκαρ πάει στον Φόλκερ Μπέρτελμαν για το «Κονκλάβιο», θα είναι το δεύτερο μέσα σε δύο χρόνια για τον Γερμανό συνθέτη.
ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ
«El Mal» («Emilia Pérez»)
«The Journey» («The Six Triple Eight»)
«Like A Bird» («Η παράσταση του Σινγκ Σινγκ»)
«Mi Camino» («Emilia Pérez»)
«Never Too Late» («Elton John: Never Too Late»)
Στο «El Mal» από το «Emilia Pérez» θα πάει πιθανότατα αυτό το Οσκαρ, αλλά η Ντάιαν Γουόρεν του «The Journey» από την ταινία «The Six Triple Eight» έχει 16 υποψηφιότητες και καμία νίκη στο βιογραφικό της. Εχει μόνο ένα τιμητικό Οσκαρ από το 2022 και φέτος ίσως είναι η χρονιά της.
ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
«A Lien»
«Anuja»
«I’m Not a Robot»
«The Last Ranger»
«The Man Who Could Not Remain Silent»
Το «The Man Who Could Not Remain Silent» από την Κροατία κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα για ταινία μικρού μήκους και είναι το φαβορί. Αφηγείται την ιστορία της απαγωγής και της δολοφονίας 24 μουσουλμάνων τον Φεβρουάριο του 1993 από τρένο στη Βοσνία από Σέρβους παραστρατιωτικούς.
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
«Death by Numbers»
«I Am Ready, Warden»
«Incident»
«Instruments of a Beating Heart»
«The Only Girl in the Orchestra»
Το «I Am Ready, Warden», για την ιστορία του Τζον Χένρι Ραμίρεζ που καταδικάστηκε σε θάνατο για τη δολοφονία ενός υπαλλήλου καταστήματος το 2008, έχει το προβάδισμα.
ANIMATION ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
«Beautiful Men»
«In the Shadow of the Cypress»
«Magic Candies»
«Wander to Wonder»
«Yuck!»
Το ολλανδικό stop-motion «Wander to Wonder», μια ιστορία για τον θάνατο ενός δημιουργού παιδικών τηλεοπτικών εκπομπών στη δεκαετία του ’80 και της τύχης των μικρών πρωταγωνιστών του, έχει τα προγνωστικά υπέρ του για το συγκεκριμένο Οσκαρ.